Culmea low-cost: profit fara salarii
Eficienta pe cap de angajat a ajuns la extrem in cazul companiei aeriene low-cost Wizz Air: biletele vandute pe piata romaneasca ii vor aduce in acest an operatorului maghiar venituri de peste 30 milioane de euro, chiar daca nu are la Bucuresti nici macar un angajat.
Eficienta pe cap de angajat a ajuns la extrem in cazul companiei aeriene low-cost Wizz Air: biletele vandute pe piata romaneasca ii vor aduce in acest an operatorului maghiar venituri de peste 30 milioane de euro, chiar daca nu are la Bucuresti nici macar un angajat.
Modelul pe care ungurii de la Wizz Air l-au aplicat pe piata romaneasca i-ar face invidiosi pana si pe oficialii companiei americane Netgear, care a fost in 2006 campioana la productivitate (aproape 1,5 milioane dolari pe cap de angajat). In Romania, Wizz Air a intrat de anul trecut, cu zboruri de la Targu Mures, si de la inceputul acestui an cu zboruri din Bucuresti, fara a avea insa niciun angajat pe piata locala. Iar la inceputul lunii mai, oficialii companiei vorbeau intr-o conferinta de presa de modul in care intentioneaza sa devina in 2008 liderii pietei de low-cost din Romania, cu 1 milion de pasageri. Tot fara niciun angajat la Bucuresti, unde grupul maghiar va deschide in prima saptamana a lui iunie o baza aeriana (mai precis, va putea initia zboruri de la Bucuresti, operatiune imposibila inainte de intrarea Romaniei in UE si in piata europeana open-sky).
"Faptul ca nu avem un director la Bucuresti nu ne va impiedica sa ne atingem planul de 500.000 de bilete si bugetul de 30-40 de milioane de euro pe care le estimam pentru acest an in Romania", spune Natasa Kazmer, directorul de comunicare al grupului. Niciun angajat inseamna, mai precis, niciun angajat a ceea ce s-ar numi Wizz Air
Chiar daca vor deschide baza aeriana in Romania, oficialii Wizz nu intentioneaza sa puna mai mult accent pe politicile de marketing: "Nu vom angaja specialisti pe comercial sau marketing, deoarece in industria low-cost este o falsa speranta ca daca investesti in marketing vei castiga, acesta fiind doar un mod de a nu te mai putea tine de politica celui mai mic pret". Directorul de comunicare al Wizz spune ca, desi i-ar placea foarte mult sa aiba bugete mari de marketing cu care sa poata face campanii si sa se faca si mai cunoscuti, prefera o politica de pret care sa ii ajute sa devina numarul 1 pe piata din Romania, tinta pe care cei de la Wizz si-au impus-o pentru 2008 (acum au 27% din piata).
Pozitia de numarul 1 pe piata de low-cost este detinuta de Blue Air, care doreste de asemenea sa isi consolideze cota de piata de 65-70% si sa isi creasca numarul de pasageri in 2008. In acest an, Blue Air estimeaza ca va transporta 800.000 de pasageri (dupa ce anul trecut a transportat 443.000) si doreste sa pastreze pentru 2008 acelasi ritm de crestere, dupa cum spune directorul Blue Air, Gheorghe Racaru: "Asta ar insemna, desigur, depasirea pragului de 1 milion de pasageri la sfarsitul verii anului viitor".
Dincolo de lupta pentru cota de piata, Natasa Kazmer spune ca modelul aplicat de companie pana acum prevede ca numarul angajatilor sa fie redus la minimum si ca toti acestia sa fie angajati la sediul central, "pentru a avea o singura serie de birouri inchiriate"; singurul capitol la care nu se face "reducere" sunt pilotii. In total, compania are 400 de angajati si a avut anul trecut venituri de 200 de milioane de euro, ceea ce inseamna venituri de aproximativ 500.000 de euro per angajat. La o astfel de suma, Wizz s-ar putea incadra printre cele mai eficiente companii din lume ca eficienta a angajatilor (pentru comparatie, Microsoft are venituri de 623.000 dolari per angajat - aproximativ 500.000 de euro). "Pentru celelalte capitole facem outsourcing: call center, agentie de PR, agentie de publicitate si chiar contabilitate, dar pe plan local", spune Natasa Kazmer. In
O modalitate similara de dezvoltare pe piata romaneasca au ales si alte companii low-cost intrate in
Desi Wizz Air vinde mai mult de jumatate din bilete pe Internet, Natasa Kazmer spune ca, din experienta altor piete, volumul adus de Internet poate fi si mult mai mare: "In Romania, vanzarile online sunt in proportie de 70%, iar 30% se vand prin agentii de turism (care le cumpara tot de pe sistemul de rezervari online, noi neavand contracte cu agentii de turism) si prin call-center. Noi credem ca in aproximativ un an, vanzarile din
Compania ungara asteapta in acest an sa vanda 500.000 de bilete si sa obtina venituri intre 30 si 40 de milioane de euro. Dat fiind ca procentul de vanzari pe Internet este de 70%, vanzarile online care ar fi realizate de Wizz in acest an ar insemna cel putin 21 de milioane de euro. Anul trecut, piata totala a comertului online in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro