Dragoş Dragoteanu, Euroest Invest: Cine ţi-a tăiat aripile, Tarom?
N-ai cum sa ajungi in halul asta, decat daca esti o companie de stat, "mulsa" peste trei decenii de smecherii care au condus Tarom. Cum i-au selectat ministrii transporturilor numai ei stiu. Dar, iata ca se poate... Se poate sa ai niste piloti de un profesionalism desavarsit si niste servicii deplorabile. Il inteleg pe Iohannis de ce inchiriaza aeronave de lux. Nu el a adus Taromul la cel mai de jos nivel atins vreodata. Important este ca operatorul national aerian a devenit un fel de low-cost traditional.
In opinia mea, alaturi de CFR, Tarom a ramas unul dintre simbolurile neputintei nationale. Si o spun in calitate de roman si pasager. Ceea ce s-a intamplat cu istoria recenta a acestor doua companii este un fenomen specific si altor domenii economice. Diferenta este ca pe cele doua le cunosc toti romanii si multi depind de ele.
Din discutiile avute cu cativa oameni din zona tehnica, care lucreaza de multi ani in mandra firma de transport aerian, mi s-a spus ca aceasta companie este un fel de "stat in stat". Degeaba s-au schimbat atatia manageri, niciunul nu a avut "sange" sa taie in carne vie. Ce investitii, ce restructurari, ce management de criza. Pilele (prieteni, rude, obligatii, iubite, amante etc.) functioneaza ca unse, de zeci de ani. Iar daca vreun baiat destept "mufat" la Tarom a decedat, a fost inlocuit instantaneu cu un "om de bine" din sistemul aeronautic.
Nu am pretentia sa se schimbe avionele, dar macar scaunele puteau sa fie inlocuite. Numai la Sala Palatului din Bucuresti am mai vazut atata saracie si nesimtire. Nu ma leg de serviciile de zbor care au disparut, dar nici macar un pahar de apa nu mai este inclus in pretul biletului. Sunt pasageri romani si straini care nu-si permit preturile din aeroporturi si un pahar de apa gratis ar face diferenta fata de lowcost-urile straine care opereaza in Romania. Poate-mi citeste vreun patron roman de ape naturala articolul si-i vine ideea de a-si face reclama pe Tarom, oferind apa gratis. Eu nu cer comision, dar poate avea surpriza sa i se ceara spaga pentru a fi servita apa de izvor pe zborurile companiei romanesti!
Pe vremuri zburam cu Tarom din China pana in SUA, erau curse pe nenumarate destinatii. Astazi e jale! Nu poti sa zbori direct nici macar in marile orase europene din tarile unde traiesc 2-3 milioane de romani: Italia, Spania, Germania, Anglia etc.
Motivul? Concurenta! Wizair si alte companii private au "ingropat" traditia si mandria Tarom. A mai fost o firma -"Blue Air", care prin actionarii ei, a dat o teapa de vreo 60 milioane de euro statului roman, apoi au inchis "pravalia". Vor deschide alta, probabil, ca ANAF doarme. Evident ca niciun bugetar de rang inalt nu a fost gasit vinovat, c-asa-i la noi, plateste poporul gaurile din buget, desi Ministerul Transporturilor avea reprezentant in compania respectiva. Sac!
Cand astazi discutam de "low-cost", vorbim despre monopolul pe cursele directe dintre orasele mari ale Romaniei si restul aeroporturilor europene, unde nu zboara Tarom. Lista acestora ar fi prea mare ca sa enumar aici cursele ''uitate'' de Tarom sau niciodata exploatate... Sunt zeci de astfel de destinatii. Le-au acoperit alte companii de care inainte nici nu auzisem. Tarom s-a pierdut in birocratie si...supravietuire.
Astazi, low-cost-urile aeriene sunt o copie fidela a duty-free-urilor din aeroporturi. Adica exclusivitate si impunerea unor preturi fara limita, respectiv cat duce piata "libera". Numai liber nu este comertul in aeroporturi... Nu ma mir ca spaga pentru obtinerea spatiilor comerciale apartinand Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti era de 20 milioane de euro. La ce preturi de practica in spatiul "fara taxe" -ce gluma buna!- ma gandesc ca spaga asta era bine analizata, ca doar nu era o oferta promotionala.
Comparativ, am o propunere si o curioziate: sa intrebam 100 de romani cat cred ca a fost spaga celor care au adus Tarom in situatia actuala. Cine are informatii si ne da cateva nume a celor care i-au taiat aripile merita zboruri gratuite pe orice ruta. Asta pana nu da compania faliment sau nu va fi vanduta cum au fost vandute alte societati de stat, ca ''fiare vechi''.
Dragos Dragoteanu, Certified International Property Specialist
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro