Povestea tinerei care, după ce a stat 5 ani într-un birou, a decis că nu mai vrea să lucreze pentru alţii, şi-a luat inima în dinţi şi a început propria afacere cu care face mii de euro

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 26 aprilie 2023 21047 afişări

O cafenea, o clinică de estetică, un restaurant, un spaţiu de coworking, un proiect de birouri. Ce au toate acestea în comun? Talentul şi creativitatea din mintea lui Carmen Orzea, o arhitectă care face magie în spaţiile care îi sunt date pe mână şi care dă sens locurilor, prin En Place Studio, biroul ei de design, pe care îl numeşte mai degrabă „playground”, adică loc de joacă.

Povestea businessului începe în 2021, în valul acela al demisiilor postpandemie. După aproape cinci ani de lucru într-un singur birou, mi-am luat inima în dinţi şi, fără nicio acoperire financiară, am luat decizia să creez propriul meu birou. De obicei, îl numesc playground (loc de joacă - trad.), nu birou, pentru că este locul în care experimentăm cu ideile. Ne dorim să livrăm mai mult decât un simplu design de interior”, povesteşte Carmen Orzea. A creat En Place Studio cu gândul la „sense of place”, un concept care se referă la crearea de legături între un spaţiu şi businessul care are loc acolo. Aşa că în orice proiect Carmen începe să descifreze identitatea de brand, serviciile şi interacţiunile sociale pentru a crea mediul propice astfel încât să ia naştere sentimentul de apartenenţă, de familiaritate, dependenţa de spaţiu, identitatea spaţiului, atmosfera, comunitatea.

Designul de interior este printre ultimele zale din lanţ, dar şi printre cele mai importante. „Afacerea este deţinută de mine, dar suntem o echipă colaborativă de arhitecţi, absolvenţi ai Universităţii de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, cu experientă de peste zece ani în domeniul designului de interior specializat în HoReCa, birouri, dar şi în spaţii rezidenţiale. Colaborăm cu arhitecţi, cu structurişti, proiectanţi de instalaţii.” Investiţia este una continuă şi este împărţită în cel puţin două categorii, spune Carmen. Pe de o parte, este cea făcută în dezvoltarea lor, a cunoştinţelor, a memoriei vizuale. Pentru asta, călătoresc mult, merg la cel puţin două târguri de design pe an şi se plimbă prin localuri deschise recent pentru a lua pulsul noutăţilor. Pe de altă parte, este vorba despre investiţia fără de care (aproape) nicio firmă nu ar putea să îşi desfăşoare activitatea, adică cea în tehnologie şi softuri, care a implicat o investiţie iniţială în jur de 7.000-8.000 de euro euro de persoană.

En Place Studio îşi desfăşoară momentan activitatea în România, avându-şi biroul în Bucureşti, însă echipa lui Carmen Orzea este deschisă la colaborări în alte ţări, pentru care, de altfel, are de gând să lucreze activ în următorii cinci ani. Aici, în România, clienţii lor sunt de obicei oameni care deţin afaceri sau investitori care îşi doresc să modifice un spaţiu existent sau să facă un concept nou, de la zero. Se regăsesc aici spaţii precum cafenele, birouri, restaurante, hoteluri, săli de sport, spaţii comerciale, magazine, dar şi ansambluri rezienţiale. „Clienţii noştri caută soluţii moderne, inovative, creative, ştiu ce înseamnă să ai o afacere de succes, călătoresc mult, citesc articole, sunt informaţi, merg la evenimente culturale, sunt iubitori de animale, sunt dispuşi să plătească pentru un design integrat.”

Preţurile se stabilesc în funcţie de nevoie, de intervenţii, de proiecte şi nu sunt fixe. De exemplu, pentru amenajarea unui restaurant de mici dimensiuni, preţul unui proiect poate varia între 2.000 şi 8.000 de euro, în funcţie de obiectivele pe care En Place Studio le setează împreună cu beneficiarul. Printre proiectele pe care Carmen şi le-a adăugat în portofoliu în 2022 se numără o serie de magazine Secom în mai multe spaţii comerciale din ţară, o cafenea în cadrul birourilor Sameday, un spaţiu de coworking chiar în buricul Bucureştiului, pe strada Mendeleev, V7 Start-up Studio, chiar vizavi de cafeneaua de specialitate M60, la a cărei deschidere de asemenea a contribuit, cu un concept mai dezvoltat pe partea de bucătărie şi bar. Tot anul trecut, biroul de design a mai făcut mici inserţii la Mercato Kultur, un spaţiu potrivit pentru vremea caldă de vară, dar s-a ocupat şi de Caf’tory, o cafenea cochetă din zona Arcului de Triumf din Capitală.

Cifra de afaceri pentru 2022, al doilea an de activitate pentru En Place Studio, a fost în jur de 40.000 de euro, iar activitatea s-a desfăşurat doar cu colaboratori, nu cu angajaţi. „Pentru anul 2023 dorim să ne dublăm cifra de afaceri şi să începem să creştem şi sub forma unei echipe interne. Ne dorim să dezvoltăm atât o echipă în interiorul biroului, cât şi o echipă de colaboratori din domenii conexe, branding, marketing, grafică.” Pe drumul ei de antreprenor, Carmen Orzea spune că a dat până acum peste multe provocări şi nici măcar nu le mai pune la calcul pe cele de administrare şi din relaţia cu statul. „Nimeni nu te învaţă ce să îi ceri unui contabil, cum să arate un contract sau ce să îi ceri unui avocat, cum să gestionezi ofertele, a durat foarte mult să înţelegem efectiv ce oferim şi ce ne diferenţiază ca business.” Provocările înseamnă să ieşi din zona de confort, dar este important să existe un echilibru, crede Carmen. „Am învăţat că este absolut necesar să investim în noi, mini-MBA-ul absolvit recent în cadrul JCI Bucureşti mi-a dovedit acest lucru.”   

De exemplu, pentru amenjarea unui restaurant de mici dimensiuni, preţul unui proiect poate varia între 2.000 şi 8.000 de euro, în funcţie de obiectivele pe care En Place Studio le setează împreună cu beneficiarul.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Lilsnack – foodtruck (jud. Ilfov)

Fondator: Nicholas Hristea

Investiţie iniţială: 13.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru primele şase luni de activitate: peste 100.000 de euro

Prezenţă: Bragadiru, jud. Ilfov


Zmura – brand de budinci de chia (Oradea)

Fondator: Laurenţiu Culda

Investiţii: 100.000 de euro

Cifră de afaceri: peste 200.000 de euro

Prezenţă: cafenele, magazine de proximitate, Mega Image


Visura – tablouri create cu ajutorul inteligenţei artificiale (Bucureşti)

Fondator: Alin Amariei

Cifră de afaceri estimată până în 2025: 1 mil. euro

Prezenţă: online


Feidd – atelier de încălţăminte (Bucureşti)

Fondatoare: Cristina Moldoveanu

Investiţii: 40.000 de euro

Cifră de afaceri în 2022: 200.000 de euro

Prezenţă: Veranda Mall din Bucureşti


Bunătăţi Uscate – legume şi fructe deshidratate (Mărgău, jud. Cluj)

Fondatori: Mihaela şi Sorin Faur

Investiţii: 100.000 de euro

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.