Din cauza crizei coronavirusului una din 10 persoane fizice şi una din 10 companii cu credite au cerut amânarea ratelor, deocamdată. Câte solicitări au primit băncile mari?
Pandemia de coronavirus, care impune carantină, izolare la domiciliu sau internare pentru persoanele contaminate, dar şi diminuarea activităţii economice, care duce uneori chiar la închideri de firme şi la şomaj, tehnic sau total, a pus şi clienţii care au credite la bănci în derulare în imposibilitatea obiectivă de a-şi achita ratele la împrumuturi.
♦ Băncile locale au circa 1,5 milioane de clienţi retail şi 100.000 de clienţi corporate ♦ Clienţii pot solicita amânarea ratelor la credite până la jumătatea lunii mai ♦ Băncile au primit aproximativ 150.000 de solicitări de la persoanele fizice pentru suspendarea ratelor la credite ♦ La companii, numărul cererilor de amânare a ratelor este sub 10.000 ♦ BCR are peste 15.000 de solicitări de amânare a ratelor ♦ La Raiffeisen Bank numărul cererilor de amânare a ratelor depăşeşte 25.000 ♦ Peste 17.000 de clienţi ai ING Bank au cerut amânarea ratelor.
Pandemia de coronavirus, care impune carantină, izolare la domiciliu sau internare pentru persoanele contaminate, dar şi diminuarea activităţii economice, care duce uneori chiar la închideri de firme şi la şomaj, tehnic sau total, a pus şi clienţii care au credite la bănci în derulare în imposibilitatea obiectivă de a-şi achita ratele la împrumuturi. Astfel, aproximativ 10% dintre clienţii persoane fizice şi circa 10% dintre companii au cerut, până acum, amânarea ratelor la credite.
După ce băncile au venit cu măsuri individuale de amânare a ratelor clienţilor, cu 1-3 luni, odată cu apariţia ordonanţei guvernului care stabileşte posibilitatea păsuirii ratelor cu până la 9 luni, băncile şi-au aliniat ofertele la regulile stabilite de guvern.
BCR, a doua cea mai mare bancă de pe piaţa locală, are peste 15.000 de solicitări de amânare a ratelor, până acum. La Raiffeisen Bank, plasată în top cinci bănci mari, numărul cererilor de amânare a ratelor depăşeşte 25.000. Totodată, peste 17.000 de clienţi ai ING Bank au cerut amânarea ratelor.
Cumulat, la nivelul întregii pieţe bancare, până în prezent băncile au primit aproximativ 150.000 de solicitări de la persoanele fizice pentru suspendarea obligaţiilor de plată lunare din contractele de credit încheiate cu acestea, potrivit informaţiilor transmise de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).
„Estimăm că un sfert dintre aceste solicitări au fost deja soluţionate, restul fiind în curs de procesare“, potrivit ARB.
Încă de la jumătatea lunii martie, instituţiile de credit au comunicat soluţiile disponibile, la cerere, pentru clienţii persoane fizice şi companii care întâmpină dificultăţi financiare generate de evoluţia pandemiei.
Aceste solicitări de suspendare la plata creditelor s-au efectuat atât în baza măsurilor adoptate iniţial de bănci pentru a sprijini clienţii afectaţi de pandemia COVID 19, cât şi în baza prevederilor OUG 37/2020 privind amânarea ratelor. Pot beneficia de acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor aferente creditului în baza OUG 37/2020 clienţii ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia generată de pandemia COVID-19. Normele de implementare a OUG 37/2020 au fost publicate luni.
Clieţii trebuie să transmită băncii solicitarea de suspendare în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor OUG nr. 37/2020, faţă de data de 30 martie 2020.
„Este suficient timp pentru clienţi până la jumătatea lunii mai să transmită solicitările. În cazul în care banca a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunicării de către client a solicitării de suspendare către bancă. Considerăm că măsurile de amânare la plată trebuie să se aplice debitorilor care înregistrează dificultăţi financiare urmare pandemiei de COVID-19, iar aplicarea acestora nu trebuie să conducă la afectarea lichidităţii şi solvabilităţii sistemului bancar“, mai susţine ARB.
Banca Transilvania, cea mai mare bancă de pe piaţa locală, a decis că pentru persoanele fizice nu va aplica dobândă la dobândă. Astfel, şi pentru creditele de nevoi personale, dobânzile acumulate vor fi reeşalonate până la finalul noii maturităţ a creditului, banca din Cluj alegând ca şi pentru aceste sume să aplice o rată a dobânzii egală cu 0%, ca şi la creditele ipotecare.
BRD-SocGen, a treia cea mai mare bancă de pe piaţa locală, s-a aliniat începând cu data de 31 martie, la prevederile OUG 37/2020 şi a trecut la primirea şi procesarea cererilor bazate pe prevederile acesteia, soluţia anterioară propusă de BRD clienţilor nemaifiind disponibilă, după cum a declarat pentru ZF Radu Topliceanu, director adjunct al BRD, responsabil pentru activitatea de retail. El a arătat că în ultimele trei săptămâni, echipele BRD au răspuns la 100.000 de apeluri telefonice, la care se adaugă diferitele întrebări sau solicitări, în număr de câteva mii, venite prin intermediul reţelelor sociale“.
ING Bank a transmis că va înlocui schema de sprijin pentru clienţii care vor amânarea plăţii creditelor anunţată de bancă pe 17 martie cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 37/2020, care prevalează şi care prevede condiţii mai favorabile clienţilor.
„Pentru clienţii care au solicitat deja amânarea ratelor prin soluţia oferită de ING (de până la două luni), aceştia vor fi migraţi pe noua opţiune, conform OUG 37/2020, aceasta fiind mai favorabilă, cu o perioadă de până la 9 luni de amânare a obligaţiilor de plată, dar şi un proces de obţinere simplificat, fiind necesară doar notificarea clienţilor“.
Clienţii ING Bank vor fi contactaţi în termen de maxim 15 zile calendaristice de la data primirii solicitării cu un răspuns.
În cazul firmelor, în contextul noilor reglementări legale, ING Bank va răspunde solicitărilor privind cererile de amânare la plată a creditelor, pentru fiecare caz în parte.
Românii care vor să-şi amâne ratele trebuie să declare pe proprie răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile aferente familiei, direct sau indirect, de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19 şi se afla în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului, potrivit ordonanţei guvernului care a intrat în vigoare la sfârşitul lunii martie.
Cu excepţia creditelor ipotecare, dobânda datorată de debitori corespunzător perioadei de suspendare se capitalizează la soldul creditului existent la sfârşitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se plăteşte eşalonat până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor, începând cu luna următoare expirării perioadei de suspendare, până la noua maturitate a creditelor, sau până la maturitatea iniţială în cazul restructurării creditelor.
În graficul de rambursare refăcut după acordarea facilităţii de suspendare a obligaţiei de plată se menţine rata de dobândă la nivelul prevăzut în contractul de credit iniţial încheiat între debitor şi creditor.
Băncile vor analiza solicitările clienţilor în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicitării şi vor comunica debitorului decizia de aprobare/respingere a cererii de suspendare a obligaţiilor de plată a ratelor.
Radu Topliceanu, director adjunct la BRD pentru retail: Ne-am aliniat la ordonanţa guvernului de amânare a ratelor. Amânarea se aplică pentru o perioadă mai mare, de până la 9 luni
BRD-SocGen, a treia cea mai mare bancă de pe piaţa locală, s-a aliniat începând cu data de 31 martie, la prevederile OUG 37/2020 şi a trecut la primirea şi procesarea cererilor bazate pe prevederile acesteia, soluţia anterioară propusă de BRD clienţilor nemaifiind disponibilă, a declarat pentru ZF Radu Topliceanu, director adjunct al BRD, responsabil pentru activitatea de retail.
„Am făcut acest lucru pentru că noi considerăm că aria de aplicare a OUG 37/2020 este mai amplă. Ea se aplică pentru o perioadă mai lungă, de până la 9 luni, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2020. Am pus la dispoziţia clienţilor o secţiune special dedicată pe site-ul BRD: https://www.brd.ro/fii-informat, în care clienţii găsesc o multitudine de informaţii utilitare - de la cele legate de soluţiile de sprijin până la situaţia programului unităţilor din reţeaua BRD. Cei care doresc accesarea soluţiei de sprijin acordată prin intermediul OUG 37/2020 trebuie să completeze formularul special de la https://www.brd.ro/impreuna“, susţine Topliceanu. Claudia Medrega
BRD se concentrează în prezent pe fluxul de procesare a cererilor de amânare la plată, care s-a rodat şi funcţionează acum rapid, permiţând băncii să analizeze şi să răspundăcererilor într-un interval de până la 15 zile.
Directorul adjunct al BRD a arătat că traficul în unităţi a scăzut, ceea ce a permis băncii să reducă numărul echipelor din agenţii, dar afluxul de solicitări cărora call center-ul BRD trebuie să le facă faţă a crescut exponenţial faţă de o perioadă normală.
„În ultimele trei săptămâni, ca să dau doar un exemplu, echipele noastre au răspuns la 100.000 de apeluri telefonice, la care se adaugă diferitele întrebări sau solicitări, în număr de câteva mii, venite prin intermediul reţelelor sociale“.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro