BUSINESS: Ce cauta primul centru de suport SAP din Europa in Romania
Germanii de la SAP spun, spre deosebire de unii dintre competitorii lor, ca Romania nu e mai ieftina decat alte tari din zona si ca nu vor sa aiba mii de angajati in centrul de suport proaspat anuntat. Atunci care este scopul centrului si de ce va fi el deschis aici?
Germanii de la SAP spun, spre deosebire de unii dintre competitorii lor, ca Romania nu e mai ieftina decat alte tari din zona si ca nu vor sa aiba mii de angajati in centrul de suport proaspat anuntat. Atunci care este scopul centrului si de ce va fi el deschis aici?
"Acum doi ani, cand vedeam toate centrele de tehnologie deschise la Bucuresti de mari companii din IT-ul mondial, ma simteam putin frustrat", incepe Valentin Tomsa sa spuna povestea celui mai nou dintre centrele globale de suport deschis la Bucuresti chiar de compania la care lucreaza, SAP. Tomsa este director general al filialei romanesti a SAP, cel mai mare producator de software pentru afaceri din lume, si spune ca acum ceva timp isi exprima cu fiecare ocazie neincrederea in viitorul business-ului romanesc de tip outsourcing.
Intre timp, opinia i s-a mai nuantat. Saptamana trecuta SAP a anuntat oficial ca va deschide un centru de suport de unde vor fi oferite servicii IT complexe catre clientii din intreaga lume, in special catre cei din Europa. Nu e primul din Romania (centre zonale sau globale au mai fost deschise de Oracle, Siemens, HP), insa este primul si singurul centru de acest fel al SAP in Europa, iar investitia initiala s-a ridicat la 4 mil. euro, conform oficialilor companiei - care nu au oferit o proiectie clara asupra ritmului in care vor fi continuate investitiile, insa au specificat pentru BUSINESS Magazin ca, daca centrul va functiona la parametri corecti, este posibil ca in cativa ani investitiile totale sa ajunga la dublul investitiei initiale.
Tomsa spune ca este mandru ca Romania a fost aleasa sa gazduiasca acest centru. "Facem parte dintr-un club select", spune el, pentru ca SAP mai are doar patru astfel de centre in intreaga lume - doua in India, unul in China si unul in Argentina. Adauga insa: noul centru nu este un simplu sediu unde angajatii depun o munca de tip outsourcing.
"Serviciile pe care le oferim clientilor cer o calificare inalta din partea angajatilor nostri, nu este ca intr-un call center", spune el. Explica suplimentar Stefan Gruler, COO al departamentului Field Services al SAP la nivel mondial - divizia care se ocupa de serviciile de consultanta oferite de compania germana. "Ceea ce cautam la viitorii nostri angajati este o combinatie formata din trei parti: cunostinte de business, cunostinte despre procesele de business si cunostinte de IT. Practic, fiecare angajat trebuie sa inteleaga cum anume poate IT-ul sa ajute afacerile clientilor nostri."
De altfel, oficialii SAP spun ca centrul deschis la Bucuresti (al doilea, dupa cel dedicat clientilor companiei din domeniul bancar, inaugurat anul trecut) se afla in centrul unei strategii noi atat pentru compania germana, cat si pentru intreaga piata de servicii software. Este vorba de un atac pe doua fronturi: clientii pot sa-si rezolve problemele atat discutand cu angajatii SAP care se deplaseaza pe teren, la sediul lor, cat si adresandu-se unui centru de suport, cum este si cel de la Bucuresti. In astfel de centre, compania pune la punct asa-numite "pachete de servicii", explica Gruler, care sunt optimizate apoi pentru fiecare client in parte.
Insa Romania nu a fost aleasa in primul rand datorita costurilor de operare mai scazute, a spus pentru BUSINESS Magazin Jan Grasshoff, director al diviziei Distributed Delivery, cu alte cuvinte managerul tuturor centrelor de suport ale SAP. "Am studiat aproximativ 10 tari din intreaga zona EMEA inainte de a alege Romania", spune el. Printre tarile analizate se numara Spania, Portugalia, Cehia, Polonia, dar si Africa de Sud. Pana la urma SAP s-a oprit la Romania. "Costul nu a fost deloc principalul criteriu. Oricum, peste cinci ani vom avea in Romania costuri comparabile cu cele dintr-o buna parte a tarilor care sunt acum in UE."
Germanii au cautat in primul rand resurse umane de calitate, capitol la care Romania i-a multumit, dar au mai avut si alte criterii. "Faptul ca Romania va intra in UE este important din punct de vedere logistic", spune Stefan Gruler, referindu-se atat la calatoriile angajatilor companiei cat si la cele facute de clienti. Iar faptul ca Romania va fi membra UE inseamna probleme mai putine din punct de vedere administrativ (de exemplu, cu vize), un alt avantaj fiind distanta relativ mica fata de tarile europene catre care vor fi oferite servicii. In plus, Bucurestiul a fost considerat un oras satisfacator din punct de vedere al ofertei de hoteluri.
Intrebat cum ii va motiva pe eventualii angajati sa vina la SAP, in conditiile unei concurente puternice intre marile companii IT pentru personal, Valentin Tomsa spune ca oamenilor li se va oferi un pachet complet, in care un rol important il va juca instruirea de specialitate. Jan Grasshoff il completeaza: "Se stie in toata lumea ca SAP nu ofera salariile cele mai mari din piata, pentru ca ofera ceva mai valoros pe termen lung - acces la cursurile de pregatire profesionala care ii vor folosi unui angajat toata viata. Aceeasi politica am pregatit-o si pentru Romania".
Concluzia ii apartine lui Tomsa: "Modelul (de functionare al centrelor globale de suport - n.r.) functioneaza in alte tari, de ce n-ar merge si la noi? Daca nu va merge, il vor opri. Depinde numai de noi".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro