Benzina si inca ceva
Ce ati cumparat ultima data cand ati intrat in magazinul unei benzinarii? Un suc, o punga de chipsuri, o ciocolata sau o cartela prepay? Raspunsul poate ca nici nu mai conteaza, pentru ca operatorii benzinariilor se asteapta ca din acest an sa cumparati mai mult.
Ce ati cumparat ultima data cand ati intrat in magazinul unei benzinarii? Un suc, o punga de chipsuri, o ciocolata sau o cartela prepay? Raspunsul poate ca nici nu mai conteaza, pentru ca operatorii benzinariilor se asteapta ca din acest an sa cumparati mai mult.
Scaderea cursului de schimb a facut din nou ca benzina sa ajunga la un euro. Barilul de petrol a inceput de cateva saptamani o noua runda de cresteri (la inchiderea editiei barilul se oprise la 73 de dolari), iar cresterea a fost resimtita si la pompele din Romania. Practic, scumpirea petrolului si o posibila apreciere a leului sunt scenarii pe care, cel putin de un an incoace, orice companie le ia in calcul cand face bugetele si estimarile. Doua scenarii luate in calcul si de principalul furnizor de produse non-oil al benzinariilor din retelele OMV, Petrom si MOL, Lekkerland Convenience (fostul Macromex Convenience, cumparat la inceputul acestui an de compania germana Lekkerland, intr-o tranzactie aproximata de piata la 6 mil. euro) atunci cand a anticipat pentru 2006 o dublare a cifrei de afaceri. "Anul trecut, aceasta divizie (de alimentare a magazinelor din benzinarii - n.r.) a adus grupului o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, care se va dubla anul acesta, printr-o crestere a volumului livrarilor de marfa", spune Roland Pardey, vicepresedintele Lekkerland. Operatorii de benzinarii nu se gandesc chiar la o dublare, dar admit ca in sfarsit se vor inregistra cresteri si pe acest segment. "In sfarsit", intrucat pana acum trei-patru ani, acest segment era aproape inexistent: multe benzinarii nu aveau magazine, in unele dintre acestea produsele erau exagerat de scumpe sau pur si simplu se vindea foarte putin. Acum insa, tendintele sunt clare: de crestere.
"Structura vanzarilor in reteaua OMV Romania este de 75% carburanti, 25% produse si servicii din magazine, restaurante si spalatorii auto, structura marcata de o tendinta din ce in ce mai accentuata de crestere a ponderii segmentului non-oil in totalul vanzarilor", spune Vlad Seitan, Retail Manager al OMV Romania Mineraloel. Previziuni optimiste de crestere face si directorul Rompetrol Downstream, Paul Pop, care crede ca media zilnica a produselor comercializate anul acesta prin intermediul magazinelor din reteaua proprie de benzinarii va fi cu 50% mai mare decat in 2005. "Cresterea se bazeaza pe numarul de clienti fideli care aleg sa alimenteze in statiile Rompetrol." Anul trecut, procentul celor inclusi de oficialul Rompetrol in aceasta categorie a crescut cu 50%, pentru 2006 estimandu-se o noua crestere de 10%, ca urmare a implementarii sistemului Fill & Go (de plata la pompa), dar si a cresterii numarului de statii proprii (de la 90 la 120) si Partener (unitati in franciza) de la 120 la 150.
MOL Romania a monitorizat deja, de la inceputul anului, o crestere de 30% (fata de perioada similara a anului trecut) a segmentului de vanzari produse non-oil in benzinarii. "Raportul lunar intr-o benzinarie MOL dintre combustibili si produse vandute este de 85% - venituri din combustibili si 15% venituri din magazine si servicii", explica Cristian Bilan, director regional al diviziei de Magazine si Servicii MOL Group. Mai exact, din cifra de afaceri de 1,6 miliarde RON a MOL Romania pe anul trecut, 240 mil. RON au survenit din zona produselor non-oil. In reteaua Petrom, media vanzarilor non-oil este ceva mai mica, ajungand la 10% din incasarile benzinariilor. Dar din ce se aduna sumele de noua cifre care marcheaza vanzarile de produse non-oil in benzinarii? Retailerii identifica o crestere importanta a produselor de fast-food, tutun si cartele prepay. Din cate spune Bilan, "pe masura ce conceptul de «convenience shopping» devine tot mai important pentru clienti, se constata si o schimbare continua a categoriilor de produse vandute". Totodata, adauga el, preturile sunt mult mai accesibile decat in trecut, adaosurile comerciale practicate variind intre 5% si 25%, in functie de tipologia produselor comercializate si a strategiei de vanzare a fiecarui lant de benzinarii. Iar pentru a sustine cresterea vanzarilor de produse non-oil, retelele nu doar ca investesc in spatii mai mari, cu design deosebit, dar si pun la punct diverse strategii de atragere a atentiei clientului.
Paul Pop, directorul Rompetrol Downstream, spune ca modul de organizare al magazinelor-restaurant Hei! (lansate din septembrie anul trecut, ca si standard de convenience store pentru Rompetrol, pe un concept de mix intre cumparaturi si relaxare) a fost special gandit pentru acest tip de comert. Totodata, Bilan mai spune ca, pe langa buna organizare a fiecaruia in parte, este la fel de important ca magazinele dintr-o retea sa fie omogene: sa aiba acelasi numar de frigidere si de rafturi, iar acestea sa fie asezate la fel si dotate cu aceleasi produse, respectand o strategie unitara de vanzare. Ce poate fi mai simplu, ce poate fi mai complicat?
De-a lungul timpului, cei patru mari ai pietei - Petrom, Rompetrol, MOL si LukOil - au inghitit rand pe rand retelele mici, fie prin cumparare, fie prin incheierea unor parteneriate, de genul programului de franciza Partener Rompetrol. Altfel spus, odata cu statiile au preluat tot atatea formate de magazine si filosofii de vanzare. De unde si problema omogenizarii acestora. "Desi exista un standard in decorarea magazinului si oferta de produse, in acest moment exista mai multe formate de magazine cu suprafete intre 70-200 mp care vor trebui standardizate, provocarea constand in armonizarea conceptelor diferite de «convenience retail» ale statiilor MOL traditionale si ale fostelor statii Shell (82, cumparate de MOL la sfarsitul anului 2004 n.r.)", explica Cristian Bilan.
Armonia din magazine, dar si inradacinarea ideii de a cumpara de la benzinarie sunt, asadar, inca in faza de crestere in Romania. Poate acesta este si motivul pentru care marile retele de retail nu au fost pana acum tentate sa opereze benzinarii in Romania, asa cum se intampla in Vest. Dar plinul inca nu a fost facut.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro