Culmea low-cost: profit fara salarii

Postat la 05 iunie 2007 3 afişări

Eficienta pe cap de angajat a ajuns la extrem in cazul companiei aeriene low-cost Wizz Air: biletele vandute pe piata romaneasca ii vor aduce in acest an operatorului maghiar venituri de peste 30 milioane de euro, chiar daca nu are la Bucuresti nici macar un angajat.

Eficienta pe cap de angajat a ajuns la extrem in cazul companiei aeriene low-cost Wizz Air: biletele vandute pe piata romaneasca ii vor aduce in acest an operatorului maghiar venituri de peste 30 milioane de euro, chiar daca nu are la Bucuresti nici macar un angajat.

 

Modelul pe care ungurii de la Wizz Air l-au aplicat pe piata romaneasca i-ar face invidiosi pana si pe oficialii companiei americane Netgear, care a fost in 2006 campioana la productivitate (aproape 1,5 milioane dolari pe cap de angajat). In Romania, Wizz Air a intrat de anul trecut, cu zboruri de la Targu Mures, si de la inceputul acestui an cu zboruri din Bucuresti, fara a avea insa niciun angajat pe piata locala. Iar la inceputul lunii mai, oficialii companiei vorbeau intr-o conferinta de presa de modul in care intentioneaza sa devina in 2008 liderii pietei de low-cost din Romania, cu 1 milion de pasageri. Tot fara niciun angajat la Bucuresti, unde grupul maghiar va deschide in prima saptamana a lui iunie o baza aeriana (mai precis, va putea initia zboruri de la Bucuresti, operatiune imposibila inainte de intrarea Romaniei in UE si in piata europeana open-sky).

 

"Faptul ca nu avem un director la Bucuresti nu ne va impiedica sa ne atingem planul de 500.000 de bilete si bugetul de 30-40 de milioane de euro pe care le estimam pentru acest an in Romania", spune Natasa Kazmer, directorul de comunicare al grupului. Niciun angajat inseamna, mai precis, niciun angajat a ceea ce s-ar numi Wizz Air Romania, o filiala locala a companiei low-cost. Pentru ca, odata cu deschiderea bazei din Romania, 40 de romani (12 piloti si 28 de insotitori de bord) vor fi angajati de Wizz Air pentru a opera zborurile din si spre Romania. "Ei vor fi angajati la Budapesta, dar vor opera pe relatia Romania", explica Natasa Kazmer. Ei vor zbura cu un avion Airbus A320, unul dintre primele avioane din comanda de 32 de aparate A320 pe care Wizz a facut-o la Airbus, toate urmand a fi functionale in 2010.

 

Chiar daca vor deschide baza aeriana in Romania, oficialii Wizz nu intentioneaza sa puna mai mult accent pe politicile de marketing: "Nu vom angaja specialisti pe comercial sau marketing, deoarece in industria low-cost este o falsa speranta ca daca investesti in marketing vei castiga, acesta fiind doar un mod de a nu te mai putea tine de politica celui mai mic pret". Directorul de comunicare al Wizz spune ca, desi i-ar placea foarte mult sa aiba bugete mari de marketing cu care sa poata face campanii si sa se faca si mai cunoscuti, prefera o politica de pret care sa ii ajute sa devina numarul 1 pe piata din Romania, tinta pe care cei de la Wizz si-au impus-o pentru 2008 (acum au 27% din piata).

 

Pozitia de numarul 1 pe piata de low-cost este detinuta de Blue Air, care doreste de asemenea sa isi consolideze cota de piata de 65-70% si sa isi creasca numarul de pasageri in 2008. In acest an, Blue Air estimeaza ca va transporta 800.000 de pasageri (dupa ce anul trecut a transportat 443.000) si doreste sa pastreze pentru 2008 acelasi ritm de crestere, dupa cum spune directorul Blue Air, Gheorghe Racaru: "Asta ar insemna, desigur, depasirea  pragului de 1 milion de pasageri la sfarsitul verii anului viitor".

 

Dincolo de lupta pentru cota de piata, Natasa Kazmer spune ca modelul aplicat de companie pana acum prevede ca numarul angajatilor sa fie redus la minimum si ca toti acestia sa fie angajati la sediul central, "pentru a avea o singura serie de birouri inchiriate"; singurul capitol la care nu se face "reducere" sunt pilotii. In total, compania are 400 de angajati si a avut anul trecut venituri de 200 de milioane de euro, ceea ce inseamna venituri de aproximativ 500.000 de euro per angajat. La o astfel de suma, Wizz s-ar putea incadra printre cele mai eficiente companii din lume ca eficienta a angajatilor (pentru comparatie, Microsoft are venituri de 623.000 dolari per angajat - aproximativ 500.000 de euro). "Pentru celelalte capitole facem outsourcing: call center, agentie de PR, agentie de publicitate si chiar contabilitate, dar pe plan local", spune Natasa Kazmer. In Romania, contractul de outsourcing cu Wizz Air este semnat cu Green Computers (companie clujeana care mai are contracte pe call center cu Rompetrol sau pe credit management cu Domenia Credit si GC Financial). Algoritmul este, asadar, destul de simplu: biletele se vand pe Internet, la agentii de turism sau prin call-center, problemele sau intrebarile se rezolva la call-center, iar conferintele de presa le face agentia de PR.

 

O modalitate similara de dezvoltare pe piata romaneasca au ales si alte companii low-cost intrate in Romania: Sky Europe, companie slovaca low-cost, are un singur angajat aici, iar Germanwings se gandeste sa angajeze cativa reprezentanti. 

 

Desi Wizz Air vinde mai mult de jumatate din bilete pe Internet, Natasa Kazmer spune ca, din experienta altor piete, volumul adus de Internet poate fi si mult mai mare: "In Romania, vanzarile online sunt in proportie de 70%, iar 30% se vand prin agentii de turism (care le cumpara tot de pe sistemul de rezervari online, noi neavand contracte cu agentii de turism) si prin call-center. Noi credem ca in aproximativ un an, vanzarile din Romania se vor realiza la fel ca acelea din Ungaria sau Polonia: 80% pe Internet, 10% prin agentii turism, 10% prin call-center".

 

Compania ungara asteapta in acest an sa vanda 500.000 de bilete si sa obtina venituri intre 30 si 40 de milioane de euro. Dat fiind ca procentul de vanzari pe Internet este de 70%, vanzarile online care ar fi realizate de Wizz in acest an ar insemna cel putin 21 de milioane de euro. Anul trecut, piata totala a comertului online in Romania a depasit usor 60 de milioane de euro.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/culmea-low-cost-profit-fara-salarii-1009374
1009374
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.