De ce nu au reuşit străinii să ducă mai departe povestea unor branduri româneşti precum Casa Rusu, FruFru, Te-Rox Prod, Energobit şi Domo?

Autor: Cristina Roşca Postat la 17 septembrie 2024 40 afişări

Multinaţionalele şi fondurile de investiţii au cumpărat mii de afaceri autohtone cu promisiunea de a le dezvolta în campioni locali, regionali sau chiar europeni. În unele cazuri însă, aceşti cumpărători nu au reuşit să ducă mai departe povestea unor branduri româneşti cumpărate de la antreprenori locali.

De ce nu au reuşit străinii să ducă mai departe povestea unor branduri româneşti precum Casa Rusu, FruFru, Te-Rox Prod, Energobit şi Domo?

Multinaţionalele şi fondurile de investiţii au cumpărat mii de afaceri autohtone cu promisiunea de a le dezvolta în campioni locali, regionali sau chiar europeni. În unele cazuri însă, aceşti cumpărători nu au reuşit să ducă mai departe povestea unor branduri româneşti cumpărate de la antreprenori locali.

Casa Rusu, FruFru, Te-Rox Prod, Energobit şi Domo sunt doar câteva exemple de afaceri antrepre­noriale româneşti care au fost vândute către grupuri străine ce anunţau planuri ambiţioase de dezvoltare, dar care nu au reuşit să le pună în aplicare. Unele businessuri au fost închise ori trecute la categoria pierderi, altele au fost răscumpărate de antreprenorii fondatori.

Ce nu a funcţionat?

„Grupurile mari încearcă să aplice şabloane şi încearcă să dezvolte businessurile locale după modelele deja implementate de ele în alte părţi. Dar nu mereu funcţionează asta. Afacerile au particularităţi, iar antreprenorii care le-au creat ştiu că uneori trebuie să se adapteze. Nu poţi să te aştepţi, spre exemplu, ca toate contractele să aibă marja de profit de 15%“, spune un antreprenor care a vândut un business către o multinaţională, dar care are în continuare clauze de confidenţialitate impuse de tranzacţie.

„Ca antreprenor, ştii că poţi să câştigi dintr-o parte 10%, iar din alta 20%. O multinaţională vine şi renunţă la orice contract care nu se «cadrează în standarde».“

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.