Ameninţarea din umbră a maşinilor electrice: Marşul forţat al Uniunii Europene către EV-uri riscă să falimenteze oraşe întregi
Cu arhitectura sa din secolul al XIX-lea şi betonul din perioada comunistă, Dolny Kubin este un oraş tipic pentru Europa Centrală şi trecutul său. Oraşul din nordul Slovaciei este, de asemenea, emblematic pentru ceva mai ameninţător pentru viitor, scrie Bloomberg.
În ultimele trei decenii, Dolny Kubin a devenit casa unor investitori precum producătorul austriac de piese auto Miba, pe măsură ce fosta Cehoslovacie a trecut de la statutul de relicvă a vechiului bloc estic la cel de unul dintre cei mai mari producători auto din lume.
Dar regiunea care a devenit cunoscută drept Detroit-ul Europei începe anul 2024 într-o altă tranziţie, pe măsură ce trecerea la vehiculele electrice se accelerează, iar Uniunea Europeană susţine producţia internă. Diferenţa de data aceasta este că, mai degrabă decât să recupereze decalajul, provocarea este de a evita să rămână în urmă şi să submineze dinamovistul economiei.
Producătorii de automobile investesc masiv în trecerea la vehiculele electrice. Volkswagen AG va începe să producă modele SUV complet electrice după 2025 în Slovacia, în timp ce Volvo construieşte o nouă uzină lângă oraşul Kosice, care va produce EV-uri începând cu 2026. Problema este ce se întâmplă cu vasta reţea de furnizori care constituie coloana vertebrală a industriei şi care menţin economia în funcţiune.
Cât de tare va afecta trecerea la maşini electrice industria auto clasică
În cel mai pesimist scenariu, până la 85.000 de locuri de muncă din Slovacia, adică 4,5% din forţa de muncă, ar putea fi eliminate în urma trecerii la electromobilitate, potrivit unui studiu realizat de GLOBSEC, un grup de reflecţie cu sediul în Bratislava, capitala Slovaciei.
În Republica Cehă, ţara de origine a mărcii Skoda, primul ministru a făcut o prioritate strategică din sprijinirea industriei auto locale în această tranziţie. La fel ca Slovacia, ţara se află în diverse stadii de discuţii cu potenţiali investitori pentru a construi fabrici de baterii, deşi niciuna dintre ele nu se apropie de Ungaria şi Polonia în ceea ce priveşte atragerea acestora.
"Dacă nu gestionăm această transformare, vom avea o problemă cu ocuparea forţei de muncă", a declarat Alexander Matusek, preşedintele grupului de lobby al industriei auto din Slovacia.
Este greu de supraestimat importanţa industriei auto pentru Slovacia şi Republica Cehă, care s-au despărţit în mod paşnic în 1993. Cele două ţări produc mai multe maşini pe cap de locuitor decât oriunde altundeva în lume.
Cel puţin un sfert din exporturile lor depind de fabricile de automobile, ceea ce a dus la o creştere economică medie de 3,5% în Slovacia şi de 2,4% în Republica Cehă în ultimele două decenii, mai mare decât media UE.Jumătate din producţia industrială a Slovaciei provine de la producătorii de automobile şi de la furnizorii acestora. Un total de 260 000 de persoane sunt angajate la patru producători de automobile şi 350 de furnizori de automobile din Slovacia. În Republica Cehă, numărul angajaţilor din acest sector este aproape dublu.
Dolny Kubin, un oraş de aproximativ 18.000 de locuitori, se află în regiunea Zilina din Slovacia, unde se află şi vasta fabrică a producătorului coreean de automobile Kia. A fost nevoie de două decenii pentru ca rata şomajului de 20% să scadă la 4%, tot datorită companiei Miba, care produce componente pentru motoare cu combustie şi transmisii pentru clienţi precum Volkswagen şi Stellantis, ale cărei mărci includ Fiat şi Citroen.
Primarul Jan Prilepok se teme că trecerea la maşinile electrice va arunca oraşul său în regres. "Ştiu din discuţiile cu furnizorii că aceştia sunt pregătiţi să se adapteze, dar depind de clienţii lor pentru a face faţă transformării", a spus el. "Vedem acest lucru ca pe o ameninţare serioasă. Îmi vin în minte paralele cu Nokia şi telefoanele sale mobile din trecut."
Sute de companii care sprijină producătorii de automobile sunt împrăştiate în Republica Cehă şi Slovacia. Acestea încearcă acum să menţină comenzile şi locurile de muncă în industria care trece prin cea mai mare bulversare de când producătorii auto de stat au fost privatizaţi şi au fost înfiinţate altele noi în anii 1990.
Presiunea provine din faptul că un sistem de propulsie al unui automobil convenţional are aproximativ 200 de piese mobile, în timp ce unul electric are aproximativ o zecime din acestea. De asemenea, nu este nevoie de lucruri precum injectoarele de combustibil şi sistemele de evacuare.
Volkswagen a început producţia celor mai recente versiuni ale modelelor emblematice VW Passat şi Skoda Superb la sfârşitul anului trecut la uzina sa din Bratislava, dar acestea ar putea fi printre ultimele maşini cu motor cu combustie care vor fi construite acolo.
Skoda, companie cu o vechime de 128 de ani, intenţionează să investească 5,6 miliarde de euro (6,1 miliarde de dolari) până în 2027 în trecerea la vehiculele electrice, înainte de interzicerea de către UE a vânzării de maşini noi pe benzină şi diesel după 2035, a declarat directorul general Klaus Zellmer într-un interviu acordat anul trecut la Praga.
Criticii acuză UE că a subminat industria auto.
Tranziţia este prea rapidă, iar companiile se vor lupta şi mai mult pentru a concura cu China, potrivit lui Zdenek Zajicek, şeful asociaţiei cehe a industriei.
"Europa a luat un ritm mare şi a pornit într-o direcţie care, într-un fel, ne plasează într-o poziţie dezavantajoasă în comparaţie cu alte continente", a declarat el într-un interviu postat online în noiembrie.
Unele companii încep deja să simtă acest lucru. Kongsberg Automotive, un producător de schimbătoare de viteze din Vrable, în centrul Slovaciei, a concediat 192 de angajaţi în octombrie din cauza creşterii costurilor. Un alt furnizor, Svec Group, a declarat că trebuie să îndeplinească criteriile ecologice ale UE pe care rivalii chinezi nu le îndeplinesc.
"Noi nici măcar nu cumpărăm materialul la preţul la care ei îşi vând produsele finale", a declarat Lubomir Svec, a cărui companie fabrică în Vrable scule de presare pentru producţia de componente de caroserie. "Îi întrebăm astăzi pe clienţii noştri ce vor face pentru a face faţă acestei transformări, şi nici măcar ei nu ştiu încă."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro