A lucrat ca arhitect pe trei continente şi, după ce a adunat în portofoliu proiecte de mii de metri pătraţi, s-a întors acasă, cu o idee nouă

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 07 mai 2023 207 afişări

Andreea Chiser a lucrat ca arhitect, profesia ei de bază, pe trei continente. A adunat în portofoliu proiecte de mii de metri pătraţi, dar cu timpul a realizat că ce-i place cel mai mult este să aibă libertatea de a-şi exprima creativitatea în proiecte mai mari sau mai mici, pe cont propriu, aşa că a abordat designul interior şi graphic designul. Şi pas cu pas, mai târziu, a pornit pe drumul către o nouă afacere.

Sunt arhitect de profesie şi ceramist din pasiune. Ce m-a făcut să mă îndrăgostesc iremediabil de ceramică este faptul că obiectele realizate sunt rezultatul imediat al imaginaţiei mele”, povesteşte Andreea Chiser. Atelier Lutfain, aşa cum se numeşte brandul pe care l-a creat, este un business pornit din dorinţa de a crea. Explorându-şi pasiunile şi curiozităţile, a descoperit ceramica în Cairo, unde a locuit timp de doi ani. S-a îndrăgostit de acest domeniu şi de versatilitatea lutului, iar la întoarcerea în ţară, pentru a-şi duce mai departe pasiunea pentru ceramică, a fondat acest proiect în care îmbină designul cu meşteşugul. Investiţia iniţială a fost de aproximativ 10.000 de euro. „Plăcile ceramice realizate manual sunt căutate de arhitecţi şi designeri care îşi doresc finisaje unice care să contureze viziunea pe care o au pentru spaţiile amenajate. Majoritatea clienţilor care îmi cumpără vazele, farfuriile sau obiectele decorative sunt femei în căutare de frumos sau de un cadou pentru cei dragi.”

Obiectele şi plăcile ceramice sunt produse în atelierul situat în zona Gării de Nord din Bucureşti, locul în care Andreea organizează şi cursuri pentru cei dornici să descopere tainele acestui domeniu care pe ea a cucerit-o iremediabil. Plăcile ceramice se realizează pe comandă, iar cei care doresc să achiziţioneze obiecte ceramice sau să se înscrie la un atelier o pot găsi online. De asemenea, o parte din ceramica Lutfain se regăseşte în magazine precum AlbAlb şi ALTRNTV, în Capitală. Sau pot fi admirate în unele locuri din lumea HoReCa. „În 2022 am contribuit cu plăci ceramice la două restaurante din Bucureşti – Sciccheria şi Studio 80. Arhitecţii de la PickTwo Studio au venit cu propunerea de a colabora şi am realizat plăcile ceramice care decorează barul din aceste două spaţii.”

Cifra de afaceri medie pe ultimii doi ani realizată de Lutfain este de aproximativ 10.000 de euro, iar Andreea Chiser este deocamdată singura persoană din spatele afacerii. Estimează că în termen de cinci ani va putea să genereze o cifră de afaceri de 200.000 de euro pe an. „În ultimul trimestru al anului (2023 – n. red.) urmează să lansez un catalog de produse care să includă mai multe opţiuni de plăci ceramice. De asemenea, plănuiesc să deschid atelierul pentru mai multe cursuri dedicate pasionaţilor de ceramică şi să diversific gama de ateliere pe care le ofer. Colaborez cu specialişti din diferite domenii precum serigrafie şi terapie prin artă pentru a arăta cât de ofertant este lucrul cu lutul.”

Preţul pentru un metru pătrat de plăci ceramice este cuprins între 300 şi 500 de euro, iar pentru obiectele ceramice poate varia între 50 şi 1.000 lei, în funcţie de complexitate şi timpul de realizare. Anul trecut, familia Andreei s-a mărit cu un membru, după ce a devenit mamă, aşa că provocarea cea mai mare în acest moment constă în găsirea unui echilibru între viaţa personală şi cea profesională. Altfel, în cadrul businessului Lutfain, fiecare proiect custom reprezintă o provocare, dar şi o oportunitate de învăţare şi creştere. „De când am deschis Atelier Lutfain, am învăţat că cel mai important este să începi şi să fii dispus să ieşi din zona de confort. Dificultatea stă în a-ţi menţine direcţia şi a nu te lăsa distras de toate oportunităţile care vin înspre tine fiindcă nu toate te duc mai aproape de visul tău”, mărturiseşte Andreea Chiser.  

Cifra de afaceri medie pe ultimii doi ani realizată de Lutfain este de aproximativ 10.000 de euro.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Mental Training – reţea de centre de psihoterapie şi coaching (Cluj-Napoca)

Fondator: Marius Pentilie

Investiţie iniţială: 5.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 1 mil. lei (200.000 de euro)

Prezenţă: Cluj-Napoca


Magic Charms – brand de bijuterii (Bucureşti)

Fondatoare: Maria Georgescu

Investiţii: 100.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 140.000 de euro

Prezenţă: online şi la târgurile pentru antreprenori


RawZilla – cofetărie cu produse vegane (Craiova)

Fondatoare: Ileana Paliu

Investiţie iniţială: 40.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: sub 100.000 de lei (20.000 de euro)

Prezenţă: Craiova


Iunonix – firmă de construcţii (Bucureşti)

Fondator: Iurie Ciobanu

Cifră de afaceri în 2022: 400.000 de lei (80.000 de euro)

Prezenţă: în zona Bucureşti-Ilfov, dar şi naţională


Borcănelul cu Dichis – brand de produse cosmetice (Haţeg, jud. Hunedoara)

Fondatoare: Andreea şi Diana Negoiţă

Investiţie iniţială: 36.000 de lei (7.200 de euro)

Prezenţă: pe site-ul propriu şi în alte magazine din ţară



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.