Dezvăluire. Cum au ajuns două platforme din China, „să încarce“ maşinile curierilor români: unu din zece colete livrate zilnic vine de pe aceste platforme. Suma medie pe o comandă este de 20-30 de euro, vânzările pot ajunge la 600 mil. euro într-un an
♦ Valoarea totală a coletelor de pe Temu şi Shein care ajung la consumatori români este estimată de ZF la 600 mil. euro ♦ Un colet conţine între trei şi cinci produse în medie ♦ Preţul unui colet livrat este estimat la 20-30 de euro ♦ Un colet este supus taxelor vamale doar dacă valoarea trece de 150 de euro ♦ Plata se face online.
La orice simplă căutare de produse în mediul online, Temu şi Shein apar printre opţiunile care se afişează constant consumatorilor. Niciuna dintre cele două platforme originare din China nu are vreo personalitate juridică în România. Totuşi, piaţa locală este invadată de produse comandate de pe aceste platforme. Astfel, unu din zece colete din maşinile curierilor conţine obiecte comandate de pe Temu sau Shein.
Dacă înainte magazinele se aprovizionau de la Dragonul Roşu, poarta de intrare în ţară a produselor chinezeşti, astăzi bariera fizică a dispărut şi totul se joacă în online.
De la haine, încălţăminte, decoraţiuni, papetărie, bricolaj, veselă, diferite dispozitive şi multe alte obiecte pot fi găsite pe aceste platforme. Marketingul agresiv al platformelor chinezeşti îi determină pe consumatori să considere că au nevoie de produsele promovate, mai ales că preţurile sunt inferioare faţă de ceea ce poate fi găsit pe piaţa locală.
Mai mult, comerţul online prin intermediul acestor platforme a crescut şi ca urmare a faptului că timpii de livrare au scăzut. Înainte, de pe platformele de tip AliExpress sau Alibaba produsele ajungeau chiar şi în două luni.
„Platforme precum Temu şi Shein sunt tot mai accesate de clienţi ca urmare a preţurilor mici şi a scăderii semnificative a timpilor de livrare, undeva între 7 şi 15 zile“, spune Cornel Morcov, chief commercial officer la FAN Courier. Lunar, circa 1 milion de colete cu produse de pe Temu sau Shein ajung la clienţii români doar prin FAN Courier, ceea ce reprezintă circa 10-15% din totalul volumelor livrate. Deşi volumul coletelor pare mare, valoarea acestora este una mică. Cornel Morcov spune că un colet venit de pe Shein sau Temu ajunge la circa 20-30 euro.
„Pentru aceste produse plăţile se fac online. FAN Courier nu încasează ramburs, în consecinţă nu cunoaştem valoarea medie a coletelor pe care le livrăm în România. Totuşi, estimăm că suma medie pe care un client o plăteşte pentru o comandă ajunge undeva la 20-30 de euro“, spune el.
FAN Courier este liderul pieţei locale de curierat, însă nu este singura companie care livrează coletele comandate de pe Shein şi Temu. ZF a calculat valoarea coletelor de pe Temu şi Shein la circa 600 mil. euro, luând în calcul volumele estimate şi valorile acestora. Într-un colet, compania de curierat estimează că sunt, în medie, trei-cinci produse.
Scăderea timpului de aşteptare a fost posibilă prin faptul că infrastructura logistică a platformelor de tipul acesta este foarte bine pusă la punct. Coletele pleacă din China cu destinaţia Ungaria sau Polonia, de unde pornesc către România, iar odată ajunse coletele în depozitele din ţară sunt preluate de companiile locale de curierat.
Cargus, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa de curierat, a identificat un potenţial de creştere a businessului pe această piaţă. Yannick Mooijman, CEO al Cargus, a spus recent în cadrul emisiunii ZF Live că se uită la clienţi precum Temu şi Shein, jucători importanţi din piaţă şi că este în proces de-a lucra cu aceste platforme.
Orice produs cu o valoare mai mare de 150 de euro venit din afara blocului comunitar este supus taxării vamale. Însă, una dintre practicile acestor platforme este de a sparge un colet în mai multe pachete, astfel încât valoarea să nu depăşească 150 de euro şi să fie evitate taxele vamale, spune Cristian Pelivan, director executiv, Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO).
Cele două platforme au atras tot mai mulţi clienţi prin preţurile foarte mici şi prin strategia de marketing agresivă. Totuşi, acest lucru se va schimba. Comisia Europeană a inclus Temu în categoria platformelor online foarte mari, ceea ce va obliga platforma să respecte legile privind serviciile digitale din Europa. Acest lucru înseamnă că Temu va putea cumpăra publicitate, însă nu va mai avea voie să folosească promoţii false de tipul – jocuri la rulete virtuale prin care consumatorii pot câştiga vouchere, o practică folosită de platforma chineză pentru a atrage cât mai mulţi clienţi.
Mai mult, la o comandă de peste 80 de lei transportul este gratuit, chiar dacă drumul pe care îl parcurge un astfel de colet este foarte lung şi costisitor. În final, clientul plăteşte doar ce a cumpărat.
Temu are peste 75 de milioane de utilizatori lunar în UE, număr de consumatori pe care pltaforma din China l-a obţinut în numai un an. Spre comparaţie, Amazon are 181 de milioane de utilizatori în Europa, strânşi în aproape 20 de ani.
Mai mult, UE pregăteşte modificarea taxelor de import ale UE astfel încât să nu mai fie permisă scutirea coletele de valoare mică care a permis marilor retaileri online Temu şi Shein să cucerească piaţa europeană cu haine, accesorii şi gadgeturi la preţuri reduse, fabricate în China. Dacă o astfel de lege va trece, preţurile de pe Shein şi Temu vor creşte, astfel că atractivitatea platformelor ar putea să scadă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro