În ce au reuşit doi fraţi din România să transforme o fermă abandonată din judeţul Bacău. Ei produc aici aparatură unică în ţara noastră

Autor: Ioana Matei Postat la 03 iunie 2023 7312 afişări

Pandemia a reprezentat pentru fraţii Cătălin şi Andrei Butnaru contextul să treacă de la furnizarea de servicii de siguranţă a alimentelor la producţia de dispozitive medicale. Iar o fermă abandonată din judeţul Bacău, atent modernizată, este locul de unde acum ei dezvoltă singurele dispozitive medicale de diagnostic in vitro din România. Care este potenţialul acestei nişe?

Ajunsese tot mai dificil să obţinem calitate şi, mai ales, calitate la preţuri rezonabile. Ne-am gândit că dacă noi întâmpinăm astfel de probleme, probabil că nu suntem singurii. Aşa că ne-am propus să scoatem pe piaţă exact consumabilele de laborator pe care ni le-am fi dorit pentru noi. Şi la preţuri competitive”, au spus Cătălin Butnaru, CEO, şi Andrei Butnaru, director general, fondatori ai  BIOGEN VET, într-un interviu scris axat pe povestea acestui business. În momentul în care ei au luat  decizia să intre pe piaţa consumabilelor de laborator, acumulaseră o experienţă de peste 15 ani în utilizarea acestora, ca furnizori de servicii de siguranţă a alimentelor. Având în vedere această experienţă anterioară, pentru ei a fost simplu să observe ce poate oferi un furnizor de dispozitive necesare într-un astfel de laborator: produse de calitate, care să nu influenţeze calitatea analizelor şi rezultatul lor.

Înfiinţată în pandemie, în 2020, afacerea BIOGEN VET este, potrivit fondatorilor acesteia, singura din România axată pe cercetare şi producere de dispozitive medicale de diagnostic in vitro. Concret, businessul este format dintr-o fabrică de consumabile de laborator axată pe producţia de recipiente pentru probe biologice, plăci Petri, plăci de reacţie, vârfuri de pipetă, anse inoculare etc.

Investiţiile în acest business, deşi aflat la început, sunt semnificative: partea de injecţii de mase plastice a presupus un buget de aproximativ 1,5 milioane de euro, achiziţia echipamentelor pentru matriţe a ajuns la aproape 800.000 de euro, iar modernizarea a 6 spaţii din fosta fermă unde au construit fabrica a mai presupus o investiţie de  jumătate de milion de euro. „Şi mai avem câteva investiţii programate până la finalul acestui an. Despre profit, mai bine ne întrebaţi peste 2-3 ani, pentru că acesta încă nu există. Dar suntem perseverenţi şi încrezători în acest business şi mai ştim că nu putem produce calitate peste noapte. Nu este un domeniu unde poţi grăbi rezultatele. Avem nevoie de încrederea clienţilor şi partenerilor noştri, şi nu o putem câştiga decât prin produse excelente şi preţuri rezonabile. Şi din fericire, nu neapărat, din păcate, nu există scurtături la nivel de investiţii pe drumul acesta”, detaliază ei aşteptările lor referitoare şi la rezultate.


Ce i-a determinat pe fraţii Butnaru să investească într-o fabrică de consumabile de laborator în România?

„Nevoia şi frustrarea, aş răspunde pe scurt. În versiunea extinsă, ideea de a crea o fabrică de consumabile de laborator a încolţit în mintea noastră în urmă cu 4-5 ani, dar s-a dezvoltat odată cu pandemia”, răspunde Cătălin Butnaru, CEO al BIOGEN VET. Detaliind apoi nevoia ce a stat ca resort pentru business, el spune că prin 2020, România deja avea lipsuri foarte mari din aceste consumabile.


Ce i-a determinat pe fraţii Butnaru să investească într-o fabrică de consumabile de laborator în România?

„Nevoia şi frustrarea, aş răspunde pe scurt. În versiunea extinsă, ideea de a crea o fabrică de consumabile de laborator a încolţit în mintea noastră în urmă cu 4-5 ani, dar s-a dezvoltat odată cu pandemia”, răspunde Cătălin Butnaru, CEO al BIOGEN VET. Detaliind apoi nevoia ce a stat ca resort pentru business, el spune că prin 2020, România deja avea lipsuri foarte mari din aceste consumabile –  mai ales pe piaţa laboratoarelor private. Majoritatea consumabilelor care ajungeau în ţară erau direcţionate către laboratoarele de stat, pentru a acoperi nevoia foarte mare de teste şi analize generată de pandemie. „Neavând o producţie proprie de plastice medicale, România importa aceste produse la preţuri exorbitante, după ce se asigurau stocurile ţărilor din care se achiziţionau, iniţial. Practic, noi, cei din mediul privat, ajunseserăm să licităm foarte mult ca să primim foarte puţin. Şi, de aici, frustrarea”, aminteşte el. Din resimţirea acestei nevoi acute de dispozite medicale au decis să înfiinţeze propria companie dedicată producţiei de consumabile de laborator: „A fost o decizie foarte dificilă. După o perioadă de 15 ani în care am fost furnizori de servicii, deveneam producători în acest domeniu”.

Au luat-o aşadar de la zero, au căutat şi au amenajat un loc de producţie, au obţinut certificatele şi avizele necesare în domeniu, au asigurat un mediu steril, dar au făcut şi economie, pentru că nu aveau un buget nelimitat.

„În primul rând aveam nevoie de fabrică. Din experienţa anterioară de business, ştiam că este mult mai eficient să găsim o clădire în care să funcţionăm, pe care să o amenajăm şi să o organizăm în funcţie de cerinţe: legale, de sterilitate, de siguranţă, de flux tehnologic, de funcţionare operaţională, dar şi din punct de vedere business sau sustenabilitate”, amintesc ei. Astfel, au cumpărat o fostă fermă în comuna Odobeşti, satul Tisa Silvestri, din judeţul Bacău –  un loc aflat în ruină, dar pe  care l-au renovat şi adaptat la nevoile lor.

A urmat partea de dotare cu echipamente: „Am ţintit de la început cele mai eficiente tehnologii de pe piaţă. Aşa cum menţionam, avem echipamente de la unul dintre cei mai mari producători europeni din domeniu”.

Apoi, au fost nevoiţi să se ocupe de aprovizionarea cu materie primă, pe care au reuşit să o asigure direct din România: „Suntem foarte mulţumiţi de calitate şi de relaţia cu furnizorii noştri”.

2022 a adus o altă etapă din dezvoltarea companiei fiindcă au decis să îşi producă singuri matriţele necesare pentru producerea de dispozitive medicale. „Am achiziţionat sistemele necesare, urmând ca de anul acesta să începem producţia de matriţe, iar asta ne dă o flexibilitate foarte mare în a accepta proiecte noi pentru că ne putem extinde gama de produse şi putem reduce şi costurile de producţie”, detaliază ei. De exemplu, partea de automatizare a proceselor de producţie este chiar şi de 10 ori mai ieftină decât în UE.

5 întrebări pentru fraţii Butnaru:

1. Cum aţi luat decizia să dezvoltaţi acest business în familie şi cum se împart responsabilităţile între dvs. şi fratele dvs.?

Suntem o echipă unită şi avem un obiectiv comun: vrem să dezvoltăm această afacere şi să o facem într-un mod sustenabil. Din toate punctele de vedere, atât financiar, profesional cât şi ecologic. În ceea ce priveşte distribuirea responsabilităţilor, încercăm să ne maximizăm eficienţa prin alocarea sarcinilor în funcţie de abilităţile şi experienţele fiecăruia dintre noi. De exemplu, Andrei are o implicare mai mare pe aspectele tehnice ale afacerii, cum ar fi rezolvarea oricărei probleme de natură tehnică ce apare în procesul de producţie sau elaborarea unor documente tehnice legate de produse, în timp ce eu mă ocup de direcţia generală a afacerii, urmărind tendinţele pieţei şi luând deciziile strategice pentru a ne dezvolta afacerea în mod sustenabil. Suntem o echipă în care ne completăm şi motivăm unul pe altul şi reuşim să găsim soluţii împreună la orice obstacol. Suntem conştienţi că această abordare poate fi dificilă, dar credem cu tărie că această colaborare în familie aduce o dinamică unică şi o mai mare coeziune în afacerea noastră. Ne mândrim cu ceea ce am realizat împreună până acum şi suntem încrezători în capacităţile noastre de a ne dezvolta în continuare, ca şi companie, şi de a ne atinge obiectivele comune. Până la urmă, suntem fraţi de aproape 40 de ani şi parteneri de business de vreo 15 ani. A mers până acum, sigur vom face o echipă extraordinară şi de acum încolo.

2. Care sunt provocările când vine vorba de dezvoltarea unui astfel de business?

Una dintre provocările cu care ne-am confruntat a fost partea de cercetare şi testare a produselor. Dezvoltarea unui business în domeniul medical presupune o investiţie semnificativă în zona aceasta şi nici nu poate fi recuperată rapid. Testele de producţie pot să dureze de la o lună până la un an pentru a obţine calitatea dorită. Timp în care consumăm foarte multă materie primă şi foarte multe ore de cercetare şi dezvoltare de produs. Dar ştim că doar aşa putem obţine calitate. Mai este şi partea de reglementare legală, care presupune reguli stricte şi complexe în activitatea noastră. Dar ne-a ajutat foarte mult experienţa de laborator sanitar-veterinar pe care o avem în spate şi am reuşit să asigurăm toate condiţiile necesare desfăşurării activităţii şi avem şi specialişti care ne ajută cu consultanţă pentru a ne asigura că toate produsele sunt în conformitate cu reglementările în vigoare. Iar, ca să rămânem la resursele umane, o altă provocare majoră pe care am întâmpinat-o a fost găsirea personalului calificat. Dezvoltarea şi producţia de dispozitive medicale implică o echipă de experţi şi specialişti, cum ar fi ingineri, cercetători şi tehnicieni. Majoritatea sunt în Bucureşti sau oraşele mari din ţară. Nu a fost uşor, dar tot experienţa din domeniu ne-a ajutat, pentru că am reuşit să cunoaştem specialişti sau chiar să îi pregătim pe unii dintre ei şi au rămas alături de noi de-a lungul timpului.

3. Ce planuri aveţi pentru a extinde afacerea în viitorul apropiat şi ce investiţii v-aţi bugetat în această direcţie?

Pentru a extinde afacerea noastră în viitorul apropiat, avem un plan bine stabilit. Obiectivul nostru principal este să livrăm produsele noastre direct către utilizatorul final - laboratoarele medicale şi reţelele de laboratoare medicale. În acest sens, ne-am propus să dezvoltăm parteneriate cu clienţi de top din industria medicală, astfel încât să putem oferi produsele noastre direct către aceştia.

 De asemenea, ne dorim să continuăm să îmbunătăţim şi să diversificăm gama noastră de produse. Vom investi în cercetare şi dezvoltare pentru a crea produse noi şi inovatoare, care să răspundă nevoilor specifice ale clienţilor noştri. În plus, vom încerca să ne extindem în alte zone geografice, pentru a creşte baza noastră de clienţi şi pentru a atinge obiectivul nostru de a ajunge printre marii producători internaţionali de consumabile medicale în următorii 5 ani. Avem la dispoziţie o suprafaţă mare de producţie. Deşi majoritatea producătorilor de consumabile plastice de laborator ţin stocuri doar la cerere, noi suntem capabili să depozităm o cantitate mare de produse. În prezent, folosim doar 15% din capacitatea noastră de depozitare. Am conceput o afacere cu perspective mari încă de la început şi, în scurt timp, ne propunem să producem minimum 50 de tipuri de consumabile medicale. Pentru a realiza aceste obiective, am bugetat investiţii semnificative în dezvoltarea şi extinderea capacităţilor noastre de producţie. Vom investi în echipamente de producţie de ultimă generaţie, care să ne permită să creştem eficienţa şi să îmbunătăţim calitatea produselor noastre. De asemenea, vom investi în dezvoltarea resurselor umane, pentru a ne asigura că avem o echipă de profesionişti bine pregătiţi şi motivaţi pentru a atinge obiectivele noastre de afaceri.

4. Cum vă diferenţiaţi de concurenţa de pe piaţa de consumabile de laborator din România?

Sincer, cred că piaţa românească de producţie a consumabilelor de laborator se naşte odată cu BIOGEN VET şi se va dezvolta în paralel. În acest moment, suntem singurii care produc aceste dispozitive medicale în ţara noastră. Probabil, chiar şi în regiune. Cred că cel mai apropiat producător de consumabile de laborator este în Polonia. De asemenea, fiind producători locali, putem scurta semnificativ lanţul de aprovizionare şi putem livra produsele în timp util, chiar şi în 24 de ore. Aprovizionarea noastră cu materie primă din România şi stocurile noastre locale ne permit să reducem costurile de transport şi de energie. În plus, clienţii noştri îşi păstrează controlul asupra stocurilor şi preţurilor, eliminând necesitatea contractării de împrumuturi bancare pentru a asigura stocurile necesare. Un alt aspect important care ne diferenţiază este capacitatea noastră de a personaliza produsele pentru a satisface cerinţele clienţilor noştri, oferind astfel produse unice pe piaţă.

5. Ce rol au sustenabilitatea şi noile tehnologii în acest business?

Sustenabilitatea şi noile tehnologii au un rol crucial într-un business de producţie a consumabilelor de laborator, atât din punctul de vedere al eficienţei şi al reducerii costurilor, cât şi din perspectiva impactului asupra mediului şi responsabilităţii sociale. În ceea ce priveşte sustenabilitatea, un business care produce consumabile medicale ar trebui să îşi asume responsabilitatea pentru reducerea amprentei sale de carbon, prin implementarea unor practici de producţie durabile şi prin utilizarea de materiale şi tehnologii mai puţin poluante. De exemplu, utilizăm materiale biodegradabile sau reciclabile pentru ambalare şi transport, producem local şi oferim alternative la aprovizionarea cu produse voluminoase de greutate mică pe distanţe lungi, iar pentru producţie folosim energie regenerabilă, reducând astfel impactul asupra mediului. Am hotărât să investim în energie verde şi am amplasat panouri solare pe acoperiş, acest lucru ajutându-ne să eficientizăm şi costurile de producţie. În acest moment, cheltuielile noastre cu energia sunt aproape de zero. În ceea ce priveşte noile tehnologii, le utilizăm deja pentru a îmbunătăţi procesele de producţie şi pentru a reduce costurile. De exemplu, folosim tehnologii de automatizare şi robotizare pentru a reduce timpul de producţie. În plus, prin utilizarea de software de planificare a resurselor întreprinderii, compania poate gestiona eficient lanţul de aprovizionare şi stocurile de materii prime, reducând astfel costurile şi optimizând operaţiunile. În plus, noile tehnologii pot fi utilizate şi pentru personalizarea produselor, ceea ce poate fi un avantaj competitiv important. De asemenea, de anul acesta am început şi investiţiile în dezvoltarea finală a produselor, cu ambalare şi prezentare corespunzătoare, acestea fiind consumabile sterile de laborator.

La nivel de principiu, o astfel de abordare bazată pe inovaţie şi sustenabilitate contribuie la o mai mare satisfacţie a clienţilor, dar şi a angajaţilor.    ■

„Neavând o producţie proprie de plastice medicale, România importa aceste produse la preţuri exorbitante, după ce se asigurau stocurile ţărilor din care se achiziţionau, iniţial. Practic, noi, cei din mediul privat, ajunseseRĂM să licităm foarte mult ca să primim foarte puţin. Şi, de aici, frustrarea.”

Cătălin Butnaru (Stânga), CEO şi cofondator, BIOGEN VET

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.