Cum ajută pandemia de COVID-19 anumite afaceri să crească
Pandemia de COVID-19 a dus în general la scăderi semnificative ale unor industrii şi chiar la lacăte puse pe unele companii active în diverse sectoare impactate puternic de criza sanitară. Pe de altă parte, sunt şi domenii care, în urma impactului adus de contextul pandemic, înregistrează creşteri care susţin dezvoltarea şi extinderea acestora. Piaţa de optică medicală, în valoare de aproximativ 1 miliard de lei, pare să se înscrie în rândul industriilor „fericite”, după cum reiese din evoluţia afacerii Artemis Optic, dezvoltată de Olivia Nicula.
Pandemia schimbă domeniul opticii, precum şi celelalte domenii, prin digitalizarea accelerată. Această digitalizare începuse deja în acest domeniu, prin digitalizarea instrumentelor de refracţie şi măsurare, aparate de ultimă generaţie, ce permit eficientizarea activităţii”, spune Olivia Nicula, proprietarul cabinetului de optică medicală Artemis Optic din Bragadiru, cu afaceri de peste 130.000 de euro anul trecut.
Piaţa locală de optică a început să îşi creioneze creşterea în ultimii cinci ani, fiind evaluată la valoarea de aproximativ 1 miliard de lei, mai ales pe segmentul de lentile progresive. Însă, în ultimele luni, în urma tranziţiei angajaţilor la munca de acasă şi a faptului că interacţiunea oamenilor s-a mutat în mediul online, s-a accentuat nevoia de tratamente ce filtrează lumina albastră-violet şi de lentile adaptate lumii digitale din ce în ce mai mare.
„O altă tendinţă de creştere o reprezintă piaţa lentilelor pentru miopie, atât lentile pentru ochelari, cât şi lentile de contact. Creşterea este datorată schimbării stilului de viaţă, petrecem mai puţin timp în exterior şi mai mult timp în interior, în spaţii închise, conectaţi la mediul online. Creşterea gradului de urbanizare la nivel global şi a educaţiei, precum şi sedentarismul contribuie la prevalenţa miopiei în zilele noastre.”
Potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Prevenirea Orbirii, la nivel global, în anul 2015 se estima că 23% din populaţia globului suferă de miopie, iar până în 2050 se previzionează că 50% din populaţie va suferi de miopie.
Împinsă de noile nevoi ale pieţei, Artemis Optic s-a adaptat acesteia şi chiar a accelerat digitalizarea businessului.
„Contextul crizei sanitare a schimbat planurile cu privire la investiţii. Astfel, ceea ce reprezenta iniţial un plan pe termen mediu, s-a transformat în plan pe termen scurt. Pentru a creşte măsurile de siguranţă în cabinet, am decis achiziţionarea unui foropter automat, ce permite menţinerea distanţei faţă de pacient în timpul consultaţiei pentru prescrierea dioptriilor. Începusem încă din 2019 modernizarea atelierului de montaj prin achiziţionarea unui nou sistem de prelucrat lentile, cabinetul fiind actualizat la nivel de instrumente din 2018.”
Olivia Nicula, fondator Artemis Optic: „Oamenii ne găsesc în online. Am sesizat, conform rapoartelor Google MyBusiness, o creştere a căutărilor pe Google cu peste 50% începând cu aprilie 2020 în ceea ce priveşte indicaţiile de orientare, apelurile şi accesarea site-ului. De exemplu, în luna iunie, apelurile sosite din Google au crescut cu 100% faţă de luna precedentă, iar în august solicitările de indicaţii de orientare au crescut cu 200% faţă de iulie.”
În plus faţă de digitalizarea procesului de refracţie, care este confortabil atât pentru pacient, cât şi pentru optometrist, Olivia Nicula a optat şi pentru îmbunătăţirea şi tehnologizarea activităţii de recomandare a lentilelor aeriene personalizate, prin dotarea cu un instrument ce permite măsurarea parametrilor fizici şi de comportament ai purtătorului de ochelari, în baza cărora este făcută alegerea şi comandarea lentilelor.
Astfel, pandemia a reprezentat pentru businessul Artemis Optic „o confirmare că am luat decizia bună atunci când am decis digitalizarea proceselor de măsurare şi refracţie, precum şi a activităţii de consiliere în alegerea lentilelor aeriene (pentru ochelari). Practic, contextul pandemic a micşorat perioada de implementare a planurilor pe termen scurt şi mediu, accelerând deciziile”, adaugă Olivia Nicula.
Investiţiile în digitalizare şi implementarea noilor tehnologii au susţinut veniturile companiei din ultimele 10 luni ale acestui an la nivelul înregistrat în aceaaşi perioadă a anului trecut. „Deşi am înregistrat scăderi în perioada martie - aprilie 2020, ne desfăşurăm activitatea într-un domeniu considerat esenţial şi ni s-a permis să lucrăm în perioada stării de urgenţă. Activitatea s-a redus semnificativ în cele două luni, au venit doar oamenii care au avut strictă nevoie, fără o vedere bună neputându-şi desfăşura activitatea în niciun alt domeniu”, povesteşte Olivia Nicula.
Cabinetul Artemis Optic, înfiinţat în 2009 de familia Nicula, a încheiat anul 2019 cu afaceri de 130.000 de euro, în creştere cu aproximativ 20% faţă de anul precedent, potrivit informaţiilor furnizate de companie. Pentru anul în curs, în noul context economic, antreprenoarea estimează că cifra de afaceri a companiei îşi va menţine nivelul înregistrat anul trecut.
„La începutul anului, estimările au fost de a încheia 2020 cu o creştere de 15-20% faţă de anul anterior, dar în acest moment, într-un scenariu optimist, estimăm că vom încheia anul cu venituri similare celor din 2019. Noiembrie a înregistrat o scădere faţă de lunile anterioare, iar în decembrie veniturile oamenilor sunt direcţionate în general către pregătirea sărbătorilor de iarnă”, spune Olivia Nicula.
În cadrul cabinetului din Bragadiru lucrează în prezent doi angajaţi, însă anul viitor reprezentanţii companiei au în plan angajarea altor două persoane – un optometrist şi un optician.
„Clienţii sunt persoane fizice în proporţie de 95%, iar restul de 5% sunt în general antreprenori, proprietari de afaceri.”
În prezent, Artemis Optic deţine doar cabinetul din Bragadiru, dar este prezent în mediul online cu un site propriu şi pagini deschise pe reţelele de socializare. „Oamenii ne găsesc în online. Am sesizat, conform rapoartelor Google MyBusiness, o creştere a căutărilor pe Google cu peste 50% începând cu aprilie 2020 în ceea ce priveşte indicaţiile de orientare, apelurile şi accesarea site-ului. De exemplu, în luna iunie, apelurile sosite din Google au crescut cu 100% faţă de luna precedentă, iar în august solicitările de indicaţii de orientare au crescut cu 200% faţă de iulie.”
În noul context generat de criza sanitară, activitatea cabinetului de optometrie medicală s-a desfăşurat pe bază de programări.
„Programările reprezintă atât un avantaj, cât şi o gestionare mai eficientă a timpului angajaţilor. Acest lucru reduce numărul de clienţi aflaţi în acelaşi timp în spaţiul de vânzare, în cabinet accesul efectuându-se pentru o singură persoană. Având în vedere domeniul, în luna martie, când a fost o criză a dezinfectanţilor în piaţă, ne-am descurcat deoarece aveam deja stocuri. Ne-am echipat cu măşti, viziere şi am continuat să lucrăm.” Olivia Nicula vrea să menţină modul de lucru pe bază de programare şi în următorul an de activitate. „Planul este de a creşte permanent măsurile de siguranţă atât pentru angajaţi, cât şi pentru pacienţi pentru a crea un mediu sigur.”
De asemenea, ea spune că „aşteptările vizează creşterea gradului de conştientizare a oamenilor cu privire la importanţa unei vederi bune. Trebuie să educăm consumatorul cu privire la soluţiile disponibile în acest moment pentru vederea acestuia, precum şi să îl facem să înţeleagă beneficiile aduse de lentilele din segmentul mediu-premium.”
Cu toate că digitalizarea ajută şi uşurează munca angajaţilor şi îmbunătăţeşte interacţiunea cu clienţii în vremuri tulburi, Olivia Nicula consideră că mediul online nu poate înlocui „offline-ul”.
„O întâlnire cu specialistul vederii este necesară pentru măsurători personalizate şi alegerea celui mai potrivit produs pentru fiecare persoană. Astfel, ne dorim să oferim clienţilor noştri o experienţă interactivă şi prietenoasă.”
Olivia Nicula consideră că o soluţie care poate ajuta companiile şi mediul antreprenorial să treacă peste efectele negative generate de pandemie o reprezintă susţinerea locurilor de muncă nou create, dezvoltarea unor programe de educare a antreprenorilor în ceea ce priveşte gestionarea crizei generate de pandemie, precum şi educarea acestora în vederea accesării finanţărilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro