Făt-Frumos din sănătatea privată: reţeaua de imagistică medicală Medima a ajuns la 15 clinici în trei ani de activitate
Medima Health, o reţea de imagistică medicală, adică clinici unde pacienţii vin să facă în general investigaţii de tipul RMN (rezonanţă magnetică nucleară) sau CT (computer tomograf), a ajuns la 15 clinici la nivel naţional în doar trei ani de activitate.
♦ Operatorul privat are în acţionariat două fonduri de investiţii – Morphosis Capital şi Integral Venture Partners ♦ În 2020, Medima avea doar două clinici în Bucureşti ♦ Extinderea a urmărit şi oraşele mici, unde concurenţa pe piaţa serviciilor de imagistică este mică ♦ Investiţia în medie într-o astfel de clinică este de circa 1,5 milioane de euro.
Medima Health, o reţea de imagistică medicală, adică clinici unde pacienţii vin să facă în general investigaţii de tipul RMN (rezonanţă magnetică nucleară) sau CT (computer tomograf), a ajuns la 15 clinici la nivel naţional în doar trei ani de activitate.
Astfel, în 2020 reţeaua cuprindea două clinici medicale, fiind un proiect creat de medicul radiolog Gheorghe Iana şi Vlad Ardeleanu, cu o vastă experienţă în funcţii de management. În 2023, Medima încheie anul cu 15 clinici, după cea mai recentă deschidere în Slobozia, judeţul Ialomiţa.
„Planul este să construim o reţea de clinici la nivel naţional, ne gândim la 15 clinici pe care vrem să le deschidem în România în următorii ani, repede“, spunea în 2020 Vlad Ardeleanu, într-un interviu pentru ZF.
Iar „repede“ a însemnat trei ani, cu ajutorul financiar venit în special de la fondurile de investiţii. În septembrie 2020, Morphosis Capital anunţa preluarea pachetului majoritar al Medima, fiind de altfel prima investiţie din sectorul medical pentru fondul de privat equity şi prima companie în care fondul avea o participaţie majoritară.
Doi ani mai târziu, în octombrie 2022, s-a alăturat şi Integral Venture Partners, un fond de private equity şi growth equity axat pe Europa Centrală şi de Est.
Noua mişcare din businessul Medima includea o infuzie de capital pentru a accelera extinderea reţelei şi o achiziţie directă de acţiuni - un exit parţial pentru Morphosis. Şi pentu Integral a fost prima investiţie în România, în sectorul privat de sănătate. Acţionariatul Medima este împărţit în prezent înte Morphosis Capital, cu 49% din acţiuni, New Euope Clinics, cu 36%, Vlad Ardeleanu, cu 8% şi medicul Gheorghe Iana, care deţine 7% din acţiuni, potrivit termene.ro.
Strategie contra curentului
Extinderea Medima a urmat în special oraşele mai mici din ţară, mai ales în judeţe cu o activitate economică mai scăzută. Plecând de la nevoia de a „democratiza“ accesul la investigaţii medicale, aşa cum declarau anterior acţionarii companiei, Medima şi-a făcut loc în zonele ocolite de marii jucători din sănătatea privată.
Astfel, în Bucureşti şi Ilfov reţeaua are doar o treime din clinici, iar restul sunt amplasate în oraşe precum Călăraşi, Buzău, Băila, Giurgiu, Slobozia.
Investiţia într-o astfel de clinică medicală, care cuprinde aparatură nouă, de ultimă generaţie, este estimată la circa 1,5 mil. euro în medie. Totuşi, în cazul centrelor mai mari, poate ajunge şi la 3 mil. euro, cum a fost cazul Sibiului, de exemplu.
„Planul a fost să mergem în comunităţile locale care nu au centre de imagistică, de exemplu la Călăraşi. Este un spaţiu gol pe piaţă şi vrem să îl ocupăm“, a declarat recent Vlad Ardeleanu, CEO Medima Health.
Reţeaua de clinici acoperă 12 judeţe în prezent – Bucureşti, Ilfov, Călăraşi, Alba, Sibiu, Buzău, Brăila, Vrancea, Gorj, Giurgiu, Bacău şi Ialomiţa. Investiţiile totale în centrele de imagistică se ridică la 25-30 mil. euro, din calculele ZF. Un singur centru presupune în medie o investiţie de 1,5 mil. euro.
Dublu la afaceri
Medima Health a finalizat anul trecut cu afaceri de 29 mil. lei (6 milioane de euro), faţă de 13,9 mil. lei în 2021, potrivit mfinante.ro. Peste 35.000 de pacienţi au trecut pragul clinicilor anul trecut. Mare parte din cifra de afaceri, circa 60%, provine din contracte derulate cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Din informaţiile oferite anterior de către reprezentanţii companiei, în 2023 reţeaua ar urma să ajungă la 11 mil. euro cifră de afaceri, aproape dublu faţă de anul 2022. Totodată, planurile de extindere urmăresc deschiderea a încă şase clinici în ţară. De altfel, în ultimii trei ani aceasta a fost media deschiderilor de noi unităţi pentru operatorul privat.
O piaţă aglomerată
Pe piaţa de imagistică medicală sunt atât operatori cu una-două clinici care oferă investigaţii RMN şi CT, dar şi jucători mari, cu zeci de unităţi la nivel naţional. Cel mai mare operator pe această piaţă este Affidea, cu 48 de centre în 22 de judeţe din ţară. Clinicile mici, cu una-două unităţi, dezvoltate în general de medici, sunt pe lista de achiziţii ale marilor companii din piaţă. În ultimii ani, şi jucătorii cu profil generalist de la vârful pieţei – MedLife, Regina Maria sau Medicover, şi-au dezvoltat puternic departamentul de imagistică medicală, fiind o divizie care contribuie semnificativ la business, atât din zona de decontări, cât şi din plata serviciilor de către pacienţii care nu mai pot aştepta o astfel de investigaţie şi au putere de cumpărare. Un RMN sau CT poate costa de la 600 lei şi până la 1.500 lei – 2.000 lei, în funcţie de complexitatea investigaţiei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro