Asa a fost politica familiei

Postat la 17 iulie 2007 155 afişări

Desi sotul ei este numit "regele marmurii", Miorita Videanu insista ca ideea afacerii cu piatra naturala a fost a ei. Cu atat mai bine daca a fost asa, pentru ca oricum din 2004 sotia primarului general al Capitalei conduce averea familiei, estimata de ea pentru acest an la peste 130 de milioane de euro.

Desi sotul ei este numit "regele marmurii", Miorita Videanu insista ca ideea afacerii cu piatra naturala a fost a ei. Cu atat mai bine daca a fost asa, pentru ca oricum din 2004 sotia primarului general al Capitalei conduce averea familiei, estimata de ea pentru acest an la peste 130 de milioane de euro.

De zece ani incoace, in fiecare toamna, sotia primarului Capitalei pleaca la Verona cu doua tiruri pline cu lastre, blocuri si blocheti de marmura. La Verona e cel mai important targ anual de piatra naturala si Miorita Videanu are acolo un spatiu rezervat in fiecare an, ca proprietar de cariera de marmura. E singura care are acest privilegiu din Romania, fiindca rezerva de la Ruschita din Banat - parte din cariera de piatra a Marmosim Simeria, care detine aproape monopolul exploatarilor de marmura din Romania - este in proportie de 96% proprietate a familiei Videanu. Iar prezenta la targurile internationale este "a must" pentru Miorita Videanu: de aici s-au legat cele mai mari contracte pentru export, in special cu companii din tarile arabe, Germania, Japonia si SUA, care aduc anual peste jumatate din cifra de afaceri a Marmosim Simeria (pentru anul trecut inseamna 6-7 milioane de euro).

Lastrele - felii mari de marmura - si blochetii sunt termeni necunoscuti profanilor, dar familiari Mioritei Videanu. A facut cunostinta cu ei in urma cu 13 ani, cand a pregatit un proiect pentru scoala (mai precis, era vorba de un examen in cadrul unui MBA pe care l-a terminat in 1996). Pentru acel studiu de caz a ales industria rocilor naturale, fiindca avea in anturaj niste persoane din domeniu care au ajutat-o cu date - e vorba de compania Rocas, firma specializata in fasonarea pietrelor, unde ulterior Miorita Videanu a devenit si actionar. Dupa ce a terminat proiectul, a decis ca ar fi o idee buna sa intre in afacerile cu piatra ornamentala.

Oricum renuntase, de cand a inceput MBA, la slujba de la fabrica de mobila Silvarom, unde lucrase opt ani in centrul de calcul. "Nu puteam face cariera acolo, din varii motive, si oricum aveam in plan sa incep o afacere in momentul cand terminam studiile, dar s-a intamplat sa fie mai devreme", spune Miorita Videanu, care, dupa ce a predat proiectul, a comandat un studiu de piata despre cat de bine ar merge pe piata o afacere cu piatra ornamentala. "Rezultatele au fost incurajatoare, asa ca in 1994 ne-am propus sa declansam acest business si am fost in Italia, unde ne-am interesat de echipamente si am participat la cateva targuri pentru a alege furnizorul." La sfarsitul lui 1994 au cumparat tehnologia, cu o investitie de 500.000 de dolari pentru echipamente de prelucrare, bani luati pe credit cu garantarea mai multor imobile ale familiei. Achizitia echipamentelor de prelucrare presupunea ca Titan Mar, compania infiintata in 1994 de cei doi soti pentru afacerile cu marmura, sa cumpere materia prima de la companiile de stat care o exploatau si apoi sa o prelucreze pentru vanzare.

"Am sperat astfel ca materia prima este asigurata la Ruschita, dar ulterior ne-am dat seama ca modalitatea de exploatare de acolo era invechita si scadea calitatea materiei prime", evoca Miorita Videanu principalul motiv care i-a facut pe soti sa se inscrie in 1997 la licitatia pentru privatizarea Marmosim Simeria (companie care detinea atat rezerva de la Ruschita, precum si alte cariere mai mici si o fabrica de prelucrare). In 1998 au intrat in posesia Marmosim Simeria, dar nu singuri, deoarece suma ceruta de FPS pentru privatizarea rezervelor de marmura era de 1,7 milioane de dolari. Cum nu mai puteau apela la imprumuturi, avand gajate deja bunurile, Adriean si Miorita Videanu au atras in afacere doua fonduri de investitii: RAEF (Fondul de Investitii Romano-American) si RIF (Romanian Investment Fund): "Acestea au facut un plasament in Titan Mar, cu conditia fie ca suma sa fie investita in achizitia pachetului majoritar de actiuni la Marmosim la momentul in care ei vor face exit, fie sa fie returnat imprumutul cu costurile suplimentare aferente din partea noastra".

Miorita Videanu afirma ca au castigat licitatia, desi mai erau inscrise sase companii romane si straine, pentru ca au venit cu cel mai mare plan de investitii (122 de miliarde de lei vechi - 13,7 milioane de dolari). "Aceasta era suma pe care noi o calculasem ca ar fi necesara pentru schimbarea intregii tehnologii de la Marmosim", spune Miorita Videanu. In intervalul cat cele doua fonduri au fost prezente in afacere (1998-2004) au investit aproximativ 5,5 milioane de dolari (respectiv 3,9 milioane de dolari RIF si 1,5 milioane de dolari RAEF). Cand au iesit din afacere (exitul lor coincizand cu momentul in care Adriean Videanu s-a retras din Titan Mar-Marmosim pentru a prelua functia de primar al Capitalei), suma cu care intrasera le dadea dreptul la 64,5% din afacere in cazul conversiei in actiuni, astfel ca familia Videanu ar fi ramas minoritara in cazul in care fondurile vindeau catre un tert.

La momentul exitului, RAEF si RIF au evaluat compania la 15 milioane de euro si s-au uitat in piata externa si interna dupa eventuali cumparatori. Cel mai aproape de negocierea finala a fost o companie greceasca, a carei dorinta era sa cumpere pachetele ambelor fonduri de investitii. Insa Miorita si Adriean Videanu au facut un imprumut de la Raiffeisen Bank Viena si au cumparat intregul pachet al celor doua fonduri. "Daca ar fi cumparat grecii si am fi ramas minoritari, am fi vandut si noi si ne-am fi retras", isi aminteste Miorita Videanu. Motivul ar fi fost simplu: imposibilitatea de a se mai implica in management ca actionari minoritari. Dupa ce a luat intregul pachet de la RAEF si RIF, Miorita Videanu a facut majorari succesive de capital, a cumparat mai multe pachete de actiuni de la minoritarii de la Simeria si a ajuns astfel sa aiba acum 96% din actiunile de acolo.

Titan Mar-Marmosim are acum 25% cota pe piata pietrei naturale, spune sotia primarului. Adica sunt primii intr-o piata de nisa unde se lupta 255 de companii, majoritatea destul de mici, care prelucreaza piatra sau o importa.  Din punctul de vedere al Mioritei Videanu, cel mai important competitor este in acest moment compania M.A.E.R. Import Export, care importa tot ce vinde pe piata romaneasca (M.A.E.R. a avut anul trecut afaceri de 7 milioane de euro, dupa ce in 2005 a avut 5,2 milioane de euro; profitul net in 2005, de 88.000 de euro, a fost insa de sase ori mai mic decat al Titan Mar, firma care detine propria cariera de piatra). Pe piata mai sunt insa si Ambient (companie a omului de afaceri sibian Ioan Ciolan), dar si Dedeman sau Tehnostone, cu cote mai mari de 1%.

Din acest punct de vedere, Miorita Videanu are o relatie destul de speciala cu concurenta, deoarece cele mai multe dintre companiile care prelucreaza piatra in Romania cumpara de la Marmosim materia prima. Din ce se exploateaza la Simeria, in acest an 65% va merge pe piata externa, 20% va fi vandut en-gros pe piata interna catre concurenti, iar restul de 15% va fi prelucrat de Titan Mar-Marmosim pentru piata interna.

Daca din afacerile Marmosim, piata externa reprezinta o cota de peste jumatate din afacere, in Titan Mar, proportia e inversa: 30% este data de productia indigena, din cariera de la Marmosim, iar 70% sunt produse de import. "Am simtit nevoia de a importa produse cand ne-am dat seama ca marmura de Ruschita avea nevoie de nuante de contrast pentru a fi pusa in valoare", spune Miorita Videanu.

Primele nevoi de importuri au aparut chiar la inceputurile afacerii, cand principalii clienti ai Titan Mar erau institutiile si companiile. "La inceput, clientii au fost institutiile. In piata domestica nu erau asa bine cunoscute pietrele naturale nici de catre beneficiari, nici de catre cei care ii consiliau. Asa se face ca am vandut catre institutii publice, cladiri de birouri, sedii de banci - pana prin 1998 aproape 100%, iar cum aceasta piata a scazut usor la sfarsitul anilor '90, a inceput sa creasca usor piata externa, care reprezinta acum 20% din vanzari", afirma Miorita Videanu. Tinta de baza acum sunt clientii straini; de altfel, cel mai important proiect pe care l-a avut compania in ultimii doi ani a fost cel cu antreprenorul arab Nakheel, constructorul Palm Island din Dubai, care s-a cifrat in jurul a cinci milioane de euro.

Deputat FSN din 1990, apoi in anii '90 fruntas al PD, din 2001 vicepresedinte al partidului, vicepremier din 2004 si primar general al Capitalei din 2005, Adriean Videanu si-a atras numeroase acuzatii privind modul cum relatiile din politica l-au ajutat sa dezvolte afacerile familiei. Cele mai cunoscute acuzatii privesc castigarea de catre Marmosim in 1999 a licitatiei de exploatare a carierei de la Ruschita, dar si hotararile de guvern prin care fostul cabinet PSD a atribuit Marmosim licentele de exploatare a unor cariere de marmura si travertin in Caras-Severin, respectiv Hunedoara.

"Era inevitabil sa apara discutii, dat fiind ca sotul meu este om politic din 1990", raspunde Miorita Videanu. In privinta contractelor castigate pentru afacerile familiei (conform declaratiei de avere, sotul ei detine 14% din Titan Mar), comentariul ei a fost urmatorul: "Fiind de-a lungul timpului cea mai mare companie de pe piata, intotdeauna am avut puterea de a castiga cele mai mari contracte, fiind acuzati de multe lucruri si prietenii. Insa au fost proiecte care trebuia facute cu marmura din care au fost construite initial (de exemplu, Palatul Telefoanelor), alteori au fost proiecte de anvergura la care companii mai mici nu au fi facut fata (de exemplu, statii de metrou), iar noi am fost mereu prezenti la toate licitatiile".

Miorita Videanu spune clar ca sotul ei nu are de gand sa iasa din politica si ca ea va mai ramane destul timp managerul din familie: "Atunci cand s-a votat legea incompatibilitatii si sotul meu a iesit din afaceri, a fost trist si m-am gandit ca nu am dreptul sa ii opresc aceasta cariera, asa ca il voi sustine pana oriunde va ajunge, la orice functie".

Pentru viitorul apropiat, Miorita Videanu nu are de gand sa vanda compania. Mai ales ca valoarea de piata din acest moment - 30 de milioane de euro -  ar putea creste in viitorul apropiat, odata cu piata de constructii si in special cu cea a constructiilor de lux. Si mai ales fiindca un volum mare de lichiditati care ar putea intra in conturile familiei Videanu odata cu vanzarea terenului Titan Mar de langa Cotroceni, estimat la 100 de milioane de euro, ar putea sa salte considerabil investitiile in marmura si, in cele din urma, valoarea companiei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Asa a fost politica familiei

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.