Asociaţia principalelor radiouri din România: Radiourile locale refuză să accepte evoluţia media
Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale (ARCA), care reuneşte principalele societăţi de televiziune şi radio din România, spune, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că radiourile locale refuză să accepte evoluţia media, resuscitând viziuni pe care le-au avut în secolul trecut.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) doreşte să modifice Decizia Consiliului numărul 277 din 2013 privind procedura de acordare, de modificare, de prelungire a valabilităţii şi de cedare a licenţei şi a deciziei de autorizare audiovizuală, cu excepţia celor pentru difuzare în sistem digital terestru, precum şi condiţiile privind difuzarea de programe locale, retransmiterea şi preluarea de programe ale altor radiodifuzori.
În acest sens, la sediul CNA a fost organizată, miercuri, o întâlnire informală consultativă.
Potrivit unui comunicat remis joi de ARCA, întâlnirea informală care a avut loc la CNA între o parte a membrilor Consiliului şi reprezentanţi ai radiourilor locale precum şi ai reţelelor radio naţionale (Kiss FM, Magic FM, Radio Zu, Digi FM, Naţional FM, Europa FM) a pus faţă în faţă "câteva rudimente de mentalităţi anacronice şi o viziune modernă asupra creativitaţii şi mecanismelor pieţei în domeniul radioului".
"Astfel, întorcându-se la o viziune a reglementării care a fost depăşită încă din anul 2002, când CNA a eliminat ideea de program local instituit ca obligaţie, reprezentanţii radiourilor locale au propus să se impună obligativitatea de a difuza 4 ore pe zi de program local. Aceasta înseamnă însă a modifica structura de programe, fapt care contravine legii audiovizualului, conform căreia iniţiativa modificării structurii de programe nu poate aparţine decât radiodifuzorului şi nu poate fi impusă acestuia. Dacă ar fi adoptată, această obligativitate ar putea fi calificată ca o gravă lezare a libertaţii editoriale, unul din drepturile fundamentale ale radiodifuzorilor, garantat prin legea audiovizualului şi prin activitatea reglementativă a Consiliului", se spune în comunicatul remis MEDIAFAX de ARCA şi semnat de George Chiriţă, directorul executiv al asociaţiei.
Totodată, potrivit ARCA, întâlnirea de la sediul CNA "a pus în lumină publică un caz grav în care, la capătul unei evoluţii normale spre dereglementare, actori de pe piaţa audiovizualului încearcă să impună un fals substitut pentru libera competiţie şi să limiteze drepturile competitorilor lor, solicitând suprareglementarea, unei autoritaţi precum CNA care este garant al interesului public, inclusiv prin atribuţia dată de lege de a încuraja libera concurenţă". "O asemenea solicitare ignoră inclusiv legea concurenţei, care interzice autorităţilor să ia măsuri administrative care «restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa»", spune ARCA.
Conform ARCA, "intenţia de a elimina reţelele naţionale de pe piaţa de publicitate locală, materializată prin propunerea radiourilor locale de a interzice reţelelor difuzarea de mesaje publicitare ale comercianţilor din zona de emisie a staţiilor proprii, reprezintă nu numai un act anticoncurenţial în interiorul pieţei media, dar şi o gravă discriminare faţă de comercianţii locali cărora li se va interzice astfel să îşi facă publicitate acolo unde doresc". ARCA mai spune că, din fericire, Consiliul s-a exprimat cu claritate împotriva unei asemenea abordări.
În plus, ARCA spune că în discuţia de miercuri de la CNA "s-a abuzat de folosirea inadecvată a conceptelor care operează în domeniul audiovizualului, inclusiv cel al publicităţii, ceea ce probează o incapacitate de a înţelege mecanismele pieţei media".
"Totodată s-a încercat să se facă un reper valoric din nivelul cantitativ al cheltuielilor, ignorându-se un principiu fundamental al economiei de piaţă conform căruia performanţa se măsoară, nu în funcţie de cât se pierde, ci în funcţie de cât se câştigă, ca efect al calităţii înalte a investiţiilor şi al aprecierii de care se bucură servicile furnizate. Într-un prezent în care evoluţia media ne conduce spre o supremaţie a tehnologiilor OTT (Over the Top) şi New Media, micii operatori radio continuă să gândească în termenii de la finalul secolului trecut", mai spune ARCA.
Asociaţia salută totodată faptul că, în contextul deschiderii către dialog, membrii CNA au luat distanţă faţă de asemenea poziţii.
De cealaltă parte, Asociaţia Radiourilor Locale şi Regionale (ARLR) a spus, într-un comunicat remis miercuri agenţiei MEDIAFAX, că piaţa locală de radio din România este viciată de modul în care sunt utilizate licenţele locale de reţelele mari şi a solicitat CNA să modifice legislaţia astfel încât deţinătorii de licenţe locale să difuzeze patru ore de conţinut local pe zi.
Staţiile de radio membre ale ARLR sunt: Radio Transilvania, Partium Radio, Radio Fix, Sky FM, Doina FM, Radio Sud, Lider FM, Fun FM, Mix FM, Radio Star, Big FM, Fresh FM, Radio Impact, Best FM, Viva FM, Smile FM şi Radio Dada.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro