Dragoş Pavăl, Dedeman: În retail nu cred că va putea fi vorba prea curând de o robotizare completă. Retailerul de bricolaj Dedeman este cea mai mare afacere antreprenorială românească, cu 7,2 mld. lei cifră de afaceri şi cu 11.000 de salariaţi
Piaţa locală a forţei de muncă a fost afectată în ultimii ani de exodul masiv al populaţiei, precum şi de îmbătrânirea acesteia, afirmă Dragoş Pavăl, cel care alături de fratele său Adrian a fondat retailerul de bricolaj Dedeman, companie devenită în urmă cu mai mulţi ani cea mai puternică afacere antreprenorială românească.
Piaţa locală a forţei de muncă a fost afectată în ultimii ani de exodul masiv al populaţiei, precum şi de îmbătrânirea acesteia, afirmă Dragoş Pavăl, cel care alături de fratele său Adrian a fondat retailerul de bricolaj Dedeman, companie devenită în urmă cu mai mulţi ani cea mai puternică afacere antreprenorială românească.
„Totodată trebuie să luăm în calcul şi numărul mare de ajutoare sociale oferite de stat atunci când vorbim despre criza forţei de muncă din România“, adaugă el.
Compania este unul dintre cei mai mari angajatori din economie, cu peste 10.000 de salariaţi. Jucătorii din toate sectoarele economiei anunţă lipsa forţei de muncă drept unul dintre cele mai importante impedimente în procesul de extindere şi dezvoltare. Pentru retailerii de orice fel – alimentar, farma, bricolaj sau electro-IT - ea este cu atât mai acerbă cu cât majoritatea numelor mari au mii sau chiar peste 10.000 de salariaţi. Mai mult, fluctuaţia de personal e cea mai mare, de circa 40% în medie. În acest context, cum vor arăta magazinele viitorului? Vor mai avea forţă de muncă sau vor fi deservite doar de roboţi?
„În retail nu cred că va putea fi vorba prea curând de o robotizare completă. Aceasta depinde bineînţeles şi de domeniul de activitate şi de specificul fiecărui business. Rezultatele afacerii noastre au avut întotdeauna la bază relaţia dintre angajat şi client, comunicarea, consultanţa, ideile şi sfaturile oferite fiind pilonii pe care se bazează procesul vânzării.“ Sigur că un robot poate fi perfecţionat astfel încât să poată răspundă oricărei cerinţe în cele mai mici detalii, însă nu va putea fi niciodată capabil să creeze o legătură reală, umană, adaugă antreprenorul. Reţeaua Dedeman, lider detaşat al pieţei de bricolaj, are circa 50 de magazine în marile oraşe din ţară. Pe această piaţă compania se luptă cu nume mari de peste hotare precum Leroy Merlin sau Hornbach.
„Vreau să rămân optimist şi de aceea sper ca în următorii zece ani să vedem tot mai multe schimbări benefice şi iniţiative sustenabile în ţara noastră, care să determine oamenii să rămână şi chiar să se întoarcă în România.“
Educaţia timpurie şi de calitate, oportunităţile pro-fesionale, o economie stabilă, o viaţă mai puţin stresantă sunt principalii factori care vor con tribui la diminuarea deficitului de forţă de muncă din România şi care vor forma o populaţie puternică, pregătită pentru provocările viitorului, adaugă el.
„Pentru aceasta, copiii trebuie să fie crescuţi astfel încât să-şi dezvolte caracterul şi capacitatea de a învăţa, de a se pregăti, de a-şi păstra locurile de muncă. Oamenii trebuie să fie ajutaţi să deprindă abilităţile de care au nevoie, să obţină încredere şi susţinere.“
Omul de afaceri e de părere că odată cu automatizarea şi creşterea ponderii inteligenţei artificiale în tot mai multe meserii, locurile de muncă ale viitorului se vor schimba şi dezvolta într-un ritm mult mai rapid în comparaţie cu ceea am cunoscut până acum.
Dezvoltarea tehnologiei va solicita forţă de muncă bine pregătită, specialişti a căror competenţă principală să fie adaptarea rapidă la evoluţia pieţelor, la noutăţile din domeniul tehnologic şi ştiinţific.
„Cu siguranţă tehnologia va schimba tot mai mult lumea pe care o cunoaştem astăzi, iar automatizările vor oferi mai mult timp, înlesnind astfel creativitatea, inovaţia şi progresul. Capitalul uman va juca în continuare un rol esenţial, iar educaţia de calitate şi instruirea profesională permanentă vor fi motorul pentru astfel de reuşite“, conchide el.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro