Cum au modificat multiplele crizele viaţa şefilor de companii. Lucrurile pe care pe vremuri le aşteptau de la firme acum le fac pe banii lor
Crizele succesive cu care s-a confruntat mediul de business în ultimii ani au adus cu sine o nevoie continuă de a învăţa pentru liderii companiilor. Dacă în trecut aşteptau să fie trimişi de companie pentru a urma diverse cursuri, managerii au trecut acum printr-o etapă de maturizare şi îşi caută singuri programe de training prin care să înveţe să se adapteze la vremurile pe care le trăiesc şi să se pregătească pentru provocările care-i aşteaptă în viitor. La ce tip de programe apelează cel mai des?
La acest moment, piaţa se menţine constantă, ba chiar înregistrăm o uşoară creştere în 2023, faţă de anii precedenţi. Cererea ridicată de programe de training a apărut în condiţiile în care mediul de afaceri se confruntă cu o criză a forţei de muncă, suprapusă peste un context economic plin de provocări şi de neprevăzut”, a spus pentru BUSINESS Magazin Oana Scarlat, CEO al EXEC-EDU, companie de training, coaching şi consultanţă pentru lideri. Companiile resimt acut această criză, dublată de incertitudinea economică şi, ca o soluţie firească, investesc tot mai mult în dezvoltarea oamenilor, afirmă ea.
„Pe de altă parte, remarcăm faptul că cerinţele sunt rafinate, aportul managementului de top în personalizarea cursurilor a crescut, iar participanţii iau foarte în serios propria dezvoltare”.
În prezent, un procent mare al cursanţilor EXEC-EDU, care doar anul trecut au ajuns la circa 2.000 de persoane, se îndreaptă către programe de leadership şi dezvoltare a abilităţilor manageriale, iar cursurile de wellbeing au devenit o prioritate pentru strategiile de retenţie şi engagement, spune Oana Scarlat. „Printre cele mai frecventate cursuri EXEC-EDU se află şi programe complexe care s-au menţinut în portofoliu încă de la începuturile companiei şi au evoluat odată cu cele mai actuale tendinţe - Management 360, Leadership 360, Managementul proiectelor, Managementul strategic al resurselor umane, IFRS. Un alt curs foarte solicitat în tot acest timp a fost Process Communication Model, o metodologie de comunicare care a atras peste 3.000 cursanţi, livrată acum de patru traineri certificaţi. La fel de căutate sunt şi cursurile Mastering Management Skills şi First Time Manager”, a detaliat ea.
Printre motivele care stau la baza cererii mari de programe de dezvoltare a abilităţilor manageriale se află decalajul mare de competenţe pe toate nivelurile de management, datorat schimbărilor accelerate şi nevoii unui noi stil de leadership. „Cei care conduc echipe trebuie să ia decizii cu un grad de complexitate fără precedent, să fie manageri excelenţi, capabili să facă predicţii şi să aloce resurse, dar şi lideri empatici, flexibili, cu abilităţi de coaching şi cu o fină înţelegere a factorilor motivaţionali care determină fiecare angajat să îşi atingă rezultatele. Pentru dezvoltarea tuturor acestor abilităţi, ei au nevoie de susţinere, de training, de mentoring şi coaching. Managerii învaţă cum să gestioneze supraaglomerarea, lipsa productivităţii şi implicării în echipele pe care le conduc, comunicarea ineficientă care a survenit odată cu munca remote şi chiar modul în ei îşi conduc oamenii.”
Modelele de leadership s-au schimbat şi radical odată cu apariţia echipelor fluide, unde locul de muncă este “oriunde”, astfel că e nevoie de un stil de leadership bazat pe încredere şi autonomie, nu pe micromanagement şi control, subliniază reprezentanta EXEC-Edu. „Este o schimbare de paradigmă foarte greu de acceptat pentru managerii şi antreprenorii din generaţia X, care au realizat că este nevoie să se adapteze noului context şi să creeze un climat axat pe siguranţă psihologică, unde angajatul e măsurat pe baza îndeplinirii obiectivelor, nu pe numărul de ore petrecute pe scaun, în faţa calculatorului.”
Cele mai importante schimbări care au marcat piaţa de training pentru manageri în ultimii 18 ani:
1. Cererea de cursuri hard skills a fost completată de interesul crescut pentru programe de leadership, comunicare, wellbeing;
2. A crescut cererea de cursuri de pregătire a membrilor consiliilor de administraţie din organizaţii mature;
3. A crescut de trei ori numărul managerilor care investesc din resurse ropria în programe de dezvoltare pentru a ţine pasul cu schimbările exponenţiale;
4. Metodele de training s-au diversificat, îmbinând trainingul şi consultanţa cu intervenţii foarte personalizate de coaching şi mentoring.
Liderii din generaţiile X şi Y au nevoie să îşi dezvolte competenţe noi: managementul oamenilor, rezolvarea problemelor şi gândire critică, mod de gândire orientat spre de creştere, inteligenţă emoţională, rezilienţă şi creativitate, spirit antreprenorial. „Angajaţii şi liderii din generaţia Z, care au fost de mici expuşi la tehnologie, dar şi la un alt tip de educaţie, sunt mai orientaţi spre programe de dezvoltare personală şi wellbeing”, este de părere Oana Scarlat.
În această perioadă, una din provocările cu care se confruntă întreaga piaţă de training este aceea legată de volatilitatea şi dinamica schimbărilor, ceea ce face necesară actualizarea permanentă a ofertei de cursuri. „Nevoile se schimbă, cererea e foarte dinamică şi la fel este şi oferta de programe, aşadar efortul experţilor noştri este permanent. Cursurile de anul acesta nu mai sunt aceleaşi cu cele de anul trecut. Chiar şi temele mai vechi sunt reinventate, capătă noi valenţe. Crearea de conţinut nou şi relevant, alături de permanenta diversificare şi înnoire a metodelor de training sunt preocupări prioritate”, a explicat CEO-ul Exec-Edu.
O altă provocare este cea legată de alocarea resurselor şi timpului pentru că lunile dedicate livrării efective de cursuri sunt, de fapt, doar câteva pe parcursul unui an. „Se pare că perioada verii a devenit din nou una nenegociabilă din punctul de vedere al programării cursurilor, la fel primele două luni sau ultima din an. Ajungem deci să livrăm cursuri în doar şase – şapte luni din întregul an, perioadă în care încărcarea oamenilor este foarte mare şi trainingul este înghesuit într-o agendă şi aşa foarte aglomerată.”
Astfel, Oana Scarlat spune că li se cer programe tot mai compacte, tot mai personalizate, care să fie suficient de atractive şi utile încât să capteze cât de mult atenţia oamenilor. „Angajatul este regele. Angajatorii se adaptează tot mai mult nevoilor lor, la fel şi noi. Iar când vine vorba de manageri – căci noi ne adresăm în special acestora – provocarea este şi mai mare”, explică ea.
Educaţia managerială, asigurată din propriul buzunar
Piaţa de programe de training şi consultanţă din România s-a maturizat şi din alt punct de vedere: „Piaţa s-a maturizat, sunt tot mai mulţi liderii care aleg să investească din buzunarul propriu în programe de dezvoltare, ceea ce acum 18 ani era de neconceput, trebuia să fii trimis la training, în niciun caz nu scoteai tu banii din buzunar. Acum lucrurile s-au schimbat, oamenii sunt conştienţi că au nevoie de asta”, a declarat Oana Scarlat în cadrul unui eveniment organizat de Exec-Edu cu ocazia împlinirii a 18 ani de activitate pe piaţa locală. În 2023, peste 30% dintre manageri şi antreprenori îşi achită cursurile singuri, faţă de 10% în 2005. Peste 70% dintre programele de training Exec-Edu au ca sponsor CEO-ul companiei sau altă persoană din managementul de top, arată datele prezentate de compania de training şi consultanţă. „Am observat din analizele noastre anul trecut că peste 70% din echipele de top management se implică în pregătirea programelor de training, adică au rol activ, participă la designul programelor de training, ceea ce este un lucru îmbucurător pentru că de obicei participanţii bine ar fi fost să ştie şi şefii lor despre ce le spuneam noi în programele de training. Aşa că am evoluat foarte mult, acum clientul este unul mult mai rafinat, ştie ce vrea, ştie ce să ne ceară şi asta ne simplifică şi ne complică lucrurile în acelaşi timp”, a detaliat Oana Scarlat.
Printre principalele trei mari tendinţe de pe piaţa de training de anul acesta este accesarea de programe personalizate de consultanţă, mentoring sau coaching, crede ea. „Odată ce organizaţiile acceptă că nu pot ţine pasul cu schimbările acestui mediu VUCA, acestea înţeleg că e nevoie să apeleze la furnizori externi capabili să transfere expertiză şi know-how relevant pentru a-şi atinge obiectivele sau a depăşi problemele cu care se confruntă. De aceea, programele de consultanţă şi mentoring au luat amploare. La fel şi cele de coaching de echipă sau one to one, axate pe susţinerea managerilor şi echipelor lor”, a explicat Oana Scarlat.
În topul industriilor care investesc în cursuri de formare a echipelor de top şi middle management sunt sectoarele FMCG şi producţie, care au accelerat investiţiile în training, industria IT&C, automotive şi cea bancară au rămas constante.
O altă tendinţă importantă este organizarea de centre de dezvoltare şi evaluare. Nu se mai face training de volum, investiţiile sunt direcţionate către competenţe clare, în urma unei evaluări a fiecărui angajat. Astfel, se organizează testări, centre de evaluare, organizate de evaluatori specializaţi, în urma cărora se stabilesc nevoile de dezvoltare, după cum explică CEO-ul Exec-Edu.
A treia mare tendinţă este creşterea cererii de programe de wellbeing. „În contextul în care traversăm una din perioadele cele mai marcate de stres şi chiar depresie şi burnout din istorie, nu e de mirare că investiţiile sunt direcţionate în aria susţinerii emoţionale şi psihologice a angajaţilor”, a concluzionat Oana Scarlat.
Compania de training, coaching şi consultanţă pentru lideri Exec-Edu avea 500 de absolvenţi din aproximativ 60 de companii în 2005, iar doar în 2022 a avut 2.000 de manageri şi antreprenori din 180 de companii. „În 2021 mi-am dat seama că trecusem cu bine de începutul pandemiei datorită colegilor tineri care erau digitali şi care au spus că pot transforma, că o să meargă, au ajutat toţi trainerii să facă treburile foarte bine şi mi-am adus aminte de două citate pe care le foloseam. Unul dintre ele spune «la vremuri noi, lideri noi», iar un alt citat spune «nu te prinde de liană, dă-i drumul», iar acela a fost momentul în care mi-am dat seama că este nevoie să facem tranziţia către o echipă tânără, care să ducă mai departe ceea ce s-a construit până atunci. Au trecut deja au trecut doi ani, iar lucrurile merg foarte bine”, a spus şi Lavinia Raşcă, directorul Boardului Exec-Edu.
În topul industriilor care investesc în cursuri de formare a echipelor de top şi middle management sunt sectoarele FMCG şi producţie, care au accelerat investiţiile în training, industria IT&C, automotive şi cea bancară au rămas constante.
„Cei care conduc echipe trebuie să ia decizii cu un grad de complexitate fără precedent, să fie manageri excelenţi, capabili să facă predicţii şi să aloce resurse, dar şi lideri empatici, flexibili, cu abilităţi de coaching şi cu o fină înţelegere a factorilor motivaţionali care determină fiecare angajat să îşi atingă rezultatele.“
Lavinia Raşcă, preşedintele Consiliului de Administraţie, Exec-Edu
„În 2021 mi-am dat seama că trecusem cu bine de începutul pandemiei datorită colegilor tineri care erau digitali şi care au spus că pot transforma, că o să meargă, au ajutat toţi trainerii să facă treburile foarte bine şi mi-am adus aminte de două citate pe care le foloseam. Unul dintre ele spune «la vremuri noi, lideri noi», iar un alt citat spune «nu te prinde de liană, dă-i drumul», iar acela a fost momentul în care mi-am dat seama că este nevoie să facem tranziţia către o echipă tânără.“
Oana Scarlat, CEO, Exec-Edu
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro