Atenţie la submarine! Strâmtoarea Ormuz, poartă a petrolului şi spaţiu generator de conflict
Strâmtoarea Ormuz este unul dintre punctele fierbinţi ale geopoliticii mondiale, loc de trecere pentru petrolul extras în Arabia Saudită, aflat acum pe prima pagină a ziarelor, în deschiderea siturilor de ştiri sau la loc de funte în jurnalele televiziunilor.
De unde vine importanţa strâmtorii?
Ormuz asigură legătura dintre Golful Persic şi Golful Oman şi este mărginită de Iran la nord şi de Emiratele Arabe Unite şi Oman la sud.
În punctul cel mai îngust strâmtoarea are numai 54 de kilometri şi, drept urmare, navele se pot deplasa numai în baza unui program special de trafic, pe nişte benzi de circulaţie prestabilite. Activitatea navală din zonă se desfăşoară sub incidenţa United Nations Convention on the Law of the Sea, pentru că navele pătrund în apele teritoriale ale Iranului şi Omanului.
Petrolie
Într-o singură zi în jur de 14 petroliere ce pot transporta 17 milioane de barili trec din golful Persic spre restul lumii; cantitatea reprezintă 35% din petrolul trasportat pe mare şi 20% din volumul petrolului comercializat în lume. Mai mult de 85% din respectivul petrol merge spre ţările asiatice - Japonia, India, Coreea de Sud şi China.
În continuare, un scurt istoric al conflictelor şi evenimentelor care s-au petrecut în strâmtoare:
Operaţiunea Praying Mantis
Este un scurt conflict armat purtat în aprilie 1988 între forţe americane şi iraniene, după avarierea fregatei americane Samuel B Roberts de către o mină iraniană. Forţele americane au scufundat o fregată şi o serie de ambarcaţiuni mai mici şi au avariat serios o a doua fregată iraniană.
Zborul Iran Air 655
La 3 iulie 1988 crucişătorul american Vincennes a doborât cu o rachetă un Airbus al companiei Iran Air deasupra strâmtorii Ormuz. Americanii au spus că a fost o eroare, dar confuzia a cauzat moartea a 290 de oameni. Ulterior comandantul Vincennes a fost decorat de guvernul american.
Ciocnire pe mare
În ianuarie 2007 submarinul nuclar Newport News, aflat în imersie, a lovit petrolierul japonez Mogamigawa de 300.000 de tone. Nu au fost nici răniţi nici scurgeri de petrol.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro