Compania aeriană care a început operarea în primăvara acestui an, renunţă la toate zborurile regulate începând cu luna octombrie

Autor: Miruna Diaconu Postat la 02 octombrie 2023 119 afişări

Compania aeriană care a început operarea în primăvara acestui an, renunţă la toate zborurile regulate începând cu luna octombrie

Compania aeriană Air Connect, înfiinţată în 2021, nu va mai opera zbo­ruri regulate în această iarnă după ce operarea primelor rute a început în primăvara acestui an. 

Directorul companiei susţine că reluarea zborurilor se va face în primăvara anului viitor după ce compania va primi cele două avioane ATR comandate, care ar fi trebuit livrate în acest an Iniţial, acţionariatul companiei era format din şase persoane, însă astăzi, după mai multe modificări, Air Connect este deţinută de Alin Creţu, care a cerut recent intrarea în insolvenţă a companiei, şi Iulian Bogdan Năstase.

Compania aeriană Air Connect, înfiinţată în 2021, nu va mai opera zbo­ruri regulate în această iarnă după ce operarea primelor rute a început în primăvara acestui an. Motivul pentru care compania nu a mai adăugat rute în sezonul de iarnă ţine de un contract pe care Air Connect îl are cu opera­torul italian Aeroitalia, căruia i-a în­chiriat cele două aeronave ATR, adică toată flota companiei.

„Nu este o întrerupere bruscă, în momentul în care nu mai publici pro­gramul, asta nu înseamnă că este o în­trerupere bruscă. În ceea ce priveşte compania, tipul acesta de contract în­cheiat cu statul italian asigură un venit garantat pe o perioadă lungă de timp, ne oferă o predictibilitate. Contractul este pe trei ani. Aeronavele vor fi transferate acolo şi vor opera în Italia“, spune pentru ZF Tudor Constantinescu, CEO al Air Connect.

Reluarea zborurilor, susţine el, se va întâmpla în primăvara anului viitor, după ce vor mai fi achiziţionate încă două aeronave de tip ATR, care ar trebui să asigure operarea zborurilor în România.

O vară tumultuoasă

Într-un interviu acordat Ziarului Financiar în primăvara acestui an, Tudor Constantinescu spunea că Air Connect îşi doreşte să ajungă un important operator regional, iar în acest sens urma să mai fie achiziţio­nate încă două aeronave ATR, care ar fi trebuit livrate în acest an.

Din cauza problemelor din indus­tria aviatică mondială privind livrarea de piese şi de aeronave, Air Connect nu a primit cele două aeronave pe care le aştepta în acest an, spune Tudor Constantinescu.

„Aeronavele nu au mai fost dis­ponibile, au fost mulţi operatori care s-au confruntat cu aceste probleme. Multe aeronave în piaţă ar fi trebuit livrate, însă au fost foarte mult întârziate“, precizează el.

Air Connect este o companie înfiinţată în 2021, însă primele zboruri au început să fie operate în primăvara acestui an, deşi termenul iniţial de operare era toamna anului 2022.

Compania nu este însă la prima decizie care afectează zborurile. Deşi operarea a început în primăvara acestui an, compania a luat constant decizii privind mutarea unor curse de pe un aeroport pe altul, anularea anumitor curse sau scoaterea completă din orarul de zbor. Tudor Constantinescu spune că astfel de decizii au venit pe fondul lipsei de personal, cu care nu se confruntă doar Air Connect, ci chiar toată industria.

„După pandemie, mulţi au renunţat la visul de a mai zbura, de a face o profesie din asta. Nu poţi să faci peste noapte, cel puţin pe partea de echipaje, intrucţii. Coroborat şi cu lipsa de avioane, am fost în imposibilitatea de a creşte în acest an. Principalele probleme din această vară au ţinut de lipsa de personal. Noi pornim ca un start-up într-o perioadă dificilă, ca orice start-up, începutul este dificil“, spune Tudor Constantinescu.

Alte companii, aceeaşi oameni

Lipsa de inconsecvenţă a putut fi observată nu doar la nivelul operaţional, ci şi la nivelul acţionariatului. Deşi compania a fost înfiinţată de un grup de oameni şi companii, astăzi, compania mai este deţinută de doar două persoane.

La început, din acţionariatul companiei făceau parte Tudor Constantinescu, care recent a ieşit din acţionariat şi a rămas doar directorul general al companiei, Dorin Ivaşcu, Alin Creţu, Florin Necula, Cosmin Pop, cât şi Karpaten Outgoing, parte din grupul Karpaten, controlat de familia Mărginean.

Dorin Ivaşcu este cel care controlează Aeroportul Tuzla, prin compania Regional Air Services (RAS). De asemenea, Dorin Ivaşcu a lucrat timp de mai mulţi ani la Tarom, însă astăzi se află în acţionariatul sau conducerea a opt companii, printre care şi Aeroportul Caransebeş, cât şi brokerul de asigurare Millenium Insurance Broker, companie al cărei acţionar majoritar este reţeaua de mobilitate Autonom Services.

De asemenea, Tudor Constantinescu vine cu o vastă experienţă în industria aviatică. A fost Chief Commercial Officer, din 2013 şi până în mai 2019, şi membru al boardului Blue Air, din 2013 şi până în decembrie 2021.

Tudor Constantinescu apare şi ca administrator al companiei Hello Jets, companie înfiinţată de Cristian Rada, fostul proprietar al Blue Air, care astăzi nu se mai numără printre acţionarii companiei.

Compania a fost înfiinţată în data de 18 februarie 2021, conform datelor Ministerului de Finanţe, iar în luna iulie a anului trecut a obţinut certificatul de operator aerian în România. Acţiunile în compania Hello Jets ale lui Cristian Rada au fost transferate pe compania Airline Invest, a cărui acţionar era tot el, fiind şi firma care controla Blue Air. Ulterior, Hello Jets a ajuns să fie controlată de Rams Center, care are ca obiect de activitate cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii, acţionari fiind Daniel Pârlici şi Sergiu Ioan Emil Ioanovici, conform Termene.ro. Rams Center este şi administratorul companiei Air Connect.

Rams Center este deţinută de Daniel Pârlici, cu afaceri în imobiliare în Galaţi, şi Sergiu Ioanovici, numele căruia apare într-un dosar audiat de DNA.

De asemenea, datele de pe platforma Termene.ro arată faptul că Air Connect mai este deţinută doar de Iulian Bogdan Năstase, Alin Creţu şi Cosmin Adrian Pop, însă directorul general al companiei spune că recent a mai existat o modificare în acţionariat, iar Cosmin Adrian Pop a cedat acţiunile sale către Iulian Bogdan Năstase, care a fost trimis în judecată în urmă cu circa zece ani într-un dosar privind terenurile Aeroportului Băneasa.

Aceste schimbări în acţionariat au fost făcute, spune Tudor Constantinescu, pentru a putea susţine nevoia de finanţare a companiei.

„Foştii acţionari au decis că nu-şi permit să mai susţină compania în continuare şi a fost nevoie de un nou acţionar“, spune Tudor Constantinescu.

Recent, Alin Creţu, unul dintre acţionarii companiei Air Connect a cerut intrarea în insolvenţă a operatorului.

O posibilă tranzacţie

În vara acestui an, Gaetano Intrieri, directorul general al AeroItalia, compania cu care Air Connect are încheiat parteneriatul de închiriere a aeronavelor, a declarat că operatorul italian va cumpăra Air Connect. La acea vreme, Tudor Constantinescu a infirmat aceste informaţii, însă acum spune că acţionariatul Air Connect se află în discuţii cu Aeroitalia pentru o posibilă tranzacţie.

„Discuţii există cu Aeroitalia, însă nu ne dorim pentru Air Connect să rămână doar un furnizor de capacitate, s-a investit foarte mult în tot ce înseamnă sisteme, partea comercială. Vrem să facem o astfel de mişcare, dar doar atunci când strategia va fi aliniată astfel încât Air Connect să rămână cu operare şi cu zboruri regulate“, mai spune Tudor Constantinescu.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.