Direct la New York
A doua companie aeriana de pe piata americana isi propune sa transporte in mai putin de doi ani la New York doua treimi din pasagerii care vor dori sa calatoreasca din Romania peste Atlantic. Cele trei pariuri ale Delta pe piata romaneasca sunt cresterea pietei, noii clienti atrasi de zborul direct catre New York, dar mai ales pasagerii altor companii care prefera sa zboare fara escala.
A doua companie aeriana de pe piata americana isi propune sa transporte in mai putin de doi ani la New York doua treimi din pasagerii care vor dori sa calatoreasca din Romania peste Atlantic. Cele trei pariuri ale Delta pe piata romaneasca sunt cresterea pietei, noii clienti atrasi de zborul direct catre New York, dar mai ales pasagerii altor companii care prefera sa zboare fara escala.
In cei sapte ani cat a condus filiala locala a British Airways (BA), Corina Enciu a fost tot timpul cu ochii pe pasagerii "transatlantici": foarte atractivi, atat pentru ca plateau tarife mai mari, crescand cifra de afaceri a filialei, cat si pentru ca mareau traficul pe Heathrow, facand escala la Londra, lucru foarte placut mai-marilor BA. Si i-a urmarit destul de bine, dat fiind ca in 2006 acestia reprezentau majoritatea din procentul de 35% al pasagerilor companiei britanice care ajungeau la Londra pentru escala. Mai precis, un procent comparabil cu cel inregistrat de Air France-KLM, a doua companie de pe piata dupa TAROM si cu cea mai extinsa retea de rute din Europa.
Aprofundarea acestui segment de piata i-a adus country managerului BA pentru Romania si Moldova nu numai felicitari de la centru, dar a calificat-o numai bine pentru ocuparea unei pozitii destul de ravnite in piata, anume conducerea biroului Delta Air Lines in Romania, care a devenit operational din 6 iunie, odata cu lansarea primului zbor Bucuresti-New-York. Corina Enciu a inceput sa lucreze in biroul Delta de la inceputul saptamanii trecute, renuntand la postul de country manager al Britsh Airways, pe care il ocupa de sapte ani.
Delta a reintrat pe piata din Romania in aceasta luna dupa mai bine de zece ani de intrerupere, deschizand biroul de la Bucuresti in paralel cu cel din Seul. Daca pentru conducerea biroului de la Seul oficialii Delta au trimis un fost director comercial din reteaua Delta Air Lines (care s-a ocupat pana acum de regiunea centrala a Statelor Unite), la Bucuresti au preferat sa o aleaga pe Corina Enciu.
Aceasta mai lucrase la Delta si in anii 90 si a fost aleasa de compania americana din cateva motive: "Aveam deja in spate sapte ani de management de companie aeriana, aveam rezultate bune pentru cursele transatlantice si mai fusesem angajata lor", explica Enciu cum au convins-o cei de la Delta sa preia jobul de director al biroului din Romania.
In afara de aceste motive, numirea unui localnic la Bucuresti pare a avea legatura si cu specificul pietei romanesti, destul de diferita de cea din Seul, dar si cu strategia pe care cei doi noi directori de filiala trebuie sa o aplice pentru castigarea de cota de piata.
In afara de dimensiunea celor doua piete, principala diferenta dintre cele doua noi destinatii din orarul Delta este ca la Bucuresti compania a intrat cu un monopol pe cursele directe peste ocean, pe cand la Seul este mai dificil. Acolo, Delta va trebui sa lupte pentru cota de piata cu principalii rivali de pe piata americana, American Airlines si United Airlines, care au deja curse la Seul, dar si cu Korean Air, transportatorul national al sud-coreenilor, care are curse catre 12 orase de pe continentul american. "Zborul nonstop catre Seul va extinde reteaua noastra de zboruri spre Asia (unde Delta are o prezenta buna in Japonia, acoperind zece orase - n.red.) si va ajuta la cresterea rentabilitatii aeroportului Incheon", spunea la lansarea curselor catre Bucuresti si Seul Glen Haunstein, directorul de retea al Delta.
La Bucuresti insa, lucrurile sunt cumva mai simple: patru zboruri pe saptamana, estimare a unui grad de ocupare de 80% inca de la prima cursa (care a decolat cu 83% grad de ocupare) si vanzari de peste 26 de milioane de euro pentru acest an sau, mai precis, in jumatate de an, in conditiile in care Delta a inceput operarea in prima parte a lunii iunie.
Loren Neuenschwander, director financiar al Delta Air Lines, spunea la lansarea curselor ca Romania era un pas logic in strategia de extindere in centrul si estul Europei si ca spera la introducerea in curand a zborurilor zilnice Bucuresti-New York, in functie de evolutia pietei. Iar cum evolutia pietei inseamna in special evolutia numarului de clienti, Corina Enciu spune ca structura acestora va fi relativ noua pentru piata romaneasca: "In ultimii ani, in care a lipsit de pe piata o cursa directa pentru Statele Unite, s-au intamplat doua lucruri: o data interesul pentru aceasta zona a mai scazut, iar pe de alta parte companiile europene existente pe piata (companiile nationale europene precum Air France-KLM, Lufthansa, Austrian Airlines, Malev sau British Airways) si-au crescut foarte mult afacerile in Romania, datorita cererii de zboruri transatlantice".
Mai precis, vanzarea de zboruri transatlantice cu escala la Paris, Londra, Amsterdam sau Budapesta a adus in 2006 cam o treime din veniturile acestor operatori pe piata din Romania, estimata in 2006 la aproximativ 600 de milioane de euro. Dintre acestea, zborurile transatlantice au reprezentat cam jumatate, ceea ce inseamna ca anul trecut cererea de zboruri transatlantice din Romania s-a situat la aproximativ 100 de milioane de euro. Acum, managerii celorlalte companii aeriene de pe piata spun ca era normal ca din 2007 sa apara si la Bucuresti o cursa directa catre continentul american si ca si-au bugetat o usoara scadere pe acest segment, in conditiile in care cresterea pietei in acest an este estimata la 7-8%.
Cat despre Delta, americanii vizeaza atragerea de clienti de la companiile deja prezente in piata, mai ales prin tentatia zborului direct. Clientii noi atrasi de cursa fara escala catre New York sunt asteptati sa reprezinte 10% din numarul total al celor ce vor zbura cu Delta. Corina Enciu spune ca deja cursele pentru vara au un grad de ocupare de 80% asigurat si ca, cel putin deocamdata, peste 60% dintre pasageri au nationalitate americana, iar restul sunt romani. Dintre romani, peste 70% se opresc la New York - dupa cum arata biletele deja vandute pentru aceasta cursa, iar restul fac doar escala la New York pentru a se indrepta catre Los Angeles, San Francisco, Cleveland, Atlanta si Orlando.
Odata cu lansarea cursei Delta, si oficialii TAROM au dat o declaratie ca vor reanaliza posibilitatea de reluare a zborurilor Bucuresti-New York, lucru despre care a mai fost vorba si la inceputul acestui an, atunci cand s-a anuntat despre viitoarea relansare a Delta in Romania. Mai precis, oficialii TAROM spuneau atunci ca ar dori sa lanseze curse pe aeroportul J.F. Kennedy inaintea venirii Delta. Insa cum acest lucru nu s-a intamplat, intrarea TAROM in aceasta ecuatie ar insemna mai mult decat lansarea unei curse: un management care sa aduca un cat mai mare numar de clienti inapoi. Ceea ce, la competitia deja creata, va fi destul de greu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro