Doi tineri români au pornit o afacere cu mobilier cu 15.000 de euro, iar anul acesta au în plan vânzări de aproape 1 milion de euro

Autor: Georgiana Călin Postat la 09 iunie 2017 3660 afişări

Cu o pasiune comună pentru ”poveştile mai vechi“ ale obiectelor, doi tineri au creat în urmă cu şase ani proiectul Home & Deco Retro Boutique, a cărui identitate a fost croită în stilul vintage, dar expus publicului prin intermediul noilor tehnologii. Vânzările au depăşit anul trecut 400.000 de euro, iar fondatorii au în plan dublarea afacerilor pentru anul în curs, o metamorfoză a identităţii brandului şi extinderea pe pieţele europei apusene.

”În măsura în care toate lucrurile au o poveste, unele au o istorie mai veche, iar cea din urmă ne pasiona pe noi. Nu am vrut să mergem în zona de obiecte de colecţie, pentru că ne-am dorit şi latura practică, utilă a obiectelor, pe lângă cea estetică“, spune Octavian Mănescu, cel care împreună cu asociata sa a pus bazele poveştii Retro Boutique. Au ales online-ul ca mijloc de comercializare a produselor, deoarece şi-au propus să nu investească o valoare mare de capital, iar în urmă cu şase ani segmentul nu cunoştea nici popularitatea din prezent. ”Însă din moment ce am început să sap - şi astăzi sap şi învăţ în continuare - mi-am dat seama că e fabulos. Un magazin online nu înseamnă doar un site, ci are toată bucătăria internă a unuia fizic, doar cu interfaţa diferită“, îşi aminteşte antreprenorul.

În primul an Retro Boutique a fost specializat exclusiv pe decoraţiuni, după care, luând contact cu furnizorii, pieţele străine şi trendurile în domeniu, antreprenorii şi-au dat seama că mobilierul poate fi mai ofertant, atât din punct de vedere stilistic, cât şi al online-ului. Valoarea investiţiei iniţiale se învârte în jurul a 15.000 de euro, bani pe care i-au cheltuit pe infrastructura site-ului, costuri iniţiale de promovare, stocuri etc., însă ”în online este vitală îmbunătăţirea continuă a platformei“, motiv pentru care au investit continuu în afacere, spune fondatorul.

Dacă la început aduceau produse mai ales din Asia, piesele fiind mai ieftine, odată cu creşterea afacerii s-au reorientat pe alegerea furnizorilor locali de mobilier, mai scump. Iar oamenii au început din ce în ce mai des să solicite să vadă produsele înainte de a le cumpăra, motiv pentru care Retro Boutique a deschis, după trei ani de activitate în online, primul showroom în zona Băneasa. Mai târziu au ales să se mute într-o casă construită în 1930, mai mare şi adaptată identităţii Retro Boutique. ”Ideea noastră a fost să atragem oamenii din online şi să închidem vânzarea în showroom. Prin urmare, nu suntem amplasaţi într-o zonă cu vad, o zonă comercială“, explică antreprenorul.

Portofoliul Retro Boutique reuneşte deopotrivă decoraţiuni şi accesorii, iar gama de preţuri începe de la 20-30 de lei şi urcă spre 300-400 de lei piesa. Mobilierul este însă baza afacerii, iar media de preţ pentru fiecare obiect se află între 800 şi 900 de lei; printre cele mai scumpe piese se numără, spre exemplu, o bibliotecă de 8.000 de lei, care poate fi personalizată. În acest moment, la Retro Boutique pot apela şi cei care vor să îşi decoreze întrega casă, cu excepţia băii şi bucătăriei, businessul incluzând, de aproape doi ani, şi o zonă de consiliere în acest sens. Din portofoliu lipseşte deocamdată mobilierul pentru baie, iar ”bucătăriile sunt un business în sine şi nu cred că o să intrăm vreodată“, spune Mănescu.

Retro Boutique acoperă o zonă de clienţi cu putere medie de cumpărare, cu gusturi elitiste şi posibilităţi pe măsură, precizează Mănescu. ”Nu poţi să vinzi anumite piese oricui, pentru că ele au o poveste, iar cel ce are nivelul de educaţie încât să priceapă valoarea sa este individul din middle class, care călătoreşte mult, citeşte mult, se autoeducă şi are bani“, precizează antreprenorul. În continuare majoritatea clienţilor vin din online, iar 40% dintre vânzări se încheie pentru clienţi din Bucureşti; cea mai mare comandă primită şi încheiată în online a fost de 18.000 de lei, de la un client din Satu Mare.

”Chiar dacă dorim să promovăm showroomul, se pare că online-ul nu are rival“, spune Mănescu zâmbind. Conform unui studiu al GpeC, citat de Mediafax, valoarea cumpărăturilor online a depăşit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016, nivel cu aproape 30% mai mare decât în 2015, ceea ce înseamnă că românii cheltuiesc circa 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături pe internet. Valoarea de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online şi nu la servicii, plăţi de facturi la utilităţi, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanţe şi călătorii etc. Dacă ar fi adăugate şi acestea, valoarea totală a achiziţiilor online ar creşte considerabil. Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 a rămas neschimbat faţă de 2015: produsele din gama electro-IT&C, produsele de tip fashion & beauty, produsele pentru casă şi decoraţiuni, precum şi produsele destinate copiilor. Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzacţiilor a scăzut pe aproape toate categoriile menţionate, cu o singură excepţie - produsele pentru casă şi decoraţiuni, unde valoarea medie a tranzacţiei a crescut de peste două ori. Astfel, în cazul magazinelor online cu profil home & deco, românii au cheltuit 474 de lei pe tranzacţie, comparativ cu 220 de lei pe tranzacţie în 2015.

Afacerea Retro Boutique a pornit la drum cu doi oameni şi a înregistrat creşteri constante de la an la an, spune antreprenorul. Se declară mulţumit de strategia managerială pe care a pus-o în aplicare încă de la început, şi anume externalizarea majorităţii serviciilor, de la marketing până la contabilitate, iar cei doi parteneri s-au concentrat, în general, doar pe planul de afaceri; în prezent Retro Boutique are şase angajaţi. Pe de altă parte, Mănescu recunoaşte că antreprenoriatul nu este ”un job“ prea uşor, ci dimpotrivă. ”Sigur că a fost greu, sigur că este în continuare solicitant şi provocator, dar dacă am ajuns aici înseamnă că am fost răsplătiţi în sensul în care creşterile noastre au fost substanţiale de la un an la altul.“ Spre exemplu, cifra de afaceri a bifat anul trecut un avans de 30% faţă de anul anterior, iar până în prezent 2017 a adus 50% creştere a rulajelor Retro Boutique. Pentru finele anului curent, antreprenorul estimează  - ambiţios, spune el - o dublare a cifrei de afaceri, fiind ajutaţi de piaţă, dar şi de schimbările şi investiţiile majore făcute în ultima perioadă.

Ultimele investiţii au vizat relansarea noii platforme, angajări, o creştere a costurilor de marketing, dar şi un stoc pentru cele mai vândute produse. Anul trecut, afacerile s-au plasat în jurul a 400.000 de euro, iar odată cu finalizarea investiţiilor de ordinul zecilor de mii de euro, antreprenorul se aşteaptă să intre pe profit.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.