Like, share, subscribe – în stomatologie

Autor: Andra Stroe Postat la 20 iunie 2022 1334 afişări

„Bună, sunt Alexandra, sunt medic dentist în Bucureşti. Bine ai venit pe canalul meu de YouTube, unde săptămânal revin cu informaţii noi din stomatologie”, este introducerea pe care dr. Alexandra Mircea, fondatoarea clinicii Dentalist, o face în materialele video în care prezintă, pe înţelesul tuturor, detalii despre ce se întâmplă în timpul unei vizite la dentist şi alte informaţii de interes pentru cei peste 100.000 de abonaţi. Cum şi-a propus să transforme meseria părinţilor săi şi, ulterior, pe a sa, folosindu-se de social media?

„Părinţii mei sunt medici dentişti, cu o carieră care a început în 1975 la Medgidia, şi care a continuat, din 1986, la Câmpina, oraşul în care ne-am mutat când eu aveam 6 luni. Tatăl meu şi-a deschis primul un cabinet privat, iar mama mea a făcut acest pas când eu aveam 3 ani. Practic am crescut într-un cabinet stomatologic şi mi-am dorit dintotdeauna să am spaţiul meu, clinica proprie, acolo unde să le pot oferi pacienţilor tratamente stomatologice corecte, complexe şi personalizate după nevoia fiecăruia”, descrie Alexandra Mircea modul în care a dobândit pasiunea pentru acest domeniu.

Alegerea unui drum similar cu al părinţilor a fost aşadar naturală, după ce încă din a ascultat discuţii cu temă stomatologică, iar de mică pleca împreună cu aceştia la conferinţe şi congrese. În plus, cabinetul mamei sale este uşă în uşă cu apartamentul în care a crescut, „aşa că mi s-a părut firesc să urmez acelaşi drum”. Privind retrospectiv, este convinsă că un alt lucru care a influenţat-o a fost interacţiunea pe care părinţii săi au avut-o dintotdeauna cu pacienţii lor: „Am văzut fericire pe feţele oamenilor pe care îi tratau; am văzut uşurare şi recunoştinţă atunci când tatăl meu răspundea telefoanelor în miez de noapte sau în zilele libere şi îi ajuta. Am asociat stomatologia cu a face bine şi mi-am ales fără ezitare cariera”.

Alexandra Mircea a absolvit Facultatea la Medicină Dentară din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, după care a decis să îşi continuie studiile de specialitate şi a fost admisă ca rezident la parodontologie în Bucureşti. În paralel, a participat la diverse cursuri şi congrese de specialitate în Europa şi în America, pentru a-şi extinde cunoştinţele şi a deveni un medic mai bun, deoarece, consideră ea,  este important să fii la curent cu toate noile tehnici şi tehnologii pentru a putea oferi pacienţilor cel mai bun şi inovator tratament medical.

În primii 8 ani de carieră a lucrat numai ca medic dentist colaborator. „Atunci când am deschis clinica Dentalist, am devenit antreprenor, manager de clinică, iar în scurt timp şi creator de conţinut, propunându-mi să educ şi să informez publicul folosind reţelele sociale.” A început să citească mult, să se înscrie la cât mai multe cursuri de management şi de leadership pentru a lua deciziile corecte în clinică. „Cred că cea mai mare provocare a fost să descopăr şi să-mi dezvolt aptitudinile de conducător al echipei. Să fac o cultură organizaţională sănătoasă la Dentalist. Să îi ajut pe membrii echipei să descopere ceea ce le place şi să se dezvolte în direcţia respectivă.”

După opt ani de experienţă ca medic stomatolog, a simţit că este momentul să pornească pe cont propriu, aşa că în decembrie 2019 a găsit spaţiul pentru clinica Dentalist, pe care a început să îl amenajeze, pregătind deschiderea în aprilie 2020. „Pandemia ne-a modificat puţin planurile, aşa că Dentalist şi-a deschis porţile în iunie 2020, imediat după ce au fost ridicate restricţiile.”

După lansarea businessului şi-a completat pregătirea şi cu un program de leadership principles la Harvard Business School, pentru că simţea nevoia să-şi consolideze cunoştinţele şi să-şi dezvolte abilităţile de lider, fiind acum în postura de antreprenor. „Programul are o durată de câteva luni, dar este suficient de bine gândit şi structurat încât să-ţi dea o viziune profundă asupra propriului stil de management, să-ţi dea curajul de a acţiona în rol de lider, în situaţii diferite, dar şi să poţi să creşti cu succes o echipă. Îmi propun să îmi continui studiile de management în viitor. Exact ca în medicină, nu te poţi opri niciodată din învăţat dacă vrei să fii bun.”


„În total, în acest moment, aproape un milion de oameni îmi urmăresc activitatea. Din primele luni de când am început să postez pe reţelele de social media, am înţeles câte întrebări şi nelămuriri are lumea, câtă nevoie au oamenii de un medic care să le explice problemele şi tratamentele stomatologice.” Alexandra Mircea


Încă de la început, i s-a părut foarte important ca experienţa la dentist să fie diferită, relaxată şi fără durere, pentru ca nimănui să nu îi mai fie frică de o astfel de vizită. Investiţia iniţială s-a ridicat la aproximativ 500.000 de euro, iar toate elementele care influenţează experienţa pacientului a vrut să fie alese având ca focus confortul acestuia. „Nu au făcut excepţie nici scaunele, le-am ales pe cele mai comode care există pe piaţă – pentru ca pacientul să fie atât de relaxat încât să nu se simtă la dentist.” Potrivit ei, clinica Dentalist colaborează cu medici specialişti din toate domeniile stomatologiei şi fiecare medic are la dispoziţie tehnologie premium pentru a trata pacienţii la cele mai înalte standarde. „Se lucrează la microscop pentru acurateţe mare; dantura pacienţilor este scanată, pentru un plus de confort, renunţând deci la amprentarea cu plastilină.” Astfel, spune ea, tot procesul de lucru este digital – comod şi foarte predictibil. „Suntem clinica dentară în care se tratează cei mai mulţi pacienţi cu ajutorul aparatelor dentare transparente, o inovaţie în ortodonţie. Folosim tehnologie laser pentru intervenţiile chirurgicale. De asemenea, în interiorul clinicii există aparatură de radiologie pentru ca pacienţii să nu se mai deplaseze pentru investigaţii suplimentare, să aibă totul la dispoziţie în acelaşi loc”, descrie Alexandra Mircea tehnologiile folosite.

În 2021, au trecut pragul clinicii aproximativ 1.500 de pacienţi, iar în momentul de faţă Dentalist înregistrează în jur de 150 de pacienţi noi lunar, cifrele fiind într-o continuă creştere. Majoritatea pacienţilor care apelează la serviciile companiei sunt tineri cu vârsta cuprinsă între 25 şi 45 de ani, iubitori de nou şi de tehnologie, „cei care îşi doresc să găsească un prieten în dentistul lor şi care, odată ce şi-au rezolvat problemele, vor veni sigur la controalele periodice pentru a păstra rezultatul bun obţinut”. Preponderent, sunt pacienţi cu venituri de nivel mediu şi ridicat. „Ne trec pragul persoane foarte diferite, de la copii, până la adulţi trecuţi de 70 de ani. M-am bucurat enorm când am primit în clinică paciente de 60 de ani care au început tratamentul cu aparat dentar. Niciodată nu este prea târziu. Desigur, depinde mult de starea fiecărui pacient, de nevoile sale.”

Pentru anul deschiderii, 2020, focusul spune că nu a fost atât de mult pe o creştere spectaculoasă a numărului de pacienţi, cât pe definirea proceselor şi a procedurilor corecte în clinică. „Este important pentru mine ca experienţa pacientului la Dentalist să fie diferită de cea cu care era obişnuit. Să fie relaxat, să fie informat, tratamentele să i se facă în colaborare interdisciplinară – toată echipa de medici specialişti cunoaşte (digital) cazul fiecărui pacient, pentru ca el să primească tratamentul complet, complex şi corect.”

2021 a fost primul an complet de activitate, „au fost 12 luni extrem de intense, o perioadă în care echipa s-a rodat, iar pacienţii, mulţumiţi, ne-au recomandat mai departe, motiv pentru care în 2022 ne aşteptăm la cel puţin o dublare a cifrelor”, descrie ea debutul pe piaţă. Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, compania a înregistrat, la nivelul anului 2021, o cifră de afaceri netă de 2,83 milioane de lei. „Pentru 2023, am vrea să menţinem ritmul de creştere şi să reuşim să intrăm în topul celor mai mari clinici din ţară, cele care au o activitate de zeci de ani. Practic, creştem în 2-3 ani cât alţii în 20 de ani. Iar această performanţă este rezultatul muncii echipei mele şi le mulţumesc tuturor pentru dedicare şi profesionalism.”

„Payback” medical pentru români

Spre deosebire de alţi medici, care aleg după finalizarea studiilor să profeseze în străinătate, Alexandra Mircea a preferat să schimbe lucrurile în România. „Tendinţa de emigrare este o realitate. Spre exemplu, niciuna dintre prietenele din copilărie nu mai este în ţară. Însă eu iubesc România. Sunt recunoscătoare pentru educaţia formală pe care mi-a oferit-o şi am simţit nevoia să dau înapoi toată dedicarea mea pe plan profesional.” Cetăţenii români, adaugă ea, au fost cei care, prin taxe şi impozitele plătite, facilitează învăţământul gratuit timp de 21 de ani (12 ani de liceu Ă 6 ani de facultate Ă 3 ani de specializare), aşa că merită, în schimb, servicii medicale de calitate înaltă. „În plus, mi-am dorit foarte mult să creez o clinică în care medicii colaboratori să facă performanţă fără să fie limitaţi de nevoia de a face economie la materiale. De aceea, le-am pus la dispoziţie aparatură performantă, am investit în cele mai bune materiale, pentru ca ei să facă medicina pe care şi-au dorit-o şi să nu mai fie nevoiţi să plece din ţară, să caute condiţii mai bune.”

La Dentalist, spune antreprenoarea, a strâns o echipă de medici pasionaţi de ceea ce fac, bine pregătiţi, pentru care corectitudinea actului medical şi confortul pacientului sunt pe primul plan. „Mă lupt să-i păstrez în ţară pe cei mai buni medici şi, mai mult, chiar să-i aduc înapoi pe cei care au plecat, fie că sunt doctori, asistente sau persoane de pe posturi de customer care.” În acest moment, clinica are în jur de 35 de angajaţi şi de colaboratori. „Am crescut ca număr în fiecare lună şi suntem într-o permanentă căutare de oameni care au dorinţa de a face performanţă alături de noi. Suntem o echipă tânără, cu media de vârstă în jur de 35 ani.” Alexandra Mircea spune că una dintre priorităţile sale este ca medicii colaboratori Dentalist să aibă cel puţin 5 ani de experienţă, să meargă constant la cursuri de perfecţionare, să se integreze perfect în clinică şi să adere la cultura organizaţională. „Nu am pus accent pe cantitate, ci pe calitate. Pe măsură ce am completat echipa, a crescut gradul de ocupare al clinicii şi aproximez că ne putem apropia curând de 95% – păstrăm întotdeauna 5% disponibili pentru nevoile urgente ce pot apărea.” Un alt focus este de a diversifica portofoliul de tratamente stomatologice şi de a creşte pe partea de turism medical.

Medicul cu peste 100.000 de abonaţi

O altă direcţie în care Alexandra Mircea se implică activ este crearea de conţinut cu tematică axată pe medicina stomatologică în online. Luna aceasta, ea a devenit, potrivit reprezentanţilor companiei, primul medic din România care a atins pragul de 100.000 de abonaţi pe YouTube, şi speră ca acest prag să fie primul dintre multe altele. „Este o dovadă că dă roade efortul meu de a prezenta proceduri medicale altfel, pe înţelesul tuturor, într-un mod amuzant şi uşor de digerat. De la început, mi-am propus să mă apropii de utilizatori, să le ofer informaţie verificată, utilă despre ceea ce îi preocupă în mod real, să ajut ca teama lor de dentist să dispară. Să îi fac şi să râdă, de ce nu? Un medic poate fi şi jovial.”

Susţine că nu a fost însă atât de uşor să ajungă la aceste cifre, nici pe YouTube, nici pe TikTok, unde are o comunitate de aproape 700.000 de urmăritori, sau pe Instagram şi pe Facebook. „În total, în acest moment, aproape un milion de oameni îmi urmăresc activitatea. Din primele luni de când am început să postez pe reţelele de social media, am înţeles câte întrebări şi nelămuriri are lumea, câtă nevoie au oamenii de un medic care să le explice problemele şi tratamentele stomatologice.”

Această activitate pe reţelele sociale spune că este, practic, un full time job. La început, se ocupa singură de tot: filmat, editat, postat. „Creşterea noastră în online a fost exponenţială şi m-am adaptat. Acum, am în spate o echipă întreagă care mă ajută să fac materiale de calitate, să răspund întrebărilor care mi se adresează, să fiu la curent cu noutăţile şi să pot avea răspunsuri complete pentru nelămuririle celor care mă urmăresc.”

Pentru o bună desfăşurare, îşi organizează timpul la minut. „Săptămânal, avem o zi de filmare programată, după care echipa editează conţinutul video, îl postează, iar un community manager mă ajută să reacţionez la comentarii. Este un fel de serviciu public, dacă putem să îl numim aşa, ofer gratuit informaţii, răspund întrebărilor, fie ele simple sau complicate, despre orice problemă, pentru că eu cred că toţi oamenii au dreptul la informaţie şi la un tratament adecvat, personalizat, fiind informaţi corect despre ce înseamnă el. Această telemedicină m-a apropiat de sute de mii de oameni care apreciază atenţia pe care le-o acord şi, de aceea, mulţi dintre ei au ajuns să şi vină la clinică cu toată încrederea.”

Relaţia sa cu cei care o urmăresc i-a arătat că, din păcate, nu există o educaţie elementară legată de sănătatea orală, aceasta lipsind cu desăvârşire, deşi ar fi necesară chiar de la nivel preşcolar. „Nu mi-am dat seama de gravitatea situaţiei decât în momentul în care am început să dau online sfaturi şi să răspund la întrebări. Lumea are nevoie de informaţie. Şi atunci le-am pus-o la dispoziţie. Mă refer la lucruri care pot părea banale: cum să te speli pe dinţi, ce faci atunci când ai o carie, până la intervenţii complicate, probleme de muşcătură (ocluzie) sau operaţii de repoziţionare a oaselor maxilare.”


„Aş spune chiar că trendul se inversează: nu numai numeroşi români care trăiesc în străinătate preferă să vină în ţară pentru tratamente stomatologice, fie că e vorba de aparate, implanturi sau faţete, dar şi cetăţeni străini care au aflat că serviciile sunt cel puţin comparabile cu altele oferite în Europa, la preţuri competitive.” Alexandra Mircea


Românii, adaugă ea, ajung la vârsta maturităţii fără să ştie cum apar cariile, cum se tratează ele, ce înseamnă un implant dentar, ce fel de aparate dentare există sau pur şi simplu, cum se face un periaj corect, baza unei stări de sănătate orale bune. A ales aşadar să ofere informaţii în clipuri scurte, explicative, însoţite întotdeauna de o poantă, o glumă, pentru a fi mai uşor de digerat şi de reţinut. De asemenea, pe YouTube a postat clipuri explicative cu majoritatea procedurilor stomatologice, pentru că oamenii sunt curioşi în legătură cu ce li se întâmplă la dentist – şi aşa pot afla. „Sunt mult mai relaxaţi în ceea ce priveşte tratamentul atunci când îl cunosc. Ce a contat foarte mult pentru comunitate este faptul că am răspuns tuturor întrebărilor pe care le-am primit. Şi faptul că oamenii au primit ajutor şi răspunsuri a contat foarte mult pentru a avea o comunitate fidelă. Am pacienţi care vin în tratament din toată ţara, ba chiar şi din afara României – doar pentru că m-au găsit pe reţelele sociale şi au prins încredere în mine, pentru că sunt deschisă şi răspund nelămuririlor lor.”

Acum, mai mult de jumătate dintre pacienţii care trec pragul clinicii Dentalist au aflat de brand pe reţelele de socializare, căutând informaţii despre tratamente stomatologice.

Inversarea polilor în stomatologie

Legat de trendul apelării la servicii stomatologice în străinătate, antreprenoarea spune că în ultima vreme acesta este de fapt în scădere, pacienţii alegând să se trateze aici, în România, pe măsură ce piaţa se maturizează şi clinicile prezintă un nivel ridicat de calitate şi de competenţă. „Aş spune chiar că trendul se inversează: nu numai numeroşi români care trăiesc în străinătate preferă să vină în ţară pentru tratamente stomatologice, fie că e vorba de aparate, implanturi sau faţete, dar şi cetăţeni străini care au aflat că serviciile sunt cel puţin comparabile cu altele oferite în Europa, la preţuri competitive.” La Dentalist spune că are pacienţi din toate colţurile Europei, ba chiar şi din SUA. „Motivul pentru care ei fac turism medical este că au aflat de mine pe social media sau le-au recomandat cunoştinţe să apeleze la mine. Poate în trecut exista o oarecare neîncredere în medici, cauzată de multe ori de comunicare deficitară între medic şi pacient, dar acest lucru se schimbă.” Alexandra Mircea consideră că relaţia sa cu pacienţii începe din momentul în care ei caută informaţii, se programează, aşteaptă să intre în cabinet şi nu se încheie nici când pacientul a ieşit din clinică, pentru că poate mai are întrebări sau va reveni peste un timp. „Aşadar, ţin enorm la comunicarea cu fiecare pacient, la fel de mult ca la calitatea actului medical. Şi sper ca din ce în ce mai mulţi români, dar şi străini, să aibă încredere să se trateze în ţară, iar medicii să rămână aici.”

Planuri ambiţioase pe termen scurt

Potrivit Alexandrei Mircea, industria de stomatologie din România este una foarte fragmentată – există doi jucători mari, apoi un grup de aproximativ 10-12 businessuri care se bat pentru locul al treilea, iar în tot acest context, aceşti primi 15 jucători acoperă în jur de un sfert din piaţă. Motivul, spune ea, stă ascuns în faptul că primii ani de capitalism au găsit România în situaţia în care cererea pentru servicii medicale stomatologice a supraaglomerat sistemul sanitar public, complet nepregătit pentru a face faţă cererii şi aşteptării pacienţilor. „Investiţiile în serviciile medicale private din 1990 până în 2007 au fost foarte mici, izolate şi fără know-how extern. Astfel, timp de 20 de ani, stomatologia a însemnat doar cabinetul de la scara blocului.” În ultimii 10 ani, antreprenoarea susţine că piaţa s-a dezvoltat datorită infuziei de capital, uneori chiar de la fonduri de investiţii. Au apărut, astfel, lanţuri de clinici, dar şi fuziuni şi achiziţii, creând astfel un mediu de business matur, cu jucători mai puternici şi mize mai mari, în beneficiul pacienţilor. „Cu siguranţă, ritmul alert de dezvoltare va continua în următorii cinci ani, timp în care mă aştept la o consolidare din ce în ce mai mare a pieţei de stomatologie. Acest lucru se va întâmpla prin creşterea unor jucători noi care se vor dezvolta prin investiţii, prin fuziuni şi achiziţii. Eu îmi propun să pun Dentalist în topul clinicilor din România. Iar 2027-2028 sper să ne găsească în acest top 3 select, consolidat.” Pe viitor, antreprenoarea îşi doreşte, totodată, să păstreze cultura organizaţională din prezent. „Este important ca echipa Dentalist să fie unită, fericită, dornică să ofere servicii de calitate şi fiecare dintre noi să-şi dorească permanent să fie mai bun”. Despre extinderea businessului, ea spune că va face o mişcare în acest sens cel mai probabil spre final de 2023/început 2024, fie că vorbim de o clinică mult mai mare sau chiar deschiderea altei clinici. „Aici, în schimb, intră în discuţie şi interacţiunea cu forţele macro ale economiei. Aceste planuri se pot amâna dacă se păstrează conflictele din zonă, dacă apare stagflaţia, etc. Suntem în schimb optimişti, iar tot ce o să depindă de noi sunt sigură că o să fie împlinit.”

Modestia, mână-n mână cu succesul

Despre persoanele care au inspirat-o de-a lungul timpului, Alexandra Mircea spune că primii mentori au fost părinţii săi, medici dentişti amândoi. „Mi-au fost alături în primii ani de profesare, înainte să lucrez în Bucureşti.” Ulterior, a descoperit şi alţi profesionişti pe care îi admiră şi de la care învaţă cât de mult. „Am sesiuni constante de mentorat în business şi încerc să am întâlniri şi discuţii cu cât mai mulţi oameni cu experienţă, de la care să învăţ.” Pentru că societatea priveşte doctorii cu admiraţie, „vin la tine cu probleme de sănătate şi tu eşti speranţa lor”, Alexandra Mircea e de părere că este incredibil de uşor să devii arogant ca medic, să priveşti de sus, dar consecinţa este, în opinia sa, plafonarea. „Eu am simţit că sunt mult mai ancorată în realitate de când am renunţat la limbajul de lemn, jargonul medical, şi am explicat totul cu răbdare tuturor celor care mă urmăreau sau îmi cereau sfatul, fie că erau copii sau directori de multinaţionale.” Antreprenoarea susţine că nu se află în punctul în care să ofere sfaturi altor persoane. „Ştiu doar ce mi s-a potrivit mie. Am avut noroc că mi-am găsit pasiunea când încă eram elevă. Mă bucur că am fost înconjurată de oameni care m-au împins mereu să pun accent pe calitate. Şi mă simt avantajată pentru că am reuşit să-mi dau seama devreme în viaţă că lucrurile măreţe se obţin cu multă muncă şi cu mult sacrificiu.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.