Au crezut promisiunile Chinei, iar acum sunt în prag de RUINĂ. Ţara din Europa care a lăsat China să-i construiască autostrăzi şi proiecte măreţe, ca să ajungă mai repede spre DEZASTRU

Postat la 12 aprilie 2019 1005 afişări

Au crezut promisiunile Chinei, iar acum sunt în prag de RUINĂ. Ţara din Europa care a lăsat China să-i construiască autostrăzi şi proiecte măreţe, ca să ajungă mai repede spre DEZASTRU

Drumul ar trebui să lege, odată finalizat, oraşul-port Bar de graniţa cu Serbia. Guvernul muntenegrean a descris autostrada de 165 de kilometri, cu viaducte impozante şi tuneluri adânci tăiate prin munţi, ca fiind construcţia secolului şi drumul ţării către lumea modernă, scrie Reuters. Criticii spun însă că proiectul deschide un drum care nu va duce nicăieri, poate doar către ruină, pentru că împovărează ţara cu datorii. Construcţia problematică a ajuns să fie dată ca exemplu negativ al consecinţelor căderii guvernelor în ispita finanţării proiectelor mari de infrastructură cu împrumuturi ieftine de la Beijing.

Dubii legate de autostradă au apărut după ce două studii de fezabilitate efectuate în 2006 şi 2012, au arătat că aceasta nu este fezabilă economic. Primul studiu a fost făcut de firma franceză Louis Berger pentru guvernul muntenegrean, iar al doilea de compania americană URS pentru Banca Europeană de Investiţii. Concluzia ambelor este că nu va fi suficient trafic pentru justificarea unei concesiuni. Studiile nu au fost făcute niciodată publice, dar Reuters a văzut copii. Guvernul spune că drumul devenit un simbol naţional va stimula turismul şi comerţul şi va îmbunătăţi siguranţa pe drumurile înguste de munte.

Însă împrumutul chinezesc luat pentru finanţarea primei faze a construcţiei a trimis deja datoria guvernamentală de la 63% din PIB în 2012 la aproape 80% din PIB, notează Financial Times. Întârzierile au împins în sus costurile, estimate la 1,3 miliarde de euro, iar guvernul a trebuit să majoreze taxele şi preţurile energiei electrice, să îngheţe salariile în sectorul public  şi să retragă beneficiile pentru mame. Mai grav, dacă Muntenegru va intra în default, condiţiile contractului de împrumut dau Chinei dreptul de acces la terenuri muntenegrene ca garanţii.  Guvernul a încercat de două ori, dar nu a reuşit, să atragă finanţare europeană pentru proiect.  „Această investiţie chineză ar putea fi periculoasă pentru Muntenegru şi nimeni nu se gândeşte la asta în ţara noastră“, spune Milka Tadic Mijovic, director la Centrul pentru Jurnalism de Investigaţie din Podgorica, care a realizat un documentar despre autostradă.

Cititi mai multe pe www.zf.ro

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
china,
proiecte,
autostrazi,
construire,
dezastru

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.