O meserie pe cale de dispariţie în România, reînviată de pandemia de COVID-19
Deşi croitoria este una dintre meseriile tot mai rare şi cu o popularitate în scădere la noi în ţară, pandemia a (re)trezit în români vechi sau nedescoperite talente. De acest nou interes crescut au beneficiat distribuitorii de maşini de cusut, din rândul cărora face parte şi Bro Rom, un business pornit în urmă cu un deceniu de câţiva foşti angajaţi ai reprezentanţei locale din portofoliul unui producător de maşini de cusut japonez.
Afacerea a fost dezvoltată de noi, cei care am activat ca angajaţi ai reprezentanţei Brother pentru Europa Centrală şi de Est a firmei Brother Japonia, divizia de maşini industriale de cusut. Bro Rom Bucureşti a apărut doar din nevoia de a putea acorda o susţinere mai bună pentru vânzarea maşinilor si pieselor în lei. Prin decizia celor de la Brother Japonia de a schimba modelul de distribuţie, Bro Rom a devenit din reprezentanţă, dealer autorizat, în 2001. Am beneficiat din plin de expertiza şi susţinerea financiară ale firmei mamă”, povesteşte Dan Coandă, director operaţional şi unul dintre fondatorii Bro Rom Bucureşti. El a dezvoltat afacerea locală alături de Bogdan Niculae, director general, în trecut inginer la Centrala Industriei Bumbacului şi Claudia Apostu – tehnolog şi inginer textilist, cu experienţă în zona de producţie.
„În cei aproape zece ani de activitate a reprezentanţei locale, am căpătat experienţă nu doar de vânzători ai unor branduri, ci şi ca furnizori de soluţii financiare de finanţare. A fost o experienţă foarte utilă într-o ţară cu schimbări economice, sociale şi politice foarte mari”, spune el, adăugând că schimbările în structura de activitate au fost majore, începând cu structura de produse şi furnizori şi până la transformarea din angajaţi în antreprenori.
De altfel, trecerea de la statutul de persoane angajate la o multinaţională – „destul de puţine în 1992” – la cel de antreprenori a fost, potrivit lui Dan Coandă, una dintre primele şi cele mai mari provocări. A doua se leagă de păstrarea unităţii şi a echilibrului dintre ei, asociaţi şi angajaţii firmei, o altă provocare fiind traversarea crizei economice din 2009 şi, nu în ultimul rând, de nevoia de adaptare permanentă la evoluţia societăţii şi a mediului economic.
Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 18,39 de milioane de lei, în scădere de la 19,28 milioane, veniturile cu care încheiase anul 2019. „Pandemia a afectat majoritatea fabricilor de confecţii şi, în general, pe producătorii de articole de serie. Producţia de măşti şi combinezoane este un subiect separat. În schimb, au crescut foarte bine vânzările de maşini de uz casnic, accesorii şi consumabile. În continuare, o bună parte din venituri a fost asigurată de implementarea de proiecte pentru producţia unei game diverse de articole, din diverse surse de finanţare. Din acest motiv, vânzările au avut doar o uşoară scădere în 2020”, remarcă antreprenorul.
Vânzările din anul precedent au fost susţinute şi de segmentul casnic. Datorită schimbărilor economice şi sociale produse de pandemie, foarte multe persoane, nu doar din România, ci din întreaga Europă s-au apucat de croitorie, spune el, trend care a generat o creştere importantă pentru maşini de cusut de uz casnic şi produse în zona hobby, pentru maşini industriale simple, potrivite în activitatea de croitorie sau producţia de serie mică, dar şi pentru zona de broderie şi creaţii personalizate.
Pentru anul curent, rezultatele sunt, însă, foarte dificil de estimat. „Probabil că din cauza declinului sectorului industrial de confecţii cifra de afaceri va înregistra o scădere şi în acest an. Legat de maşinile pentru uz casnic şi afaceri mici, împreună cu tot ce înseamna accesorii şi consumabile, vor continua să aibă un trend ascendent şi în acest an şi sperăm să compenseze cel puţin parţial scăderea din domeniul industrial.”
Dan Coandă, director operaţional Bro Rom: „Multe fabrici s-au închis, altele continuă să se închidă şi cerinţa de investiţii în echipamente scade.”
Pe partea de maşini industriale, el este de părere că vânzările vor fi influenţate negativ decăderea dramatică a vânzărilor de haine în magazinele din Europa, care afectează volumul de comenzi către fabrici. „Multe fabrici au închis, altele continuă să se închidă şi cerinţa de investiţii în echipamente scade.”
Printre brandurile cu care compania colaborează de peste 25 de ani se numără Brother, dar şi Pegasus, Barudan, Wilcom, Kansai, Bernina sau Batistella, „din ce în ce mai multe de-a lungul anilor”. Aceste nume reprezintă mărcile care asigură cea mai mare parte a cifrei de afaceri, însă în portofoliul businessului include alte aproximativ 50 de branduri cu care compania realizează volume mai mici, în funcţie de cereri. Piaţa furnizorilor de maşini şi soluţii se diversifică în timp, la fel şi gama de nevoi ale clienţilor, subliniază Coandă. „Ca urmare, suntem foarte atenţi la dezvoltările de produse şi servicii care apar, oferind nu numai o gamă mult mai diversă de maşini şi aplicaţii, ci şi soluţii de automatizare, cu ajutorul mai multor firme colaboratoare.” Principalele categorii de produse comercializate de companie sunt: maşinile de cusut industriale si casnice, maşinile de brodat industriale şi casnice, software digitalizare broderie, utilaje de călcat, utilaje şi maşini de croit, piese de schimb, dispozitive şi soluţii de automatizări şi alte utilaje specifice industriei confecţiilor. Produsele din oferta Bro Rom sunt destinate atât croitoriei, activităţii de tip hobby, cât şi producţiei industriale de serie mare. „Valoarea maşinilor şi pieselor variază aşadar de la câţiva zeci de lei, până la zeci de mii de euro per utilaj. Ca idee, maşinile de cusut ofertate sunt de ordinul sutelor ca număr, dar piesele de schimb ofertate sunt de ordinul zecilor de mii”, explică antreprenorul.
Coandă spune că în ultimii 2-3 ani au apărut din ce în ce mai multe ateliere mici, care îşi vând propriile colecţii, iar unele evoluează în businessuri destul de mari, „de la 2-3 croitori ajungând până la zeci de angajaţi.” Pe lângă acest tip de clienţi, Bro Rom furnizează diferite echipamente, maşini şi soluţii atât fabricilor de confecţii şi tricotaje, cât şi către cele din domenii precum automotive sau articole tehnice – firme care au de la 20-30 de angajaţi, până la sute, sau chiar peste 1.000 de angajaţi în producţie.
„Ca pondere în vânzări, în ultimul an vânzările din segmentul B2C au ajuns să fie la un nivel similar cu cele B2B şi tendinţa este de creştere pe B2C.”
În ceea ce priveşte canalele de vânzare, antreprenorul spune că maşinile industriale de cusut şi brodat sunt distribuite atât prin dealeri şi colaboratori, cât şi direct către firmele de producţie din toată ţara, iar maşinile profesionale de cusut şi brodat de uz casnic şi pentru mici ateliere sunt distribuite prin parteneri cu magazine din ţara, vânzări online directe, e-tailers, dar şi prin marii retaileri cum ar fi Auchan, Carrefour sau Kaufland pentru o selecţie mai mică de modele de maşini.
În prezent, echipa businessului este alcătuită din 14 angajaţi, alături de mai mulţi parteneri colaboratori în toată ţara, atât pentru vânzare, cât şi pentru suport tehnic. Deoarece interacţiunea cu clienţii a fost limitată în primele luni ale pandemiei, asta a îngreunat procesul de vânzare, şi asta pentru că în
acest domeniu clienţii doresc
să vadă maşinile, să le testeze înainte de achiziţie. Un alt efect al pandemiei asupra businessului a fost anularea unui eveniment organizat alături de atelierele Ilbah, specializate pe cursuri autorizate, prin care obişnuiau să prezinte principalele categorii de produse distribuite, probe şi demonstraţii practice. „Din păcate, în 2020 nu am mai organizat acest eveniment şi nu ştim încă dacă îl vom organiza în toamna lui 2021.
Ca planuri de viitor, pe zona de maşini industriale reprezentanţii businessului au în vedere diversificarea gamei de produse şi soluţii şi furnizarea experienţei companiei către un număr din ce în ce mai mare de vânzători de maşini din ţara şi din străinătate.
„Fiind vorba de maşini, acestea presupun de multe ori instalare şi punere in funcţiune, acordare de servicii de garanţie şi post garanţie. Deja colaborăm cu parteneri din Bulgaria şi Republica Moldova în acest sens şi intenţia noastră este să lărgim această colaborare pe o gamă cât mai mare de produse.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro