Două antreprenoare din Bucureşti au investit peste 300.000 de euro în festivalul new media art RADAR şi aşteaptă 11.000 de persoane în acest weekend

Autor: Florentina Niţu Postat la 04 octombrie 2024 136 afişări

Două antreprenoare din Bucureşti au investit peste 300.000 de euro în festivalul new media art RADAR şi aşteaptă 11.000 de persoane în acest weekend

„Extinderea la nivel internaţional este o parte a viziunii noastre, lucru care va contribui şi la poziţionarea României pe harta globală a artei digitale şi a tehnologiei”

Instalaţii din zece ţări, expuse la festivaluri renumite din New York, Madrid sau Miami, vor fi găzduite în acest weekend, 4-6 octombrie, de Hotel Caro din Bucureşti. În clădirea fostei fabrici, sunt aşteptaţi 11.000 de participanţi la RADAR 2024, cel mai mare festival de new media art din România, fondat de Mădălina Ivaşcu şi Sorina Topceanu. Ele au investit peste 300.000 de euro pentru această ediţie.

„Ediţia a cincea a festivalului RADAR devine un eveniment internaţional de new media art, cu participanţi din zece ţări, ceea ce marchează o evoluţie majoră faţă de ediţiile anterioare, în care ne-am concentrat să reunim şi să investim doar în scena locală. Selecţia include instalaţii centrale premiate, extrem de apreciate şi cunoscute în industrie, de la studiourile Collectif Scale din Franţa, care vor prezenta două instalaţii, la Ksawery Komputery din Polonia cu instalaţia Enter şi Theo Riz în cadrul secţiunii RADAR Kids. Este un line-up care ne aduce în linie cu festivaluri cunoscute la nivel european”, au spus pentru ZF Mădălina Ivaşcu şi Sorina Topceanu, fondatoarele RADAR.   

Table Sonore, de exemplu, este o instalaţie interactivă, care se inspiră din sunetele percuţiei organice, iar vizualurile explorează peisaje fascinante – de la ape liniştite, la jungle vibrante şi deşerturi mistice. „AI & Me este o instalaţie interactivă compusă din mai multe piese în care ne-am dorit să aflăm ce părere are inteligenţa artificială despre oameni, dar şi cât de confortabil se simt aceştia în faţa unei judecăţi artificiale.”

Antreprenoarele au afirmat că organizarea unui festival precum RADAR implică o multitudine de aspecte: echipamente tehnice avansate, proiecte inovatoare la intersecţia dintre artă şi tehnologie, o echipă extinsă de profesionişti şi promovarea evenimentului. „Este o provocare constantă să menţii echilibrul între ambiţiile artistice şi constrângerile financiare, mai ales când bugetele depăşesc 300.000 de euro”, au subliniat ele.

Instalaţiile principale sunt cele în care s-a investit cel mai mult, cele din Franţa şi Polonia, însă spun că au avut parte de sprijinul artiştilor care susţin RADAR, acest „newcomer” din Estul Europei, care vine pe scena internaţională a festivalurilor europene.

„Impactul se vede atât la nivel internaţional, cât şi la nivel local, prin faptul că din ce în ce mai multe evenimente îşi doresc să aibă componenta de new media art, de la expoziţii de modă, festivaluri de film, teatru şi cele dedicate mediului de afaceri. Avem din ce în ce mai multe muzee şi centre dedicate artei digitale – şi mă bucur că pot spune faptul că suntem şi fondatoarele MINA – Museum of Immersive New Art, primul şi singurul centru din România dedicat artei şi tehnologiei”, au mai spus Mădălina Ivaşcu şi Sorina Topceanu.

Fondatoarele s-au concentrat pe artiştii emergenţi locali sau pe proiecte realizate în parteneriat cu universităţi de ştiinţă sau arte. „Aici aş numi Face of Universe din Japonia, Portraits of No One din Portugalia – un proiect realizat alături de Universitatea de Ştiinţă şi Tehnologie din Coimbra şi Quantum Jungle din Germania, dezvoltată alături de trei universităţi de ştiinţă care au furnizat algoritmul cuantic pe baza căruia este programată instalaţia.”

Tema acestei ediţii „Future Nature”, pentru că impactul pe care îl avem asupra naturii şi a mediului înconjurător este o discuţie integrată tot mai mult în expoziţii, evenimente, iar proiecte de tot felul care vorbesc despre sustenabilitate.

„Ne-am jucat cu dublul înţeles al acestei expresii, natura umană în viitor, din punct de vedere al modului în care ni se schimbă percepţia despre arta digitală, nevoia de a fi cât mai interactivi pentru că vrem să avem un aport participativ. Pe de altă parte, în majoritatea instalaţiilor pe care le-am văzut de-a lungul timpului a existat o conexiune cu natura, fie că a fost sursă de inspiraţie prin fenomenele fizice şi naturale, fie prin modul în care a fost integrată din punct de vedere al scenografiei”, au explicat fondatoarele RADAR.

Future Nature explorează multitudinea de moduri în care tehnologia ne remodelează relaţia şi înţelegerea naturii noastre şi a celei ce ne înconjoară. În plus, publicul RADAR este format din persoane curioase, aflate în căutarea stimulării imaginaţiei şi a unor noi surse de inspiraţie, consieră reprezentanţii festivalului.

„Ne aşteptăm la peste 11.000 de persoane în cele trei zile de festival şi credem că line-up-ul artiştilor internaţionali va ajuta la creşterea publicului, care este din ce în ce mai techsavvy. Fascinaţia pentru aplicabilitatea tehnologiei este din ce în ce mai mare, iar pentru noile generaţii este un mediu interactiv care le generează conţinut, un playground perfect pentru ei”, au spus fondatoarele RADAR.

Techsavvy sunt acei oameni care sunt mereu în căutarea noutăţilor, interesaţi de inovaţie şi de utilizarea tehnologiei în viaţa de zi cu zi, în artă şi cultură. Printre aceştia se numără antreprenori în domeniul tehnologiei, inovatori şi influenceri din tehnologie, artişti digitali, dezvoltatori IT&C.

„Aficionaţii de cultură şi patrimoniu, cei care sunt interesaţi de viaţa culturală, frecventează expoziţiile de artă şi evenimentele de patrimoniu. Aceştia sunt consumatori ai sectorului creativ, incluzând arhitecţi, designeri, artişti, antreprenori culturali etc. Atingem şi segmentul de familii cu copii, prin secţiunea RADAR Kids. În general, vorbim de familii care învaţă activ împreună, adulţii obţinând la fel de mult din experienţă ca şi copiii”, au mai spus reprezentanţii RADAR.

Mădălina Ivaşcu şi Sorina Topceanu au început cu expoziţiile One Night Gallery acum şapte ani, iar la doi ani distanţă au simţit că pot să facă un festival dedicat şi au ajuns la ediţia a cincea de RADAR.

„România face progrese semnificative în domeniul artei new media, dar încă este la început de drum în comparaţie cu ţări precum Franţa, Germania sau Japonia, care au festivaluri şi muzee dedicate de zeci de ani. Cu toate acestea, artiştii români sunt bine primiţi şi recunoscuţi pe scenele internaţionale, iar proiectele locale, precum RADAR, contribuie semnificativ la creşterea vizibilităţii. În termeni de percepţie, suntem văzuţi ca un newcomer cu potenţial şi creativitate, însă pentru a avansa şi mai mult avem nevoie de mai multe investiţii în infrastructură şi de parteneriate internaţionale stabile. De asemenea, dezvoltarea unor programe educaţionale specifice pentru new media art ar ajuta la creşterea şi consolidarea acestei scene”, au concluzionat ele.

Acestea se concentrează pe creşterea şi consolidarea ediţiei din Bucureşti, însă avem în vedere şi extinderea festivalului RADAR în alte oraşe din România, precum Cluj şi Timişoara, prin formate pop-up. „Ne dorim să colaborăm cu festivaluri locale de muzică pentru a aduce componentele de new media art şi în alte zone culturale importante din ţară. De asemenea, pe termen lung, ne propunem să stabilim parteneriate internaţionale şi să participăm la schimburi culturale cu festivaluri din Europa şi nu numai, ceea ce ne va permite să creăm o platformă de dialog artistic între artişti locali şi cei din străinătate. „Extinderea la nivel internaţional este o parte importantă a viziunii noastre, iar acest lucru va contribui şi la poziţionarea României pe harta globală a artei digitale şi a tehnologiei.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
bucuresti,
antreprenoare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.