Planurile Medsana pentru piaţa locală

Autor: Georgiana Călin Postat la 27 iulie 2017 382 afişări

Cea mai mare problemă a pieţei locale de servicii private de sănătate este lipsa de finanţare. Românii au o părere greşită despre investiţia în sănătate, iar cultura firmelor de asigurări în domeniu e aproape inexistentă, este de părere directorul general al reţelei de clinici Medsana, Vassilis Chaniotis. Cu toate acestea, el se declară optimist în legătură cu evoluţia domeniului şi a reţelei pe care o conduce. Dovadă şi faptul că Medsana va demara în acest an construcţia unui spital care se va concentra pe chirurgie robotică.

Planurile Medsana pentru piaţa locală

De multe ori auzim: «E 100 de lei consultaţia, foarte mulţi bani»; dar aceiaşi bani daţi la restaurant nu sunt la fel de mulţi. Hotelurile, restaurantele sunt la fel de scumpe ca în Europa, motorina e la fel, dar când e vorba de servicii medicale, toţi spun că e foarte scump“, spune Vassilis Chaniotis despre percepţia consumatorului român. Pe de altă parte, admite că finanţarea nu trebuie să vină doar din ”buzunarul oamenilor“ şi speră ca modelul asigurărilor medicale private să se dezvolte şi la noi ca în ţările vestice. ”Dacă spui oricui din occident de lipsa firmelor de asigurare medicală privată din România, va spune că nu avem clienţi“, adaugă el.

Însă pe lângă dezvoltarea firmelor private de asigurări de sănătate, care încep să răsară şi pe piaţa locală, o altă soluţie viabilă din punctul de vedere al şefului Medsana este reprezentată de pachetul hibrid dintre abonament şi asigurare, ”o chestiune foarte bună, până când va prelua totul firma de asigurare“. Conform spuselor sale, tot mai multe companii mari migrează de la abonamente la asigurări, acesta fiind un pas spre modelul occidental, spre care ar trebui să tindem. n acest sens, Medsana ”s-a reprofilat“, pentru că nu mai vedea rostul costului financiar al abonamentelor. Mai exact, ”dacă noi continuăm să oferim abonamente premium, pentru toate serviciile şi toţi medicii, am fi avut preţuri de dumping, după cum le spun eu“, precizează Chaniotis.

Aşadar, spune că preferă să se concentreze pe persoane fizice. Dacă în urmă cu doi ani 40% dintre abonamentele Medsana erau pentru firme şi 60% pentru persoane fizice, în prezent 75% sunt retail şi 25% corporate. ”Anul acesta, 5% (din încasări – n.r.) se datorează firmelor de asigurări. Este un an dinamic, iar tendinţa aceasta creşte constant“, adaugă şeful Medsana. nsă până când vom ajunge la un nivel în care asigurările de sănătate să fie comparabil cu pieţele vestice, finanţarea reprezintă cel mai mare impediment al pieţei locale de servicii medicale private, consideră CEO-ul companiei.

Pe de altă parte, România a făcut paşi destul de rapizi în ceea ce ţine de evoluţia acestui domeniu, spune Chaniotis, care se află în România, la conducerea Medsana, de mai bine de două decenii. ”n ‘95, când am ajuns eu aici, nu exista noţiunea de servicii medicale private, însă am evoluat foare rapid.“ Reţeaua privată de centre medicale Medsana, deţinută de grupul grec Athens Medical Center (AMC), se află de peste 20 de ani pe piaţa locală şi deţine patru clinici - trei în Bucureşti şi una în Ploieşti - unde lucrează circa 250 de medici colaboratori.

Centrul medical Medsana Cotroceni a fost prima clinică deschisă de grupul grec în România, iar cea mai recentă investiţie importantă, de 600.000 de euro, este clinica de fertilizare in vitro, deschisă anul trecut în septembrie. n 2017, planurile Medsana includ deschiderea celui de-al cincilea centru în Bucureşti, în urma unei investiţii de 2 milioane de euro, dintre care 1,7 milioane de euro sunt necesari pentru aparatură. Tot în 2017, Medsana va demara construcţia unui spital în zona de nord a Capitalei, în care va investi 15 milioane de euro; conform planurile, acesta ar urma să fie finalizat în doi ani şi jumătate, spune reprezentantul companiei. ”Acest spital, construit de la zero, nu va fi unul generalist, ci o să ne axăm pe ceea ce ştiu specialiştii noştri mai bine: chirurgia robotică“, explică Chaniotis.

Medsana a încheiat 2016 cu o cifră de afaceri de aproape 4,6 milioane de euro, iar pentru anul acesta previziunile se referă la o creştere de până la 5,2 milioane de euro. După 20 de ani pe piaţa locală, managerul consideră că brandul reţelei pe care o conduce este apreciat de clienţi pentru calitate, chiar dacă, din punct de vedere financiar, ”nu ne comparăm cu concurenţii noştri, care au vrut să colaboreze cu fonduri de investiţii şi, într-un fel, au pierdut controlul“, crede el. n opinia sa, afacerea ar urma să se dezvolte şi mai mult în viitorul apropiat, în contextul în care grupul grec din care face parte reţeaua a început să fie pe plus şi se poate concentra în următoarea perioadă pe România.

Pe termen lung, Chaniotis speră ca Medsana să crească, dar direct proporţional cu serviciile oferite. ”Chiar dacă îmi dă cineva acum 100 de milioane să fac 10 centre, nu aş putea să le fac pur şi simplu. Centrul medical nu înseamnă doar pereţii, ci e vorba de medicii pe care îi ai. Din păcate, în România există o deficienţă de medici care oferă încredere totală pacientului“, explică acesta. Aşadar, spune că dezvoltarea Medsana se va realiza direct proporţional cu identificarea şi atragerea resurselor umane adecvate.

”România a a depăşit Grecia în foarte multe domenii, precum IT, automatizare. Sper să nu plece din ţară populaţia tânără, mulţi dintre ei fiind foarte buni ca angajaţi sau ca antreprenori“, spune managerul de la Medsana, referindu-se la evoluţia ţării noastre în ultimii ani. Chaniotis crede că şi la capitolul serviciilor medicale, România va atinge rapid nivelul medical al Europei de Vest, unde 50% din serviciile medicale sunt adjudecate de mediul privat. ”Acesta este viitorul. Nici populaţia nu mai are răbdare cu statul. La nivel de ambulatoriu, cred că segmentul de stat s-a epuizat, nimeni cu putere financiară nu mai accesează acele servicii“, spune acesta. Comparând situaţia cu cea din ţara sa natală, managerul de la Medsana recunoaşte că una dintre marile probleme ale României este puterea de cumpărare, faptul că un segment important din populaţie nu îşi permite să meargă acceseze servicii medicale în privat. ”n Grecia, chiar şi cu criza asta, toţi au ceva în spate de anii trecuţi, iar pentru sănătate găsesc bani. n România nu e chiar aşa“, admite Chaniotis.

Piaţa serviciilor medicale private aproape s-a triplat în opt ani şi a ajuns la 6,5 miliarde de lei  în 2015, o evoluţie pe care puţine industrii din România au avut-o într-o perioadă marcată de criză economică. Cele mai mari 20 de companii din domeniu au avut afaceri de 2,1 miliarde lei în 2015, adică deţineau o treime din piaţă, conform Ziarului Financiar. MedLife, liderul pieţei, a raportat o cifră de afaceri preliminară consolidată de circa 112 milioane de euro pentru anul trecut, însă toţi jucătorii din top cinci au înregistrat plusuri în ultimii doi ani. Regina Maria se plasează pe cel de-al doilea loc în topul jucătorilor din piaţa de servicii medicale private, cu o cifră de afaceri de 91 milioane de euro în 2016, iar topul este completat de Medicover, pe locul al treilea, în top 10 jucători intrând şi Sanador, Gral sau Polisano.

Pe de altă parte, în contextul actualei creşteri economice, directorul general al Medsana se aşteaptă ca în piaţa serviciilor medicale private să continue procesul de consolidare. ”Totul ţine de puterea de cumpărare, care creşte. Dacă nu mai vine o criză din nou, eu sunt optimist“, conchide Chaniotis.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.