Berea bate vodca

Postat la 10 octombrie 2006 51 afişări

Ne-am obisnuit ca rusii sa domine piata livrarilor de petrol, a celor de gaze naturale ori de aluminiu. Dar cine isi inchipuia, acum cativa ani, cand toata lumea era cu gandul la vodca din Rusia, ca o marca de bere ruseasca ar putea sa devina cea mai vanduta de pe continent?

Ne-am obisnuit ca rusii sa domine piata livrarilor de petrol, a celor de gaze naturale ori de aluminiu. Dar cine isi inchipuia, acum cativa ani, cand toata lumea era cu gandul la vodca din Rusia, ca o marca de bere ruseasca ar putea sa devina cea mai vanduta de pe continent?

 

Anul trecut s-au consumat 10,7 milioane de hectolitri de Baltika, o marca ce nu exista acum 16 ani. Baltika vinde cu doar 1,3 milioane de hectolitri mai putin ca liderul actual, Heineken, si se estimeaza ca suprematia acestuia pe piata europeana va mai dura cel mult cinci ani. Daca vanzarile Baltika au crescut cu 13% in 2005, cele ale Heineken au inregistrat o crestere de doar 9%.

 

Cresterea fara precedent a fost influentata si de dorinta autoritatilor de la Moscova de a reduce consumul de vodca; de altfel, berea nu este considerata bautura alcoolica in Rusia - vanzarile de bere in chioscuri si magazine sunt permise intre orele 23,00 si 7,00 dimineata, interval in care vanzarea bauturilor alcoolice e interzisa. In plus, producatorii de spirtoase nu pot sa-si faca reclama la posturile TV, spre deosebire de cei de bere, care o pot face, chiar daca numai dupa orele 22,00. Un alt imbold a fost interzicerea, in prima parte a acestui an, a importurilor de vinuri din Georgia si Republica Moldova. Cutiile si sticlele de bere au ocupat repede rafturile ramase libere din magazine, astfel incat vanzarile de bere au crescut in august cu 14%. Piata berii din Rusia a ajuns la 9,8 miliarde de dolari, fiind pe cale de a o depasi pe cea din Germania, a patra din lume la ora actuala, dupa cele din Brazilia, SUA si China.

 

In 1998, vanzarile de vodca, in termeni de volum, insumau 36% din bauturile alcoolice comercializate in Rusia. Anul trecut procentul a ajuns la 18%. In schimb, vanzarile de bere reprezinta 70% din cantitatea de bauturi care contin alcool, scrie Sunday Herald. Baltic Beverages Holding (BBH), compania care are in portofoliu Baltika, este detinuta in proportie de 92% de firma Scottish & Newcastle, a sasea ca marime din Scotia, si de cea daneza Carlsberg. Prin marcile pe care le comercializeaza, aceasta detine 36,3% din piata, de doua ori mai mult decat competitorul de pe locul doi din Rusia, Sun Interbrew. Impreuna cu Heineken, Efes si SAB Miller, aceste companii au acaparat deja 85% din piata ruseasca. John Nicolson, presedintele BBH, apreciaza ca valoarea actuala a companiei pe care o conduce este de 8-9 mld. dolari, de aproape cinci ori mai mare fata de acum patru ani.

 

Totusi, in Rusia, previziunile de crestere economica sunt mai degraba sumbre. Morgan Stanley estimeaza pe termen lung o crestere medie de doar 1% din cauza a trei potentiale pericole: declinul populatiei, cresterea gradului de reglementare a pietei si competitia sporita. De aceea, producatorii marcii Baltika intentioneaza sa investeasca in urmatorii doi ani 500 mil. dolari pentru a-si extinde capacitatile de productie in Ucraina, Kazahstan, Uzbekistan si, bineinteles, Rusia. Baltika este deja numarul unu in Kazahstan, unde piata berii creste cu 40% pe an. In Uzbekistan, BBH e primul producator international care se incumeta sa-si incerce norocul; va avea aici de infruntat o piata neagra considerabila

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Berea bate vodca
/actualitate/berea-bate-vodca-2511755
2511755
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.