Cum se creditează companiile în pandemie
Evoluţia creditării companiilor este strâns legată de evoluţia PIB, de politicile publice, de stimulii economici activi în piaţă şi în general de sentimentul general de afaceri din economia românească şi europeană. Cum va evolua aceasta în contextul pandemic, potrivit previziunilor lui Dragoş Mirică, director general adjunct al diviziei corporate la OTP Bank?
Activitatea de creditare a OTP Bank a fost marcată de o creştere în primele nouă luni ale anului 2020, cu 7% din stocul de credit destinat segmentului corporate, prin care s-au finanţat atât clienţii existenţi, cât şi noi oportunităţi de colaborare cu companii aflate pe creştere cu o situaţie financiară bună, a explicat Dragoş Mirică, director general adjunct al diviziei corporate la OTP Bank, subsidiara de pe piaţa românească a celui mai mare grup bancar din Ungaria. „În fapt, am implementat un număr semnificativ, de peste 150 de credite noi acordate, care însumează o valoare echivalentă de peste 1 miliard lei. În acelaşi timp, am susţinut companiile afectate de pandemie prin moratoriile public şi privat. De asemenea, suntem o bancă cu participare foarte activă în cadrul programul IMM Invest.”
Din punctul de vedere al creditării companiilor, evoluţia acestui segment este strâns legată de evoluţia PIB, de politicile publice, de stimuli economici activi în piaţă şi în general de sentimentul general de afaceri din economia românească şi europeană, a mai adăugat Dragoş Mirică. „Întrucât creditarea este influenţată direct de cei trei piloni importanţi ai creşterii PIB, respectiv invesţiile publice şi private, consumul intern şi exporturile, ne vom orienta activitatea comercială către acei vectori de creştere. Estimăm o creştere a pieţei creditului pentru companii de 2-3% în 2021. Având în vedere strategia noastră de creştere a cotei de piaţă, ne propunem pentru anul viitor o creştere de 10% a stocului de credite corporate. Evident, atingerea acestui obiectiv ambiţios depinde în primul rând de evoluţia per ansamblu a economiei româneşti, dar şi de capacitatea noastră de a atrage acele tranzacţii şi acei clienţi care corespund strategiei noastre de dezvoltare”, a explicat Dragoş Mirică. În acelaşi timp, băncile au un rol important în revitalizarea economică prin intermediul creditării active şi prudente a mediului de afaceri, implicit prin creşterea gradului de intermediere financiară.
Din perspectiva ratelor de dobândă aplicabile creditelor, acestea sunt influenţate de mulţi factori precum riscul tranzacţiei şi al debitorului, structura financiară a tranzacţiei, lichiditatea din piaţă, raportul dintre cererea şi oferta de fonduri, concurenţa, riscul de ţară sau sector.
„O tendinţă observată în ultima perioadă este presiunea pe ratele de dobândă oferite de băncile comerciale la creditele corporate. Marjele de dobândă oferite clienţilor noştri sunt individualizate, în funcţie de parametrizarea tranzacţiei, profilul de risc, precum şi a altor factori definitorii în analiza complexă întreprinsă de colegii din aria de vânzări”, susţine Dragoş Mirică.
Divizia de clienţi corporate a OTP Bank administrează portofoliul de clienţi şi grupuri de clienţi persoane juridice a căror cifră de afaceri anuală consolidată depăşeşte 5 milioane de euro, iar în funcţie de volumul de creditare, cele mai finanţate cinci sectoare sunt agricultura, producţia, comerţul, segmentul finanţărilor imobiliare şi construcţiile, a mai adăugat directorul general adjunct al OTP. Comparativ cu criza financiară anterioară, în acest nou context cauzat de pandemia de COVID-19 se resegmentează multe paliere nu doar economice, ci şi sociale, a mai adăugat Dragoş Mirică. „Dacă acum mai bine de un deceniu ne confruntam cu o criză financiară faţă de care pieţele şi contextul macroeconomic, prin intermediul autorităţilor competente, au furnizat sistemului financiar lichiditatea necesară, acum, în acest nou context cauzat de pandemia de Covid-19, se resegmentează multe paliere nu doar economice, ci şi sociale. Impactul acestor schimbări se va face simţit la nivelul modelelor de afaceri caracterizând începutul unei noi paradigme din acest punct de vedere.”
Amplitudinea şi durata acestor fenomene de schimbare va depinde de viziunea clasei antreprenoriale, de reacţia consumatorilor, dar şi de politicile guvernamentale şi ale Comisiei Europene prin programele de incluziune economică, este de părere directorul general adjunct al diviziei de corporate OTP Bank. „Toate aceste mecanisme trebuie să funcţioneze într-un cadru stabil şi predictibil, din perspectiva cadrului de reglementare. Acum, mai mult ca oricând, dozajul optim, eficienţa şi prudenţa măsurilor de management şi educaţia financiară pot face diferenţa cu privire la calea câştigătoare pe care economia o are de urmat.” Cu toate acestea, Dragoş Mirică are convingerea că sistemul bancar românesc este robust, pregătit şi capabil să reziste unor provocări precum pandemia de COVID-19.
„După cum ştiţi, sistemul bancar este printre cele mai reglementate activităţi din România şi din lume. Sistemul bancar românesc este foarte competitiv, dar şi prudent. Prin respectarea cadrului de reglementare, băncile contribuie la crearea şi menţinerea încrederii. Relaţia bancă-client este o relaţie de încredere. Acest lucru nu se va schimba.”
Strategia OTP Bank România are în centrul său programul APOLLO, acesta fiind programul băncii de transformare şi optimizare la nivel de bancă. „Prin intermediul acestui program, ne propunem ca până la finalul anului 2024 să ne dublăm cota de piaţă, respectiv să deţinem o cotă de piaţă de 5%, prin dezvoltarea tuturor segmentelor de clientelă (persoane fizice, IMM, segmentul corporate şi large corporate). Introducem linii de business noi, precum cea dedicată microîntreprinderilor, dar investim şi în creşterea numărului de clienţi activi şi vrem să oferim o experienţă completă pentru clienţii nostri, experienţă centrată pe nevoile şi aşteptările acestora”, a explicat Dragoş Mirică.
Una din provocările băncii a fost capacitatea de adaptabilitate a angajaţilor la noul mod de lucru în regim de telemuncă. „Astăzi, prin investiţiile realizate în aria de IT, am atins o capacitate ridicată de desfăşurare a activităţii în regim de telemuncă în toate ariile de activitate, atât la nivel de centrală, cât şi în reţea. Toate investiţiile menţionate au scopul de a aduce funcţionalitate cu maximum de confort pentru clienţii nostri. În acest sens, am implementat cu succes mecanisme de plată «full remote» în mediul online, am investit semnificativ în noua platformă de Internet Banking OTP Direkt şi am lansat o nouă versiune a aplicaţiei mobile. Totodată am pus la dispoziţia clienţilor posibilitatea semnării documentelor în relaţia bancă-client prin intermediul semnăturilor digitale certificate extinse”, spune Dragoş Mirică.
Profitul consolidat al OTP Bank la finalul primelor nouă luni din 2020 a ajuns la 39 de milioane de lei, cu 50,6% mai puţin comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Activele băncii se situau la un nivel de 14,2 miliarde de lei la finalul lunii septembrie 2020, în creştere cu 14% faţă de finalul lunii septembrie 2019. Veniturile totale ale OTP Bank România au crescut cu 11% în primele nouă luni din 2020, comparativ cu primele nouă luni din 2019, în timp ce cheltuielile operaţionale au înregistrat un avans de 19%, până la 314 milioane de lei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro