FINANTARE: Activitatea de consumer finance pe piata romaneasca

Postat la 26 ianuarie 2006 1 afişăre

Ca si in cazul retailului, Dan Ostahie, patronul Altex, si-a dezvoltat o companie de consumer finance pe o filozofie diferita de cea a competitorilor-finantarea din bilant propriu. Tot ca si in cazul retailului, strategia "bigger is better" va trebui aplicata rapid, pentru a nu fi ajunsa din urma de costuri.

Ca si in cazul retailului, Dan Ostahie, patronul Altex, si-a dezvoltat o companie de consumer finance pe o filozofie diferita de cea a competitorilor-finantarea din bilant propriu. Tot ca si in cazul retailului, strategia "bigger is better" va trebui aplicata rapid, pentru a nu fi ajunsa din urma de costuri.

A trecut jumatate de an de la primele afirmatii ale lui Dan Ostahie, cum ca Altex isi va face propria companie de consumer finance. Saptamana trecuta evenimentul s-a produs, anuntul oficial privind infiintarea Credex venind simultan cu intrarea in vigoare a normelor BNR privind limitarea creditului de consum. Aparent, nici o legatura intre cele doua evenimente.

Credex este cea de a treia companie de consumer finance de pe piata romaneasca, celelalte doua fiind principalii finantatori ai clientilor lanturilor de retail Domo si Flanco, competitorii Altex pe piata retailului de electronice, electrocasnice si produse IT&C. Dar, ca si in cazul modelelor de business in retail, filosofia infiintarii companiei de consumer finance Credex este diferita de cele ale Estima si Credisson. 

Florin Andronescu, presedintele Credisson International, companie care lucreaza cu Flanco, va incasa din vanzarea pachetului de 20% din Credisson aproximativ 9,4 milioane euro de la compania franceza Cetelem. Francezii au cumparat recent pachetul integral de actiuni al Credisson International pentru 47 mil. euro, cea mai mare parte a fondurilor fiind obtinute de fondul de investitii suedez Oresa Ventures, care detinea 80% din compania de credite de consum. Pentru Credisson existau oferte de cumparare a cel putin unui pachet semnificativ de actiuni inca de la infiintarea companiei, in 2003.

Ulterior ofertantul, fondul de investitii Polish Enterprise Investors IV a fost foarte aproape de finalizarea preluarii controlului la Credisson. In cazul Estima Finance, inca de la inceput, partenerul strategic a fost fondul de investitii american RAEF (Romanian American Enterprise Fund). Ostahie demareaza acum o afacere pe care Andronescu a vandut-o deja, cu un profit de peste zece ori mai mare decat suma investita initial. Cel putin pentru moment, din declaratiile patronului Altex, actionarul majoritar al Credex, reiese ca  societatea de consumer finance nu este de vanzare. "Scopul final nu e sa vinzi afacerea. Am discutat cu mai multe banci si am ales Raiffeisen Bank pentru ca aveau in strategie o companie independenta de consumer finance", spune pentru BUSINESS Magazin Dan Ostahie.

Ca si in cazul celorlalte afaceri ale sale, el nu a atras ca partener in afacere un fond de investitii ci, in acest caz, un investitor strategic, o banca. Suma investita initial va fi de 7 milioane de euro, iar capitalul societatii va putea creste pana la 20 de milioane de euro, "in functie de necesitati", dupa cum afirma Steve van Groeningen, presedintele Raiffeisen Bank Romania. "Altex detine pachetul majoritar de actiuni, in timp ce Raiffeisen Bank va avea o participatie minoritara in Credex", spune Ostahie, care nu a dorit sa precizeze care sunt ponderile pe care le detin cei doi actionari. E mai greu de crezut ca Raiffeisen va dori sa isi vanda partea, dupa modelul fondurilor de investitii, care obisnuiesc sa ramana in afacere patru-cinci ani, asa cum s-a intamplat la Credisson. Nici Altex, care a nu a atras pana acum nici o finantare din partea fondurilor de investitii nu e dispusa sa vanda. La fel, faptul ca o banca este actionar al societatii de consumer finance face ca, spre deosebire de Credisson si Estima Finance, Credex sa nu intermedieze credite de consum atrase de la alte institutii financiare, bazandu-se pe propriul bilant, adica pe resursele financiare ale Raiffeisen si Altex.

Pentru cumparatorul din magazine, care nu se intreaba cine il crediteaza ci daca magazinul din care cumpara in rate ii ofera cele mai avantajoase conditii, noua societate de consumer finance nu aduce, aparent, noutati. Faptul ca Credex nu va intermedia credite, ci se va baza pe resurse proprii ieftineste insa creditul, prin eliminarea unui intermediar. Dar ce vine pe mere se poate duce pe pere. Adica Credex nici nu va putea cauta credite mai ieftine in alta parte decat la Raiffeisen. Afacerea Credex nu seamana din acest punct de vedere cu Credisson, care a speculat la extrem ideea de consumer finance, asigurand un profit de aproape 80% pentru actionari, inainte de preluarea de catre Cetelem, fara a calcula si banii incasati din vanzare.

Competitia intre lanturile de retail va mentine atat conditiile de creditare cat si preturile la aproximativ acelasi nivel; prin urmare, cine are costuri de creditare mai mici castiga. Interesant de urmarit ce vor face cele trei societati de consumer finance, din care doar una, Estima Finance, ar mai fi de vanzare, daca e sa privim logica lucrurilor. Cetelem, ca si pe celelalte piete unde activeaza, isi propune sa fie numarul unu si in Romania, prin Credisson. 

Credex are avantajul de a avea in spate cel mai mare lant de retail, magazinele Media Galaxy si Altex. Va prinde strategia "bigger is better" a lui Ostahie si in acest caz? Un volum mare de creditare al clientilor celui mai mare lant de retail, cu peste 130 de magazine Altex, Altex Megastore si Media Galaxy, se poate realiza cu costuri mai mici. Este insa piata favorabila, acum, cand BNR a scos pe masa alte norme de limitare a creditului de consum, angajamentele de plata lunare fiind limitate la cel mult 30% din veniturile nete lunare ale solicitantului de credit? 

"Nivelul de indatorare este inca foarte scazut in Romania comparativ cu tarile din jur. Exista un potential imens in zona de consumer finance pe care vrem sa il exploatam", spune van Groeningen. "Nu trebuie sa legam lansarea Credex de aparitia normelor BNR, care vor fi eliminate, nu vor ramane pentru totdeauna. Ele se aplica si societatilor de consumer finance care se imprumuta de la banci", afirma Ostahie. 

Si totusi, se leaga. Normele BNR nu se aplica unei societati independente care finanteaza din capital propriu. BNR poate reglementa piata bancara, dar deciziile sale nu au efect asupra unei companii care vrea sa isi imprumute clientii din capitalul sau propriu. Si, la vanzari de 110 milioane de euro (137 de milioane cu TVA inclus) in primele sase luni si o estimare de 330 de milioane pana la sfarsitul anului, Altex are resurse.

Dar Credex va deveni operational abia din aceasta toamna. "Desi nu ne-am propus, vom avea business inca din acest an. Pentru anul viitor preconizam finantari de 100 de milioane de euro pentru Credex", mai spune Ostahie. In prima faza, Credex va fi prezenta doar in reteaua de magazine Media Galaxy, urmand ca din 2006 extinderea sa aiba loc in toate magazinele Altex, iar ulterior, dupa acoperirea completa a magazinelor Altex sa se incheie colaborari si cu alti retaileri.

Estima Finance a anuntat ca va incheia in acest an, primul integral de functionare pentru companie, cu finantari de 70-80 de milioane de euro, cea mai mare parte urmand a fi realizate pe baza parteneriatului cu reteaua de magazine de electronice si electrocasnice Domo, cel de al doilea retailer de electronice si electrocasnice dupa Altex, ca cifra de afaceri. In aceste conditii, tinta Credex pare destul de usor de atins.

Pentru ansamblul pietei, normele BNR ar putea aduce in prima instanta un usor regres al vanzarilor, similar cu ceea ce s-a intamplat la inceputul anului trecut. Totusi, pe fondul investitiilor in publicitate si lansarea unor campanii promotionale, piata de electronice si electrocasnice si-a revenit usor in a doua parte a anului. Cu toate acestea, piata a inregistat anul trecut un regres ajungand la 750-800 de milioane de euro, potrivit estimarilor. "Prima jumatate a anului a consemnat o crestere a pietei de electronice si electrocasnice. Ramane de vazut ce se va intampla in luna august si in lunile de pana la alegeri, insa cred ca piata va inregistra o crestere fata de nivelul de anul trecut", crede presedintele Altex.

Ca si anul trecut, vanzarile retailerilor ar putea creste de pe urma produselor IT&C. Potrivit datelor IDC, primul trimestru din acest an consemneaza o crestere a vanzarilor de computere cu circa 40%. Aici, Altex, care are propria linie de computere, poate fi in avantaj fata de competitori.

Dar, spre deosebire de pana acum, profitul Altex si Media Galaxy va mai merge intr-o directie, nu numai in extinderea masiva a retelei. Finantarea din bilant propriu a Credex va costa. Ca si in cazul Media Galaxy si a comertului pe suprafete mari marca Ostahie, Credex va trebui sa produca profit rapid, pentru a nu fi "prinsa din urma" de valul costurilor de finantare.   

Urmărește Business Magazin

/actualitate/finantare-activitatea-de-consumer-finance-pe-piata-romaneasca-978477
978477
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.