Business Magazin, în 2008 - Va reuşi Dacia să facă profituri mari din maşini ieftine?
Business Magazin grupează, cu ocazia aniversării a zece ani, cele mai interesante articole de copertă din paginile revistei.
La zece ani de la salvarea Dacia de la faliment, grupul Renault ar putea fi la randul sau salvat de Logan in plina criza financiara internationala. Va reusi Dacia sa combata cresterea costurilor la materii prime si a salariilor, pentru a reusi sa faca profituri mari din masini ieftine sau va apela in continuare, dupa modelul fabricilor din Vest, la stoparea productiei?
Intr-una din salile improvizate in standul Renault de la Salonul Auto de la Paris, Carlos Ghosn pare vizibil obosit. Este ora 9 dimineata si cel supranumit “cost-killer” traverseaza cel mai delicat moment din cei peste trei ani care au trecut de la numirea sa ca sef.
Ghosn stia foarte bine ca nu ii va fi usor, in 2005, cand l-a inlocuit pe “visatorul” Louis Schweitzer, cel care inventase Loganul, o masina ieftina pentru “cei 80% dintre locuitorii planetei care acum nu au o masina”. Avea de crescut profitabilitatea grupului francez - aflat cu mult in urma concurentilor directi - in special prin reducerea costurilor. Insa probabil ca niciun moment nu s-a asteptat la o criza financiara de proportii, in urma careia capitalizarea bursiera sa scada cu 70% in ultimele noua luni si sa ajunga din nou in situatia de a inchide fabrici si a anunta concedieri masive, asa cum facuse anterior la Michelin in SUA sau la Nissan, marca pe care o salvase de la falimentul de care era foarte aproape in urma cu zece ani.
Atitudinea grava a lui Ghosn la intrebarile legate de concedierile din Franta sau cele despre reducerea tintei de vanzari si a profitabilitatii se schimba brusc in momentul in care aude ca este vorba despre un interviu cu un ziarist din Romania, tara Logan. Acesta pare acum singurul proiect de ale carui rezultate seful grupului Renault-Nissan pare multumit, iar acest lucru se vede si din rapiditatea cu care raspunde intrebarilor. Daca despre planurile Renault pentru fabricile din Brazilia, Maroc sau India, Ghosn pare ca isi pregateste un raspuns (protocolar) pret de cateva secunde, atunci cand vine vorba despre Romania si Logan, reactia este imediata. “O recesiune economica avantajeaza produsele low-cost. In general, clientii de automobile se vor orienta tot mai mult catre modele precum Logan.”
Rezultatele de vanzari din primele noua luni ale anului par sa sustina afirmatiile lui Ghosn. Dacia si-a dublat in luna septembrie vanzarile de pe pietele vest-europene fata de aceeasi luna a anului trecut, in conditiile in care piata a scazut cu aproape 10%, potrivit Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Potrivit aceleiasi surse, pe ansamblul primelor noua luni ale anului, Dacia a inregistrat cea mai mare crestere dintre toate marcile vandute in Europa de Vest (peste 40% fata de perioada similara a anului trecut), pe fondul unei reduceri a inmatricularilor de masini noi cu peste 5%.
Cu toate acestea, la sfarsitul saptamanii trecute, Dacia a anuntat ca isi va intrerupe productia la Pitesti timp de patru zile, in octombrie si noiembrie, din cauza cererii in scadere de pe piata romaneasca, unde vanzarile au scazut in primele noua luni ale anului cu aproximativ 10% fata de anul trecut, la mai putin de 61.000 de masini. Intreruperea productiei timp de patru zile, care inseamna 5.200 de masini in minus iesite de pe liniile de fabricatie, este legata strict de capacitatea din acest moment a pietei interne, avand in vedere ca nu se vor intrerupe activitatea de export, fabricatia de piese de schimb, cea din anumite sectoare ale uzinei mecanice si cea de la centrul CKD, care asigura livrarea pentru pachetele de componente ce vor fi asamblate in uzine din strainatate.
CITITI AICI ARTICOLUL INTEGRAL din octombrie 2008.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro