Laurenţiu Stan, fondator şi CEO, Kapital Minds: „Planificarea unui exit înseamnă de fapt să te pregăteşti de o tranziţie înainte de a apărea o oportunitate de vânzare sau o nevoie de finanţare”

Autor: Ioana Matei Postat la 23 septembrie 2024 1172 afişări

În contextul economic instabil din România, planificarea strategică pe termen lung este adesea neglijată de antreprenorii locali, care se concentrează mai mult pe supravieţuirea imediată şi pe creşterea rapidă. Laurenţiu Stan, fondatorul Kapital Minds, companie specializată pe exit planning, subliniază importanţa pregătirii pentru o ieşire din afacere încă din fazele timpurii, avertizând că lipsa unei planificări adecvate poate duce la pierderea unor oportunităţi valoroase. Într-o piaţă încă în dezvoltare, serviciile de consultanţă pentru creşterea valorii companiilor şi planificarea exitului devin astfel esenţiale pentru maturizarea mediului de afaceri românesc.

„Credem că fiecare afacere are un potenţial uriaş, iar rolul nostru este să îl deblocăm şi să îl amplificăm”, descrie antreprenorul Laurenţiu Stan viziunea sa asupra afacerii Kapital Minds, lansată luna aceasta. El spune că şi-a propus ca prin acest business să dezvolte comunitatea antreprenorială din România prin servicii de consultanţă şi consiliere atât pentru creşterea valorii şi atractivităţii companiilor, cât şi pentru planificarea unei eventuale ieşiri din afaceri a proprietarilor sau pentru realizarea unui plan de succesiune.

Adaugă că ceea ce l-a inspirat să fondeze această afacere a fost, în esenţă, dorinţa de a împărtăşi experienţa sa de aproape 20 de ani ca antreprenor. A observat în acest timp că antreprenorii, indiferent de domeniu, se confruntă cu provocări similare, legate de creştere, scalare şi optimizare financiară: „Kapital Minds s-a născut din nevoia de a oferi un răspuns personalizat la aceste provocări”.

Astfel, şi-a propus să meargă dincolo de consultanţa financiară şi să însoţească antreprenorii în parcursul călătoriei lor, de la ideea iniţială până la consolidarea afacerii, printr-o abordare integrată, care combină expertiza financiară cu strategiile de business, personalizând soluţiile pentru fiecare client. „Construim o comunitate de antreprenori care se susţin reciproc şi împărtăşesc cunoştinţe. În esenţă, Kapital Minds este despre a ajuta oamenii

să-şi transforme visurile în realitate şi să-şi construiască afaceri de succes, care să aibă un impact pozitiv asupra comunităţii”, subliniază el. 

Concret, printre serviciile oferite de Kapital Minds se numără evaluarea iniţială şi periodică a companiei, strategii personalizate de creştere a valorii acesteia şi planificarea unei ieşiri din afaceri (exit planning). Evaluarea afacerii nu se rezumă doar la estimarea unei valori, la o anumită dată, ci evidenţiază şi nivelul de atractivitate a afacerii pentru un investitor, cât şi gradul de pregătire a acesteia pentru o eventuală vânzare, precizează Laurenţiu Stan. „Strategia de creştere şi planificarea pentru exit înseamnă, de fapt, strategia pentru o afacere de succes.

Întregul proces este foarte clar procedural, însă flexibil în acelaşi timp, fiind structurat pe etape bine definite şi uşor măsurabile. După fiecare etapă a planului, se măsoară progresul înregistrat şi i se prezintă antreprenorului în workshopuri periodice, de regulă o dată la trei luni.” Prin oferirea unor servicii personalizate, Kapital Minds îşi propune să contribuie la crearea unei pieţe de nişă, aflată la început în România, pentru toate afacerile care urmăresc creşterea fără sacrificarea valorilor companiei. „Dincolo de momentul ales pentru ieşirea din afacere, important este să ai în permanenţă o mentalitate de creştere continuă a valorii companiei. Să ştii că ai în buzunar un «tichet» valoros pe care îl poţi oricând fructifica. Din acest motiv, abordarea Kapital Minds este centrată pe client, ceea ce permite dezvoltarea unor soluţii adaptate nevoilor specifice ale fiecărei organizaţii.”

Aversiunea faţă de planificare, un obstacol în calea exitului

„În cultura noastră antreprenorială, mulţi oameni de afaceri au o viziune pe termen scurt, fiind mai concentraţi pe supravieţuire şi pe creştere rapidă decât pe planificarea unei ieşiri strategice”, observă fondatorul Kapital Minds, pentru care provocarea principală a noii sale nişe de activitate se leagă de aversiunea faţă de planificarea pe termen lung a antreprenorilor români. Contextul economic instabil din România poate face dificilă planificarea pe termen lung, întrucât companiile se concentrează pe gestionarea riscurilor imediate. „Mulţi antreprenori nu sunt familiarizaţi cu conceptul de exit planning şi cu beneficiile pe care le poate aduce afacerii lor.

Procesul de exit planning este perceput ca fiind complex şi costisitor, ceea ce poate descuraja companiile mai mici.” În acelaşi timp, în comparaţie cu alte ţări din UE, piaţa de capital din România este încă în dezvoltare, ceea ce limitează opţiunile de finanţare pentru companiile care doresc să crească sau să se listeze la bursă: „Investitorii instituţionali şi fondurile de private equity se concentrează adesea pe companii mai mari şi mai mature. Sistemul legislativ din România este complex şi în continuă schimbare, ceea ce poate crea incertitudine şi poate îngreuna procesul de exit planning”.

Procedurile administrative pot fi birocratice şi consumatoare de timp, ceea ce poate întârzia procesul de tranzacţionare. „Pentru a depăşi aceste provocări, noi oferim informaţii despre beneficiile planificării pe termen lung, pentru a creşte gradul de conştientizare, adaptăm strategiile de exit planning la specificul fiecărei companii şi la contextul economic, construim relaţii cu investitori potenţiali şi facilităm accesul companiilor la finanţare. Prin abordarea proactivă a acestor provocări, putem contribui la dezvoltarea unei pieţe mai mature şi mai dinamice de M&A în România”, adaugă el.

Laurenţiu Stan observă că majoritatea antreprenorilor români se concentrează pe operaţiunile de zi cu zi ale firmelor lor, punând pe plan secund planificarea pe termen lung. Mai mult, sunt foarte puţini proprietari de afaceri care se gândesc la exit sau la tranziţia afacerii lor către altcineva, considerând că ei sunt cei mai potriviţi pentru a conduce compania pe care au înfiinţat-o. „Sunt antreprenori care au fondat firme de acum mai mult de 30 de ani care sunt cumva nevoiţi să îşi pună problema ieşirii din afacere, însă nu au niciun plan concret în acest sens.” Pe de altă parte, el consideră esenţială pentru business planificarea pentru un exit chiar înainte ca o astfel de variantă de dezvoltare a afacerii să se ivească sau să fie necesară. „Planificarea unui exit înseamnă de fapt să te pregăteşti de o tranziţie înainte de a apărea o oportunitate de vânzare sau o nevoie de finanţare”, descrie Laurenţiu Stan felul în care vede el planificarea strategică de exit planning.

El observă că antreprenorii nu folosesc de regulă un proces de planificare standardizat pentru o eventuală ieşire din afacere sau vânzare a unui pachet minoritar de acţiuni: „Pentru ei, cuvântul exit sună cumva foarte drastic şi se feresc să discute despre asta, considerând probabil că afacerea lor este tot ce au şi sunt foarte ataşaţi de ea”. Discuţiile despre exit intervin de obicei când apare un investitor în peisaj, însă, spune fondatorul Kapital Minds, atunci nu se mai poate vorbi despre o planificare, ci doar despre un proces de due diligence necesar pentru ca investitorul să cunoască mai bine afacerea targetată. „Nefiind pregătit pentru acest pas, antreprenorul depune un efort considerabil pentru a colecta toate informaţiile cerute de investitor şi, nu de puţine ori, descoperă cu această ocazie probleme în activitatea firmei la care nu s-a gîndit până atunci şi care pot chiar împiedica tranzacţia.

De aceea, includerea în strategia de afaceri a unei componente de planificare a exitului îl ajută pe antreprenor să fie tot timpul pregătit pentru orice oportunitate de vânzare apărută.” Totuşi, Laurenţiu Stan crede în potenţialul serviciilor de exit planning în România, care se va concretiza odată ce antreprenorii vor conştientiza importanţa unei strategii de creştere, dublată de planificarea pentru exit: „Fără un plan bun, implementat în mod profesionist şi măsurat constant, pot fi pierdute multe oportunităţi”. Fondatorul Kapital Minds consideră că piaţa de consultanţă pentru creşterea valorii unei companii şi planificare pentru exit este într-un stadiu incipient la noi în ţară. „Deşi porţiuni din întreg procesul de creştere a unei afaceri sunt acoperite de câteva firme mari de consultanţă, nu ştiu ca până astăzi să fi abordat cineva creşterea valorii unei companii ca pe un proces integrat, personalizat, bazat pe o planificare strategică minuţioasă urmărită atent de profesionişti dedicaţi pentru toate domeniile de activitate, cu paşi bine definiţi şi analiza periodică a progresului.”

În următorii ani, el şi-a propus ca prin Kapital Minds să încerce să aducă la cunoştinţa antreprenorilor români toate instrumentele pe care le au la dispoziţie pentru a accelera creşterea valorii propriei afaceri, de a o face atractivă şi pregătită pentru un eventual cumpărător, precum şi opţiunile pe care le au atunci când decid să iasă din companie: „Piaţa pentru astfel de servicii se va forma în mod firesc odată cu o conştientizare a antreprenorilor cu privire la importanţa unei viziuni obiective asupra proceselor interne şi a perspectivelor de creştere pe care le au firmele pe care le deţin. Iar semnul clar de maturizare a pieţei autohtone de value growth şi exit planning advisory va fi întemeierea unei profesii distincte, recunoscute la nivel naţional”.

Cum te poţi specializa în… exit?

Pentru Laurenţiu Stan, alegerea consultanţei financiare a fost o decizie naturală, bazată pe o pasiune autentică pentru finanţe şi pe dorinţa de a aduce valoare adăugată reală clienţilor săi: „Motivaţia şi dedicarea mea se reflectă în eforturile continue de a învăţa, de a evolua şi de a susţine antreprenorii în atingerea obiectivelor lor financiare”. Opţiunea a venit în mod firesc, fiind rezultatul unei pasiuni cultivate încă din anii de studii: „În liceul cu profil economic absolvit, am fost atras de matematică şi fizică, materii care au pus bazele gândirii mele în domeniul financiar”. Studiile superioare economice au consolidat această pasiune, oferindu-i cunoştinţele necesare pentru a activa în acest domeniu. Primul contact practic cu domeniul contabilităţii a venit odată cu primul său job, la Asociaţia Naţională a Evaluatorilor, care i-a oferit un bun punct de plecare către o carieră în domeniul financiar. A continuat ca analist financiar, însă adevărata sa carieră, după cum spune el, a început în 2004, când am pornit pe drumul evaluării de proprietăţi imobiliare:  „Peste câţiva ani m-am specializat în evaluarea afacerilor, ceea ce mi-a permis să analizez companii din diverse domenii de activitate şi să înţeleg în profunzime dinamica financiară a fiecăreia. Evaluarea afacerilor i-a deschis ochii către ceva mai mult decât o estimare statică a valorii; m-a condus către dorinţa de a ajuta antreprenorii să accelereze creşterea valorii afacerii lor, chiar dacă nu au scopul imediat de a o vinde”. A descoperit în parcursul său că evaluarea nu este doar o activitate tehnică, ci şi una care necesită abilităţi de comunicare şi consultanţă: „Evaluarea afacerilor implică o analiză financiară detaliată şi o comunicare continuă cu reprezentanţii companiilor evaluate, iar concluziile raportului de evaluare necesită deseori discuţii suplimentare pentru a fi argumentate, ceea ce adaugă o componentă de consultanţă în acest proces”. La începutul acestui an, a obţinut certificarea de Exit Planning Advisor, în urma absolvirii cursului organizat de Exit Planning Institute (EPI®) din Statele Unite, devenind astfel şi primul membru român al acestui institut. Programul de acreditare Certified Exit Planning Advisor® (CEPA®), creat în 2007, reprezintă singurul program de acest fel, în acest moment, pentru cei care doresc să se specializeze în domeniu. „În Europa există doar patru astfel de consilieri certificaţi în planificarea unui exit din afacere, unul în Franţa, unul în Finlanda, unul în Irlanda şi eu, singurul din România. Faptul că sunt primul membru român care a absolvit Exit Planning Institute din SUA reprezintă o oportunitate de a implementa în ţara noastră metodologia de accelerare a valorii companiilor şi, de ce nu, de a dezvolta o profesie a consultanţilor pentru planificarea exitului.”

În decursul carierei sale, fondatorul Kapital Minds a învăţat că planificarea este foarte importantă, însă este esenţială şi adaptarea la schimbările apărute, pentru că altfel nu poţi rămâne competitiv: „Învăţarea şi dezvoltarea profesională continuă m-au ajutat să devin ceea ce sunt astăzi”. Iar comunicarea este esenţială, atât în interiorul companiei, cât şi către public; lipsa acesteia poate genera probleme greu de remediat. A învăţat, de asemenea, că leadershipul nu este doar despre a da direcţii, ci şi despre a inspira, a sprijini şi a îndruma echipa spre atingerea obiectivelor comune. „Unul dintre modurile în care mi-am dezvoltat abilităţile de leadership a fost prin expunerea constantă la provocări diverse, în special în momentele de criză sau incertitudine. Aceste situaţii m-au forţat să iau decizii rapide, să gestionez resurse limitate şi să mă adaptez la schimbări neaşteptate, aspecte esenţiale pentru un lider.” De asemenea, a pus accent pe feedbackul constant din partea echipei şi a clienţilor, ceea ce l-a ajutat să îşi îmbunătăţească abordarea şi să devină mai receptiv la nevoile celor din jur. În ceea ce priveşte calităţile esenţiale pentru a fi un lider de succes, consideră că trebuie să fii un model de onestitate şi etică: „Cred că integritatea este fundamentul încrederii, iar fără încredere, niciun leadership nu poate funcţiona eficient. Un lider de succes trebuie să aibă o viziune clară şi să fie capabil să o comunice echipei într-un mod care să inspire şi să motiveze. Viziunea oferă direcţie şi sens acţiunilor comune”. În acelaşi timp, înţelegerea şi sprijinirea echipei sunt esenţiale: „Un lider empatic poate construi relaţii solide, bazate pe respect reciproc, şi poate stimula colaborarea şi inovaţia”. Totodată, crede că un lider trebuie să fie capabil să ia decizii bine informate, chiar şi în condiţii de incertitudine: „Asumarea riscurilor calculate este parte integrantă a leadershipului eficient”. Nu în ultimul rând, lumea afacerilor este în continuă schimbare, iar un lider trebuie să fie deschis la noi idei şi să fie dispus să se adapteze şi să înveţe din orice experienţă. Antreprenorul mărturiseşte şi că eşecurile nu au lipsit din evoluţia sa, însă a reuşit să înveţe din acestea. „Primul pas în gestionarea eşecului este să-l accepţi. Ştiu, e greu pentru unii (râde). După peste 20 de ani de antreprenoriat, am devenit un expert în acest sport extrem. Eşecul este, de fapt, o parte normală a vieţii şi, sincer, e o oportunitate minunată de a creşte şi de a învăţa – aşa cum îmi place să spun, este <<cursul de nivel avansat al vieţii>>. Eşecurile şi provocările profesionale sunt ca acele curse cu obstacole de la atletism – le deteşti pe moment, dar sunt cele mai frumoase poveşti de spus la sfârşit. Prin rezilienţă, abilităţi de rezolvare a problemelor, adaptabilitate şi apreciere pentru succes, am învăţat să depăşesc orice provocare personală şi profesională”. În privinţa provocărilor profesionale, spune că nu are un apetit ridicat la risc („Nu, nu investesc în criptomonede şi acţiuni volatile, ci prefer să mă simt confortabil cu ETF-uri şi obligaţiuni. Dar, recent, am adoptat o nouă filosofie: mai bine regret că am încercat şi nu am reuşit, decât să regret că nu am încercat deloc”, precizează el). De asemenea, mai spune că a învăţat că dacă un plan nu funcţionează, nu înseamnă că eşecul este definitiv. „Schimb abordarea şi o iau de la capăt. E ca atunci când greşeşti drumul într-o excursie printr-un oraş nou – ajungi să descoperi locuri noi şi interesante. În viaţa profesională, am învăţat să nu-mi fie teamă să îmi exprim opinia, mai ales pe subiectele la care mă pricep. Este foarte posibil ca ceea ce spun să fie util multor oameni, chiar dacă nu-mi dau seama pe moment.”   

5 întrebări şi răspunsuri din interviul cu Laurenţiu Stan, fondator şi CEO, Kapital Minds

În ce constă procesul de exit planning şi cât poate dura acesta?

În lumea dinamică a afacerilor, călătoria de la început până la maturitate este presărată cu decizii strategice. Un element esenţial, deseori trecut cu vederea, este alinierea strategiei afacerii cu planificarea de exit. Integrarea acestor două faţete poate îmbunătăţi semnificativ valoarea companiei şi poate asigura o tranziţie lină atunci când este timpul să faci un pas înapoi. Există câteva aspecte esenţiale ale planificării ieşirii din afacere care ar trebui integrate în strategia companiei încă de la început, printre care: estimarea valorii afacerii, stabilirea obiectivelor de business şi a celor personale ale proprietarului, alegerea unei modalităţi de exit, optimizarea operaţională şi financiară, elaborarea unui plan de succesiune, înţelegerea implicaţiilor fiscale şi legale ale tranziţiei, colaborarea cu profesionişti de încredere şi pregătirea timpurie pentru due diligence. Exit planningul este un proces complex care necesită expertiză în diverse domenii, cum ar fi finanţe, contabilitate, drept şi evaluare. Este o strategie complexă, care urmăreşte pregătirea unei companii pentru o tranzacţie prin vânzare sau listare la bursă. Este un proces personalizat, durata sa variind semnificativ în funcţie de o serie de factori. În general, procesul de exit planning poate dura între 12 şi 24 de luni, în funcţie de dimensiunea şi complexitatea afacerii. Companiile mai mari, cu modele de afaceri complexe, operaţiuni diversificate şi o bază mai mare de clienţi, necesită în general mai mult timp pentru a fi pregătite pentru o tranzacţie. Dacă vânzătorul doreşte să maximizeze valoarea companiei, procesul poate dura mai mult, deoarece vor fi necesare investiţii în îmbunătăţirea performanţei companiei. De asemenea, condiţiile generale ale pieţei, precum ratele dobânzilor şi apetitul investitorilor, pot influenţa atât decizia de a iniţia un proces de exit planning, cât şi durata acestuia.

Ce diferenţiază Kapital Minds de alte firme de consultanţă de pe piaţa românească?

Viziunea pe termen lung asupra afacerilor pe care le consiliem. Ne concentrăm pe strategia de creştere sustenabilă a companiilor clienţilor noştri, nu doar pe aspecte punctuale ale activităţii operaţionale. De asemenea, personalizarea, având în vedere că fiecare client primeşte un plan de acţiune personalizat, adaptat la specificul afacerii şi la obiectivele individuale ale antreprenorului. Un alt diferenţiator constă în expertiza multidisciplinară pe care Kapital Minds o oferă. Echipa Kapital Minds reuneşte experţi în diverse domenii, cum ar fi finanţe, strategie, marketing, drept, asigurând o abordare complexă a fiecărui proiect. Parteneriate strategice, colaborările cu alte firme de consultanţă sau furnizori de servicii, sunt esenţiale pentru a oferi clienţilor o gamă completă de soluţii. Totodată, Kapital Minds nu se limitează doar la analiza financiară, ci se concentrează pe identificarea şi pe dezvoltarea factorilor care generează valoare pe termen lung, precum brandul, inovaţia, cultura organizaţională. Planificarea strategică este o componentă esenţială a serviciilor oferite, cu accent pe identificarea de noi oportunităţi de creştere şi dezvoltare.Kapital Minds construieşte o comunitate de antreprenori, oferind oportunităţi de networking, schimb de experienţă şi mentorat. Relaţia cu clientul nu se încheie odată cu finalizarea proiectului, ci se transformă într-un parteneriat pe termen lung. Tehnologii şi instrumente moderne folosite de Kapital Minds pentru a analiza date, a identifica tendinţe şi a optimiza procesele, precum şi abordarea data-driven care face ca deciziile să fie luate pe bază de date şi analize, pentru a asigura o mai mare acurateţe şi eficienţă, sunt iarăşi diferenţiatoare importante pe piaţa de consultanţă.

 Ce sfat i-aţi da unui tânăr antreprenor care se află la început de drum?

Să îşi asume riscuri. Să încerce tot ceea ce îşi doreşte să facă, chiar dacă uneori crede că şansele de a reuşi sunt mici. Să aibă încredere în el şi în calităţile lui. Orice idee este bună până la proba contrarie, aşa că recomand oricui să încerce, ca să nu regrete mai târziu că nu a făcut-o. Un alt sfat pe care l-aş da este să întrebe oameni mai pregătiţi decât el în anumite domenii atunci când are îndoieli. Să îi ţină aproape pe oamenii care l-ar putea ajuta cu un sfat la nevoie şi să nu încerce să facă totul de unul singur. În plus, lucrurile nu vor merge întotdeauna conform planului, aşa că este important să fii flexibil şi să te adaptezi la schimbări. Nu există nicio modalitate uşoară de a fi antreprenor. Va trebui să fii pregătit să munceşti din greu şi să dedici mult timp afacerii tale. Am început, de ceva vreme, să nu mai cred în echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională şi să nu îl mai urmăresc cu atâta patimă. Expresia „avem o singură viaţă” se aplică şi aici. Cele două părţi ale vieţii înseamnă, de fapt, nişte roluri pe care ni le asumăm cu toţii.

Câţi angajaţi lucrează pentru Kapital Minds - cum aţi descrie cultura organizaţională a companiei şi cum influenţează aceasta modul de lucru al echipei?

Abordarea Kapital Minds este cumva diferită de cea a unei firme de consultanţă obişnuită. Având în vedere că ne propunem să livrăm clienţilor noştri strategii personalizate de creştere a valorii, fiecare proiect va necesita implicarea unor profesionişti cu diverse abilităţi. Astfel, Kapital Minds se bazează pe o reţea de specialişti cu experienţă, din aproape toate domeniile de activitate. Zic „aproape” deoarece mai avem câteva discuţii în curs în prezent, cu specialişti cu care vrem să dezvoltăm astfel de formule de lucru, prin care specialistul devine parte a echipei care lucrează la un proiect în funcţie de specificul industriei din care face parte clientul/compania.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.