FARMACEUTICE: Se fac cartile pentru cresterea vanzarilor la generice
Pe plan mondial, producatorii de medicamente generice sunt sub lumina reflectoarelor. Vanzarile de generice vor avea in urmatorii ani un ritm de crestere mai mare decat piata totala de farmaceutice. In Romania, principalele companii isi pregatesc acum cartile.
Pe plan mondial, producatorii de medicamente generice sunt sub lumina reflectoarelor. Vanzarile de generice vor avea in urmatorii ani un ritm de crestere mai mare decat piata totala de farmaceutice. In
Peste 180 de noi produse in numai doi ani. Aceasta este artileria grea cu care Sandoz, divizia specializata a gigantului elvetian Novartis, ataca pozitia de prim producator de generice (medicamente care utilizeaza substante active a caror perioada de protectie a expirat) de pe piata romaneasca. O pozitie disputata in acest moment de Zentiva si Ranbaxy. In toamna anului trecut, cehii de la Zentiva au preluat cel mai mare producator de medicamente din Romania - Sicomed, in vreme ce indienii de la Ranbaxy Laboratories au cumparat acum mai bine de doua luni 96,7% din actiunile Terapia. Dupa anuntarea achizitiilor, noii proprietari s-au concentrat pe dezvoltarea fortei de vanzari, pregatirea lansarii de noi produse, in paralel cu restructurarea portofoliilor. Iar urmatorii doi-trei ani par decisivi in pozitionarea pe piata. Potrivit reprezentantilor companiilor farmaceutice, in acest an, precum si in 2007 si 2008, vor expira patentele mai multor medicamente inregistrate pe piata romaneasca. Ca urmare, producatorii de generice vor putea sa lanseze o sumedenie de produse, care sa inlocuiasca medicamentele originale, la preturi de cateva ori mai mici.
Iar diferenta dintre primii trei jucatori o va face viteza cu care acestia isi vor actualiza liniile de produse. "Portofoliile sunt similare, produsele in pregatire de asemenea, totul tine de timing", spune Iztok Sever, presedintele Sandoz
Si Zentiva a anuntat ca va lansa 20 de noi produse in urmatorii trei ani, dupa ce a lansat zece in acest an. In schimb, compania ceha s-a concentrat puternic pe dezvoltarea fortei de vanzari. Zentiva a pornit o campanie puternica de angajari pentru departamentul comercial, care a ajuns la peste 250 de oameni, cu peste 100 mai multi decat aveau Zentiva Romania si Sicomed inainte de a-si integra operatiunile.
O strategie similara a adoptat si Ranbaxy. Imediat dupa ce s-a anuntat preluarea Terapia, Dragos Damian, directorul comercial al producatorului clujean, spunea ca echipa cumulata a celor doua companii va fi chiar mai mare decat cea a Zentiva. Dar indienii vor avea un interes special pentru a dezvolta noi produse la
In fapt, miscarile din
In 2005, piata farmaceutica mondiala s-a ridicat, potrivit firmei de analiza IMS Health, la 602 mld. dolari, in crestere cu 7% fata de anul precedent. Iar specialistii IMS apreciaza ca avansul vanzarilor de generice va fi in anii urmatori cu doua cifre, in timp ce piata totala de medicamente va creste cu 5-8% anual pana in 2010. Aceeasi tendinta este deja vizibila si in
Pe de alta parte, nici cresterea pietei totale, estimata la 15-20% anual in urmatorii cinci ani, nu este de lepadat. "Pana in 2010, piata se va dubla", estimeaza Iztok Sever, avertizand ca Sandoz vrea sa creasca mai repede decat piata.
Zentiva mizeaza pe o crestere sensibil mai mare decat a pietei. Anul trecut, vanzarile Sicomed cumulate cu ale reprezentantei Zentiva s-au ridicat la circa 63 mil. euro. Potrivit Marianei Wencz, country manager Zentiva
Dar jocurile pentru piata romaneasca sunt deocamdata departe de a fi facute, iar cartile se impart tot pe plan international. Acolo unde tot mai multi giganti ai industriei farmaceutice isi intorc privirile catre producatorii de generice, iar achizitiile se succed cu repeziciune. Aceasta evolutie vine dupa ani de zile in care marii producatori au fost atrasi mai degraba de firmele de biotehnologie si cercetari medicale, care le puteau aduce noi molecule, care sa se transforme in block-bustere. Grupul elvetian Novartis - al patrulea producator de medicamente din lume - si-a reunit productia de generice sub umbrela Sandoz, care este al doilea producator mondial de profil, dupa compania israeliana Teva, cu vanzari de 4,7 mld. dolari in 2005. Zentiva nu are - inca - o anvergura internationala, fiind insa unul dintre cei mai mari producatori de medicamente din Europa Centrala si de Est. Dar lucrurile s-ar putea schimba in scurt timp, dat fiind ca, de cateva luni, cel mai important actionar al firmei cehe este grupul francez Sanofi-Aventis, una dintre primele zece companii de farmaceutice din lume. Francezii au preluat la sfarsitul lui martie aproape 25% din capitalul Zentiva. Directorul executiv al companiei cehe, Jiri Michal, spunea recent ca va discuta cu reprezentantii grupului posibilitatea realizarii unor produse generice in parteneriat.
Chiar daca pare un jucator mai putin important, Ranbaxy vine tare din urma. Indienii sunt deja printre primii zece producatori mondiali de generice, propunandu-si sa intre in primii cinci pana in 2012, atat prin crestere organica, cat si prin achizitii. De altfel, reprezentantii companiei au recunoscut ca sunt interesati de alte achizitii inclusiv in
Dar jocul celor trei actori principali poate fi dat peste cap de alte companii. Producatorul de oncologice Sindan, achizitionat de grupul islandez Actavis, a fost considerat pana acum un jucator specializat pe un singur segment de piata - produsele pentru tratarea cancerului. Actavis - care este unul din primii cinci producatori mondiali de generice - nu avea pana acum in portofoliu produse oncologice si nici nu era prezent pe piata romaneasca.
In schimb, in urma acestei achizitii, va putea profita de platforma Sindan pentru a-si construi o pozitie puternica in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro