În ciuda percepţiei dată de cozi, vânzările per magazin au scăzut la o treime în comerţul modern în ultimul deceniu. Declinul vine pe fondul apetitului crescut al retailerilor pentru magazine pe format mic
Un magazin din comerţul modern a avut anul trecut vânzări medii de circa 24 de milioane de lei, de aproape trei ori mai mici decât în 2008, ultimul an de boom economic.
Declinul poate fi pus pe de-o parte din expansiunea puternică a celor zece jucători străini care a dus la creşterea concurenţei. Pe de altă parte, scăderea se explică şi prin faptul că retailerii au pariat în acest ultim deceniu pe magazine mai mici ca suprafaţă şi cu vânzări pe măsură.
Vânzarea medie per magazin este un indicator cheie în retail, mai ales pentru jucătorii care au mers cu acelaşi tip de format în toată perioada. Cifra de afaceri totală este influenţată de numărul de deschideri operate de o companie, pe când un retailer care merge pe magazine de suprafaţă similară poate lua în calcul indicatorul de vânzare per unitate ca un reper al businessului şi al consumului totodată.
Pe piaţa din România însă, în ultimii ani, jucătorii au preferat să îşi diversifice portofoliu, optând fie pentru o paletă mai largă de formate, fie pentru suprafeţe diferite sub acelaşi format. Aceste calcule sunt însă un exerciţiu jurnalistic, nu iau în calcul data de deschidere a fiecărei unităţi şi nici nu fac o medie ponderată în funcţie de suprafaţă.