AVIATIE: „Bun“, „mult“ si „cat mai ieftin“, tradus in coordonate de zbor

Postat la 24 octombrie 2006 1 afişăre

Daca e bun, nu e neaparat sa fie si putin si scump. Cel putin nu si in aviatie. Reteta dupa care se ghideaza companiile aeriene e, mai degraba, "bun, mult si cat mai ieftin". Dar ce inseamna "bun", mult" si "cat mai ieftin" tradus in coordonate de zbor?

Daca e bun, nu e neaparat sa fie si putin si scump. Cel putin nu si in aviatie. Reteta dupa care se ghideaza companiile aeriene e, mai degraba, "bun, mult si cat mai ieftin". Dar ce inseamna "bun", mult" si "cat mai ieftin" tradus in coordonate de zbor?

 

Vi s-a intamplat vreodata sa zburati, sa zicem, spre Viena, dimineata, intr-un avion mai mult gol decat plin? V-ati intrebat de ce in cursele spre Roma ati gasit cu greu un loc, desi plecau mai multe aeronave in acelasi interval orar?

 

Nu, nu este un exercitiu de retorica de dragul retoricii, intrucat raspunsurile sunt strict legate de dinamica pietei: cursele spre Viena, Paris sau München, cele mai bine deservite orase europene (din punctul de vedere al numarului de curse) de catre companiile de aviatie prezente in Romania (pana la sapte-opt curse pe zi) transporta si cei mai multi clienti, chiar daca gradele de ocupare nu sunt intotdeauna satisfacatoare.

 

Zborurile spre Paris, bunaoara, deservite de aproape 50 de curse saptamanal, au crescut in ultimul an ca si grad de ocupare cu aproximativ 10%, pana la o medie de 75%. Pentru Viena, si nu numai, avioanele cele mai pline pleaca din Bucuresti, cu un grad mediu de incarcare de 80%, dupa cum arata datele companiei austriece Austrian Airlines, pe cand cursele din Iasi si Sibiu (lansate in acest an in code share cu TAROM) au deocamdata 60%. Dar, se grabeste sa adauge Heinrich Vystoupil, regional manager al operatorului aerian austriac pentru Romania si Republica Moldova, sunt "foarte dinamice".

 

Stabilirea celor mai bune rute pentru companiile aeriene prezente in Romania (din perspectiva gradului de ocupare si, deci, al profitabilitatii) se poate face din perspectiva numarului de curse catre o anumita destinatie (suplimentarile vin odata cu cresterea cererii). Dat fiind ca operatorii straini prezenti in Romania (companii precum Air France-KLM, British Airways, Austrian Airlines etc.) opereaza doar spre capitalele tarilor de provenienta, de unde ofera zboruri de conexiune, datele oferite de acestia vor arata cererea spre acea destinatie; cand insa acele destinatii (de obicei sustinute cu cel putin un zbor zilnic) sunt sustinute si de zboruri ale altor companii, mai precis ale companiilor romanesti, atunci se poate spune ca destinatia este intr-adevar ceruta.

 

Un exemplu foarte bun in acest sens este Parisul, spre care Air France ofera zilnic cinci zboruri (dintre care doua in code share cu TAROM), iar gradul lor de ocupare depaseste 80%, dupa cum spune Rodolphe Lenoir, country manager Air France in Romania. Parisul este insa concurat si de celelalte doua companii romanesti de pe piata: Carpatair (companie care ofera zboruri de linie) si Blue Air (companie low cost).

 

Carpatair, care opera trei zboruri spre Paris, a introdus din iulie si un al patrulea zbor, iar Blue Air, care renuntase la aceasta destinatie, a reintrodus-o in urma cererii crescute, iar acum are trei zboruri pe saptamana, cu grade de ocupare intre 65 si 80%.

 

Londra este insa o destinatie catre care, desi cererea este mare, concurenta este scazuta: aici zboara doar compania britanica British Airways si TAROM. Motivele ar fi mai multe: pentru Marea Britanie e nevoie de viza, numarul romanilor care muncesc acolo nu este foarte mare, astfel ca majoritatea zborurilor sunt fie de business, fie de conexiune. Mai precis, raportul este: 70% din zboruri sunt pentru Londra, iar 30% sunt curse de transfer. Cele mai bine vandute bilete cu escala la Londra sunt cele pentru New York, Miami, Boston, Los Angeles, San Francisco si Hong Kong, dupa cum arata datele British Airways. Compania britanica are doua zboruri zilnice din Bucuresti catre Londra si retur (respectiv 14 zboruri saptamanale) si 12 de pe aeroporturile din Timisoara (7) si Targu Mures (5), cu transfer in Budapesta, si a avut in primele 5 luni un grad de ocupare de 85%, in crestere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut, dupa cum spune Corina Enciu, country commercial manager al  British Airways pentru Romania si Moldova.

 

Daca cele mai bine acoperite si cele mai cerute capitale europene sunt Parisul, Londra si Viena, cele mai bine acoperite tari sunt, in ordine, Italia, Germania si Spania. Dincolo de faptul ca relatiile de business dintre Romania si aceste tari nu sunt deloc de neglijat (Italia si Germania fiind in primii cinci in topul investitiilor straine directe in Romania), acestea sunt si destinatiile preferate ale romanilor plecati la munca - se estimeaza ca numai in Italia lucreaza peste 2 milioane de romani. De aceea, Blue Air, companie low cost, ale carei venituri provin in majoritate din traficul etnic, dupa cum spun oficialii companiei, si-a structurat orarul de zbor in functie de acestia: compania detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache are saptamanal 12 zboruri spre Italia si alte 12 spre Spania, iar vara (cand muncitorii vin in vacanta) le suplimenteaza. Carpatair, care a dezvoltat la Timisoara un hub aerian prin care aduce pasageri din toata tara, dar si din Moldova si Ucraina, are cea mai buna acoperire pe orasele italiene, dar si pe cele germane. "Avem curse zilnice catre opt orase italiene: Torino, Milano, Verona, Venetia, Florenta, Roma, Ancona si Bologna (de trei ori pe saptamana), catre patru orase germane München (de doua ori pe zi, dimineata si seara), Stuttgart, Düsseldorf si Frankfurt am Main (de trei ori pe saptamana, dupa amiaza)", dupa cum spune Dragos Popescu, director de marketing al companiei. Un alt oras pe care Carpatair a decis sa il deserveasca mai bine este Budapesta, catre care vor zbura din 29 octombrie patru curse pe saptamana: doua din Cluj si doua din Timisoara. Pe aceasta ruta, singura concurenta este din partea TAROM, care opereaza impreuna cu Malev patru curse pe saptamana, dar si din partea Wizz Air, care are o cursa pe saptamana din Targu Mures. Pe aceasta ruta va incepe sa zboare din ianuarie Wizz Air si din februarie Sky Europe.

 

O alta modalitate de a desemna cele mai cautate rute sunt datele statistice, conform carora in primele noua luni din 2006 aproape 3 milioane de persoane au calatorit cu avionul. Cum isi impart insa companiile cei peste 80.000 de calatori care zboara saptamanal cu avionul? Datele statisticii arata ca cei mai multi (o treime) au intrat cu avionul in Italia, Spania si Germania, iar ca 15% dintre cei care iau un avion catre Europa o fac pentru escala intr-un oras de unde vor pleca mai departe spre o destinatie transatlantica. Asadar, cam aceasta din urma este piata pe care se vor baza TAROM si Delta Airlines cand vor incepe sa zboare, din 2007, spre New York direct din Romania. Atunci probabil ca New York va intra pe lista cu cele mai bine vandute rute.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/aviatie-bun-mult-si-cat-mai-ieftin-tradus-in-coordonate-de-zbor-1007233
1007233
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.