Doi tineri din Bucureşti au descoperit o metodă de a face bani din dorinţa oamenilor de a duce selfie-ul la un alt nivel
Într-o societate în care ”selfie-ul“ a devenit sinonim cu identitatea personală, iar importanţa propriei imagini şi a validării acesteia de către semeni a crescut extrem de mult, doi tineri din bucureşti s-au gândit să ducă selfie-ul mai departe şi să-l transforme într-un business.
Statuetele sunt sinonime cu premiile, recunoaşterea unei performanţe în carieră sau personaje din filme transformate în figurine. Acest lucru nu este valabil în cazul statuetelor printate 3D de către Minimizer, un start-up care le permite clienţilor să-şi transforme imaginea într-o statuetă de pus pe birou sau de dăruit altora. ”Ne-am dat seama că o idee care ar putea merge în România şi care nu s-a făcut până acum este o afacere de imprimare 3D pentru publicul larg. Astfel lumea poate să înţeleagă ce este cu imprimarea 3D prin ceva palpabil“, explică antreprenorii Vlad Stănescu şi Ovidiu Ionescu de ce au ales această nişă.
Imprimarea 3D este procesul de utilizare a aditivilor pentru a forma obiecte 3D solide de orice formă, după un model digital 3D. Astfel, imprimarea tridimensională, cunoscută şi sub numele de fabricare aditivă, este o tehnologie emergentă ce promite să revoluţioneze producţia globală şi să aibă un impact major în societate. Acest tip de fabricare se poate utiliza în diverse domenii, de la aviaţie şi auto până la medicină.
Dacă această tehnologie ar ajunge la o maturitate necesară, ar putea reduce dramatic costurile pieselor de schimb în industria auto, dar ar şi automatiza procesele de schimb. Mai mult decât atât, imprimarea 3D ar putea avea implicaţii şi în sănătatea oamenilor şi se experimenteză deja tipărirea de vase de sânge, organe, tumori şi structuri cartilaginoase.
Valoarea pieţei globale a fabricării aditive (printarea 3D) în 2017 este estimată la 8,8 miliarde de dolari, în 2019 ar urma să se dubleze, ajungând la 16 miliarde de dolari, şi în 2021 ar ajunge la o valoare de 26,5 miliarde de dolari.
România are trend ascendent la capitolul imprimare 3D, însă cu o viteză mult mai mică faţă de restul lumii. n România există câteva centre specializate unde se pot printa obiecte, machete sau prototipuri. Clienţii îşi trimit modelele computerizate ale obiectelor dorite, apoi specialiştii le printează. Cei doi fondatori ai Minimizer au ales segmentul comercial de dezvoltare şi au pus pe picioare un birou unde oricine se poate transforma într-o statuetă.
Antreprenorii spun că au fost mânaţi de pasiunea pentru tehnologie şi pentru imprimarea 3D şi au început să studieze piaţa, să vadă ce tehnologii de imprimare există şi ce pot face. Stănescu spune că au descoperit statuetele printate la un târg din Marea Britanie, apoi au vizitat diferiţi producători din Statele Unite, Irlanda, Germania pentru a vedea cum se realizează.
Înarmaţi cu aceste cunoştinţe, au pornit businessul în urma unei investiţii de aproape 200.000 de euro, dintre care majoritatea s-au dus către echipamente: un scanner 3D şi imprimanta 3D.
Finanţarea businessului s-a făcut prin fonduri proprii. ”Cred că o să recuperăm investiţia în trei ani, dar ideea nu a fost să ne recuperăm banii, ci să creăm un business scalabil, să ne extindem pe plan naţional. Vrem să investim tot profitul pe care-l facem.“
Scannerul 3D este o structură cu 17 stâlpi dispuşi pe un cerc, iar pe fiecare stâlp se află camere foto care acţionează concertat, realizându-se astfel fotografia la 360 de grade care stă la baza statuetei 3D. Fotografia este transformată într-un model 3D care apoi este retuşat de un grafician şi trimis la imprimare.
Statueta este gata în cam 10 ore, însă în acest moment clientul poate primi produsul în circa două săptămâni de la scanare, deoarece imprimanta are o capacitate de imprimare de 20 de statuete odată şi, din raţiuni economice, cei doi aşteaptă să primească suficiente comenzi înainte de a imprima.
Clienţii Minimizer sunt persoane fizice, ”cupluri, părinţi, bunici, copii, persoane cu căţei, cu pisici, oameni care au pe cineva drag şi care vor să facă un cadou. Nu prea am văzut oameni care să-şi facă pentru ei“. Ulterior au venit şi cereri din partea firmelor pentru câteva evenimente. n luna decembrie, cei doi au primit mai multe comenzi din partea companiilor pentru cadourile corporate, însă ponderea în vânzări rămâne în continuare de partea persoanelor fizice.
Preţul unei statuete începe de la 130 de euro şi poate ajunge până la 999 de euro, ”cum obişnuim noi să-i spunem, selfie-ul de 1.000 de euro“, pentru o statuetă de 35 de centimetri. Deocamdată o singură persoană a ales să-şi facă ”selfie-ul de 1.000 de euro“. De la înfiinţare, în august 2017, şi până în noiembrie compania a produs în jur de 600 de statuete. ”Foarte mulţi oameni vor detalii despre ce facem, dar cam 10% din aceştia vin să-şi şi facă statuete. Mulţi sunt dezamăgiţi de preţ, pentru că li se pare destul de ridicat.“ Vlad Stănescu spune că în preţul unei statuete intră costul pentru cantitatea de pudră din care este realizată, costul de amortizare a echipamentelor şi costul de marketing. ”Marja de profit este undeva la 15%.“
Acum cei doi au în plan extinderea într-un centru comercial pentru a câştiga vizibilitate şi caută oameni cu venituri peste medie. ”Suntem în discuţii cu mai mulţi comercianţi şi sperăm să reuşim să inaugurăm cât mai curând un spaţiu“, spune Stănescu, care menţionează că au în plan să mai achiziţioneze un al doilea echipament pentru comenzile corporate. Capacitatea de producţie a start-up-ului în acest moment este de 600-1.000 de statuete pe lună.
Echipa Minimizer însumează cinci persoane, Ovidiu Ionescu ocupându-se full-time de business, pe când Vlad Stănescu doar part-time, deoarece este angajat în cadul unei multinaţionale din Bucureşti.
”Vrem să ne extindem, să mai angajăm cel puţin o persoană. Deocamdată nu ne interesează zona de provincie. Nu este în targetul nostru deoarece nu vedem un potenţial foarte mare. Nu s-ar justifica investiţia“, spune antreprenorul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro