20 de ani de Business Magazin. Ce ar fi businessul românesc fără voi, dar şi fără noi?

Postat la 23 septembrie 2024 7 afişări

950 este ediţia BUSINESS Magazin pe care o răsfoiţi acum, după (aproape) 20 de ani de activitate a revistei. Sunt cele mai noi pagini din cele în jur de 70.000 unde am scris despre istoria de business a României, pornind de la un deziderat ambiţios: „Vom face cea mai bună revistă de business!” (Laurenţiu Ispir, redactorul-şef de atunci al revistei).

Vă mulţumim că ne citiţi în continuare şi, celor mai mulţi dintre voi, că avem ce scrie datorită vouă. Ne găsiţi în continuare pe print, unde apărem, cu stoicism, săptămână de săptămână, dar şi în anuarele noastre, pe site-ul BUSINESS Magazin (şi pe toate canalele adiacente acestuia), în cadrul evenimentelor – fizice şi online – la emisiuni şi întâlniri de business faţă în faţă!

2004

92/2006

Iulie 2006. Cover Business Magazin. Dintr-un licean care visa să aibă bani pentru un computer, Bogdan Putinică a ajuns să câştige 2.500 de dolari lunar la 23 de ani. Planurile pentru un business propriu le-a făcut la o masă de la McDonald’s Unirii, iar în 2006 vindea firma pentru câteva milioane de euro către Adecco, o companie elveţiană poziţionată pe locul 265 în Top Fortune Global Index 500.  „Nu m-am gândit niciodată câţi bani vreau să câştig. Am crezut mereu că dacă îmi fac treaba bine, vor veni şi banii“, spunea Bogdan Putinică pentru Business Magazin în 2006, la scurt timp după ce vânduse elveţienilor de la Adecco pachetul majoritar de acţiuni de la IP Devel, firma pe care o fondase alături de Daniel Bogdan. Bogdan Putinică, unul dintre primii milionari din IT-ul românesc, este astăzi director general al Microsoft România, poziţie pe care o ocupă de la 1 noiembrie 2021.

230/2009

„Este o greşeală a antreprenorilor din generaţia mea, o credinţă că deciziile bune sunt luate doar de ei. Aşa am fost învăţaţi, dar abia în momentul în care delegi, oamenii nu se mai raportează la tine. Oamenii trebuie să ştie că dacă iau o decizie şi greşesc, dar învaţă, e ceva normal. La fel fac copiii, iar în business suntem toţi nişte copii”, spunea recent Iulian Stanciu, antreprenorul de care se leagă dezvoltarea eMag, unul dintre cele mai cunoscute branduri româneşti create de la zero după 1990.

În 2009, Business Magazin scria în deschidere despre Trofeul eMag la finalul unui acord care trecea 51% din acţiunile retailerului online către un distribuitor online. „Pentru noi, eMag este o investiţie, o oportunitate şi un pariu că valoarea acestui brand va creşte”, spunea atunci Iulian Stanciu. Şi a avut dreptate.

2012

533/2015

În septembrie 2015, copiii născuţi în acelaşi ani cu căderea Lehman Brothers, eveniment care a marcat debutul crizei mondiale, intrau în clasa întâi, iar revista Business Magazin scria că 1,5 milioane de copii au trăit doar în criză, cei născuţi în şi după 2008. Sentimentul general din acel an era însă optimist, România intrase pe un trend de creştere, lumea se deschidea din nou pentru vacanţe, veniturile familiilor din oraşele mari cel puţin erau în creştere.

Liniştea a durat doar cinci ani pentru că în martie 2020 am experimentat cu toţii termenul de lockdown, iar copiii crizei şi-au adăugat în CV-uri pandemia de Covid-19. În 2022 trăiesc cu războiul la graniţă, iar în jurul lor lumea se întreabă cât de tare vor cântări aceste perioade de zbucium în devenirea lor.

2017

650/2018

Daniel Dines, IT-istul din Oneşti care a scris istorie prin listarea UiPath la Bursa de la New York, a devenit, dincolo de cifre, un model pentru o întreagă generaţie de tineri din România care capătă încredere să iasă din corporaţii, să aşeze planurile de dezvoltare pe hârtie şi să caute apoi cu încăpăţânare să le realizeze.

Explozia de start-up-uri din IT-ul românesc se leagă cu siguranţă şi de modele din ultimii ani care au arătat că se poate. Pentru UiPath listarea din aprilie 2021 la New York nu a fost numai lapte şi miere, iar după euforia de început, compania fondată în România s-a lovit de un Wall Street din ce în ce mai dur. Capitalizarea companiei este de numai 6,7 mld. dolari, în condiţiile în care de la listare UiPath a pierdut peste 30 mld. dolari. Dines „a plătit” o parte din preţul prăbuşirii acţiunilor chiar cu propria funcţie. În aprilie 2022, la un an de la listare, UiPath l-a adus în poziţia de co-CEO pe Robert Enslin, care venea de la Google.

2019

833/2022

Tirul rachetelor continuă. Tensiunile cresc. Ţările din jur îşi dezvoltă accelerat industria de apărare. Ameninţarea nucleară. Şi lista continuă. Ziarele print şi online sunt adevărate jurnale de front ale conflictului militar din Ucraina, iar efectele războiului sunt vizibile în viaţa oamenilor. Ameninţarea recesiunii, criza gazelor, iarna grea sunt teme care ţin prima pagină de nouă luni încoace.

Ziua care a schimbat lumea îşi produce efectele din fiecare zi din ceea ce a urmat.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.