Dreptul de retragere: În ce condiţii poţi da înapoi un produs pe care nu-l mai vrei
Consumatorii sunt îndreptăţiţi să returneze un produs cumpărat dintr-un magazin online în cel mult 14 zile, fără să fie nevoiţi să-şi motiveze decizia sau să aibă nevoie de ambalajul original al acestuia. În plus, există şi posibilitatea de a returna, în aceleaşi condiţii, chiar şi un produs căruia consumatorul i-a adus mici stricăciuni. Înainte să te aventurezi în frenezia Black Friday, îţi explicăm pe scurt ce ar trebui să ştii despre returnarea produselor cumpărate din magazinele online.
Atunci când cumperi un produs dintr-unmagazin online, aşa cum probabil plănuieşti să faci de Black Friday, ai toate şansele să primeşti ceva ce nu corespunde gusturilor tale, să primeşti alt produs sau unul de altă culoare. Şi aşa mai departe.
Tocmai pentru că, spre deosebire de cumpărăturile pe care le faci pe loc, din spaţiile comerciale, nu ai posibilitatea să întorci pe toate părţile produsul şi să te asiguri de alegerea ta, legislaţia îţi oferă o soluţie: posibilitatea de a returna un produs pe care nu-l mai vrei (este vorba, mai exact, de dreptul de retragere din contractul de vânzare-cumpărare la distanţă), despre care găsim tot ce ne interesează în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.
Toţi comercianţii online sunt obligaţi să se supună unui set minim de reguli privind dreptul de retragere, care sunt expres prevăzute de actul normativ amintit şi pe care le prezentăm pe scurt în cele ce urmează.
1. Comerciantul trebuie să-ţi explice cum poţi returna un produs
Pe site-ul său, vânzătorul trebuie să precizeze dacă poţi să te retragi din contract (pentru că, aşa cum vom vedea mai jos, sunt şi câteva produse care nu pot fi returnate în acest fel), în ce condiţii poţi să faci asta, care este procedura concretă şi ce termen trebuie respectat. Mai mult, trebuie să ai la dispoziţie un formular de retur pe site-ul comerciantului. Cel mai des, vei întâlni pe site informaţiile sub titlul de "Condiţii de returnare", însă acestea se referă, de fapt, la dreptul de retragere din contract, chiar dacă nu vei găsi exact această formulare.
Comerciantul trebuie să-ţi spună dacă eşti obligat la costul de transportpentru returnarea unui produs (la care poţi fi obligat, potrivit legii) şi care este costul, dacă poţi să returnezi în magazin ori doar prin curier rapid etc. În plus, dacă există motive pentru pierderea dreptului de retragere ori dacă produsul este dintre cele pentru care legea prevede că nu se pot da înapoi, comerciantul este obligat să te informeze dinainte.
2. Ai 14 zile să returnezi un produs, fără să-ţi motivezi decizia
Comerciantul n-are dreptul să-ţi solicite un motiv pentru care alegi să returnezi un produs şi nici să-ţi perceapă vreo taxă pentru că îţi exerciţi acest drept. Din momentul în care ai ajuns în posesia produsului comandat (sau a ultimului produs comandat, dacă ai făcut o comandă multiplă şi produsele ţi-au fost livrate pe rând), ai la dispoziţie 14 zile pentru a-l anunţa pe comerciant că te-ai răzgândit şi-ţi vrei banii înapoi. După ce ai notificat comerciantul, ai la dispoziţie 14 zile de la momentul notificării ca să returnezi efectiv produsul.
3. Dreptul de retragere poate fi prelungit cu 12 luni
Dacă un comerciant nu te-a informat despre dreptul de retragere, atunci perioada în care poţi să te răzgândeşti se prelungeşte cu 12 luni, după expirarea perioadei iniţiale de 14 zile. În caz că, între timp, vânzătorul te-a informat, aşa cum trebuia să o facă de la bun început, atunci perioada de retragere expiră în 14 zile de la data la care informaţiile respective ajung la tine.
Totuşi, trebuie să ai în vedere că tu, în calitate de consumator, ai sarcina probei în această privinţă. Cu alte cuvinte, tu eşti cel care trebuie să dovedească faptul că operatorul economic nu ţi-a pus la dispoziţie informaţiile cu privire la dreptul de retragere (pe site-ul său, într-un mail ori la telefon).
4. În cât timp vei primi banii înapoi
După ce ai informat comerciantul că vrei să te retragi din contract, legislaţia prevede că acesta are la dispoziţie 14 zile ca să-ţi returneze banii. Modalitatea în care vei primii banii înapoi va fi, dacă nu stabiliţi altfel, aceeaşi ca la achiziţie (de exemplu, dacă cumperi un produs cu cardul, vei primi banii înapoi în contul bancar).
În realitate însă, cei mai mulţi comercianţi vor aştepta mai întâi să primească bunul înapoi şi abia apoi vor face demersurile pentru a-ţi rambursa banii. Nu este vorba de un abuz, ci despre o ipoteză despre care tocmai actul normativ amintit face referire. Oricum ar fi, termenul de 14 zile trebuie respectat, tocmai de aceea, cu cât returnezi mai repede produsul, cu atât mai repede vei primi banii înapoi. Comerciantul va aştepta să primească produsul înapoi şi pentru a se asigura că nu-l returnezi cu defecte care să-i scadă valoarea iniţială.
Cititi mai multe pe www.avocatnet.ro
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro