Tweet-uri de vanzare

Postat la 19 aprilie 2010 13 afişări

Deja se stie ca resursele cele mai valoroase in internet le reprezinta timpul, atentia si interesul publicului. Odata ce acestea sunt castigate, urmeaza sa fie valorificate intr-un fel sau altul. Google a reusit, urmeaza Twitter.

M-am inscris, mi-am creat contul si m-am aflat in fata unei casete in care puteam sa scriu 140 de caractere. Ce-as putea spune lumii in 140 de caractere? Un aforism destept? O cugetare adanca? O stire pe care inca n-a aflat-o chiar toata lumea? De fapt chiar titlul casetei sugereaza: what's happening? (ce se intampla). Asa ca am ales calea adevarului in timp real: "Try to work. Not in the mood...". Acesta a fost primul meu tweet, in toata splendoarea banalitatii si inutilitatii sale.

Am sincere indoieli ca cineva ar putea fi interesat de cheful meu de munca, dar foarte curand am aflat ca vreo zece persoane ma urmaresc pe Twitter si m-au cuprins remuscarile. Poate oamenii aceia chiar au chef de munca, iar eu le-am rapit cateva secunde. Nu mica mi-a fost mirarea cand, dupa cateva zile, am primit si un raspuns. Pe care n-am stiut daca trebuie sa-l iau ca o ironie sau, pur si simplu, acesta e spiritul Twitter-ului: "Buna, Mircea, ti-a revenit pofta de munca?".

Admit ca aceasta prima experienta cu Twitter a fost ratata. Nici cea cu Facebook n-a fost mai fericita, desi ma intereseaza foarte mult "social networking" ca fenomen. Insa am descoperit ca dezavantajul prea numeroaselor cereri de imprietenire cu necunoscuti se compenseaza cu cateva avantaje notabile. De pilda, m-am imprietenit pe Facebook cu Teatru 74 si primesc informatii despre spectacole in timp util. Mesajele sunt succinte si insotite de o referinta pe web, iar revelatia a fost ca nu prea depasesc 140 de caractere... Poate am judecat gresit posibilitatile si puterea Twitter-ului. La urma urmei, te poti adresa unei audiente (care poate fi suficient de fin controlata) nu doar cu banalitati, ci si cu semnale care pot fi de folos. Autopromovarea nu este nici ea o posibilitate de neglijat: poate exista oameni interesati de articolele pe care le public, asa ca un tweet nevinovat cu un link si vreo suta de litere poate face mult, mai ales daca "rezoneaza".

Desigur, intrebarea urmatoare se refera la posibilitatile comerciale pe care le ofera Twitter. Evident, sunt foarte multe companii care folosesc serviciul, dar este la fel de evident ca nu pot decat sa concureze liber intr-un mediu super-aglomerat, in care atractiile le reprezinta mai degraba tweet-urile lui Britney Spears (cu aproape cinci milioane de "followers"). Pe de alta parte, Twitter merge in pierdere, in ciuda audientei fabuloase pe care si-a castigat-o (23 de milioane de vizitatori unici luna trecuta) si cresterii exponentiale (1.500% in martie), asa ca e de inteles interesul pe care l-a starnit zilele trecute stirea ca, in sfarsit, noua vedeta a internetului isi va dezvalui modelul de business cu care spera sa-si monetizeze popularitatea. Cred ca nici un startup nu a primit atat de multa consultanta gratuita in aceasta privinta, avand in vedere ca in ultimii doi ani aproape orice analist al industriei si-a exersat imaginatia cu cel putin un scenariu prin care Twitter ar putea sa castige o multime de bani in cel mai scurt timp cu putinta.

Pana la urma, modelul conceput de cei de la Twitter nu este neaparat spectaculos (corespunde, in mare, cu asteptarile specialistilor) si nici foarte original, pentru ca influenta lui Google este cat se poate de transparenta. Primul mecanism cu valoare comerciala este "promoted tweets" care va permite companiilor sa plateasca pentru ca mesajele lor sa apara in fruntea listei de rezultate ale cautarilor pe anumite cuvinte cheie, adica ceva asemanator cu serviciul AdWords practicat de Google. Modelul de stabilire a pretului nu a fost inca prezentat, dar se prevede ca va fi in functie de numarul de vizualizari. Mai departe, Twitter va imparti acest venit (50%) cu partenerii care se alatura programului. Insa acesta este doar primul pas, pentru ca urmeaza ca tweet-urile promovate sa poate fi inserate in fluxurile de mesaje, cu avantajul utilizarii informatiilor demografice si statisticilor (deci contextualizare).

Insa modelul nu este lipsit de unele riscuri, cel mai important fiind cel ca utilizatorii care s-au obisnuit cu un serviciu fara intruziuni publicitare sa migreze spre alte servicii de microblogging. Oficialii companiei insista insa cu nu este vorba de reclame propriu-zise, ci doar de tweet-uri ceva mai speciale care pot fi tratate exact ca si celelalte. In plus, se va masura "rezonanta" fiecarui astfel de mesaj si vor fi inlaturate cele care nu suscita interes. Daca planul va functiona si va fi aplicat cu moderatie, Twitter ar putea sa fie una dintre putinele companii care reusesc sa valorifice eficient un serviciu gratuit.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
twitter,
google,
adwords,
facebook,
/opinii/tweet-uri-de-vanzare-5916236
5916236
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.