Fratii nostri de peste conducta de titei

Postat la 03 aprilie 2007 1 afişăre

In Romania, mai investesc doar in puncte-cheie si prefera sa se extinda doar cu numele si mai putin cu investitiile. In schimb, Petrom si Rompetrol isi consolideaza retelele de retail in Bulgaria, dar si in Serbia sau Ucraina.

In Romania, mai investesc doar in puncte-cheie si prefera sa se extinda doar cu numele si mai putin cu investitiile. In schimb, Petrom si Rompetrol isi consolideaza retelele de retail in Bulgaria, dar

si in Serbia sau Ucraina.

 

Cu patru ani in urma, Vlad Seitan, proas­pat angajat la OMV, a plecat cu un buget de 24 de milioane de dolari in Ser­bia, pentru a incepe dezvoltarea unei rete­le de benzinarii. "A fost o perioada fru­moasa si foarte dificila, dat fiind ca tocmai atunci fusese ridicat embargoul pe car­buranti si lumea abia se obisnuia cu ideea", povesteste Vlad Seitan. In perioada cat a stat in Serbia, Seitan a coordonat des­chi­derea a 16 benzinarii, iar din 2005 s-a in­tors in Romania. Intre timp, in Serbia re­tea­ua OMV a ajuns la 31 de statii, dar Vlad Seitan s-a intors in Romania, de unde con­duce dez­voltarea OMV Mineraloel (com­pa­nie aflata in portofoliul Petrom, care ad­mi­nis­treaza retelele OMV din Romania, Bul­garia si Serbia). Afacerea a fost cum­pa­rata anul trecut de Petrom-OMV, in urma unei tranzactii de 234 de milioane de euro.

 

Dat fiind ca, odata cu achizitia retelei OMV de catre Petrom, cresterea numarului de statii OMV in Romania a fost sistata, Vlad Seitan se va ocupa si in acest an de dez­voltarea retelei din Serbia, unde vor fi des­chise 12 statii in acest an (care se vor ala­tura celor 31 existente), dar si a celei din Bulgaria, unde vor fi deschise cinci sta­tii (pe langa cele 74 existente). 

 

Deschiderea celor 17 statii in cele doua tari vecine reprezinta o investitie a Petrom Group de 25 de milioane de euro, ti­nand cont ca bugetul aproximativ pentru deschiderea unei statii este de 1,5 milioane euro, dupa cum spune Vlad Seitan. Petrom nu va mai extinde reteaua OMV, mai ales ca are pentru brandul Petrom planuri mai mari de extindere, grupul intentionand ca in acest an 119 statii Petrom sa fie con­struite sau reconstruite.  

 

Daca Petrom Group, prin brandul OMV, va ajunge la inceputul lui 2008 la o retea de 43 de statii in Serbia si 79 in Bul­garia, nici rivalii de acolo nu se vor lasa mai prejos, reteaua locala Petrol inten­tio­nand sa mai inaugureze inca 50 de statii in urmatorii doi ani. In ceea ce ii priveste pe concurentii din Romania ai Petrom, acestia au planuri asemanatoare in tarile vecine. Luk­oil, al doilea pe piata, doreste sa des­chida pana in 2010 inca 40 de benzinarii in Bul­garia si 20 in Serbia si Muntenegru. In­tentii de dezvoltare in cele doua tari are si Rompetrol, care insa, cu un buget de 30 de milioane de euro, vrea sa ajunga la 120 de statii si sa intre direct pe locul al treilea ca numar de benzinarii in Bulgaria la sfarsitul lui 2008.

 

"In urma investitiilor care se vor face in urmatorii doi ani, Rompetrol isi propune sa atinga o cota de piata de 20%, devenind astfel unul dintre principalii trei jucatori din piata", comunica oficialii Rompetrol, companie ale carei planuri de investitii in 2007 pentru Bulgaria, Serbia sau Ucraina sunt mai ambitioase decat cele pentru Ro­ma­nia. Aici, numarul de statii prognozate sa fie deschise este de 30 (plus 600 statii mo­bile), cele mai importante proiecte pen­tru deschideri fiind in "zone cat mai cen­tra­le" din Bucuresti, dupa cum spune Adrian Volintiru, directorul financiar al Rompetrol Downstream.

 

"Nu putem vorbi despre investitii pre­ferentiale, ci de o extindere a retelei de statii pe care le operam si in afara tarii", afir­ma oficialii Rompetrol. Acestia preci­zea­za ca in Bulgaria, principalele motivatii pen­tru extinderea retelei sunt atat poten­tia­lul pietei, cat si proximitatea cu Ro­mania si mai ales cu Rompetrol Rafinare (Petromidia). In raport cu apropierea de Romania si de Pe­tro­midia a fost dezvoltata de patru ani in­coace reteaua bulgareasca a Rompetrol, care este prezent in special in jurul zonei Ruse: "In prezent, ne extindem spre toate zo­nele active din punctul de vedere al con­su­matorilor, dintre care se disting con­cen­trarile din jurul oraselor Sofia-Plovdiv si Varna-Burgas - la malul Marii Negre".

 

Oficialii Rompetrol spun ca dez­vol­tarea retelei de benzinarii in Bulgaria este cu atat mai usoara cu cat aceasta piata este foarte asemanatoare cu cea ro­ma­neasca: "Cele doua piete sunt relativ si­mi­lare, dat fiind ca si in Romania, si in Bul­garia, Rompetrol intalneste doi concurenti "clasici" precum OMV si Lukoil si pe ambele piete este foarte apreciata o oferta bogata in servicii cu valoare adaugata (ben­zinariile cu magazin, restaurant etc. - n.red.)". Pe piata bulgara, Rompetrol do­reste sa castige o cota cat mai mare din piata de GPL, dat fiind ca "in Bulgaria, GPL  (gazul petrolier lichefiat) este foarte apre­ciat si se gaseste in fiecare statie de distri­butie a carburantilor".

 

Daca in Bulgaria Rompetrol va intra mai mult cu investitii proprii, in Serbia, gru­pul este mai interesat de operarea sta­tiilor in franciza, vrand sa ajunga la o retea de 100 de statii la sfarsitul lui 2008, dintre care 50 sa fie deja francizate la sfarsitul acestui an. Ca si Bulgaria, si piata sar­beas­ca are un punct in plus de atractie, din­colo de potentialul de dezvoltare eco­nomica: "Serbia se afla in zona noastra de interes strategic, iar intentiile noastre de a investi in Serbia nu vizeaza doar operarea de ben­zi­narii. The Rompetrol Group NV (TRG) a inaintat recent autoritatilor sarbe o scri­soa­re in care isi exprima intentia de a par­ti­cipa la privatizarea companiei Naftna In­dustrija Srbije (NIS). Daca vom castiga licitatia pentru NIS, ne va fi mult mai usor sa aprovizionam aceasta retea", comunica aceiasi oficiali ai Rompetrol.

 

O alta tara pe care Rompetrol o vizeaza cu o retea de peste 100 de ben­zi­na­rii in urmatorii doi ani este Ucraina, unde com­pania controlata de Dinu Patriciu de­tine 10% din piata en-gros (benzina cu cifra octanica 95), fiind deocamdata prezenta doar pe acest segment. In acest an, Rom­petrol vrea sa deschida prima benzinarie in Ucraina: "Es­timam atingerea unei cote de piata de 20% din piata Ucrainei, mai ales in sudul tarii, ca urmare a intrarii pe partea de re­tail, iar obiectivul major al anului 2007 (pe retail) este dezvoltarea unei retele de 109 statii de distributie a carburantilor, atat pro­prii, cat si in sistem de franciza, cres­cand astfel si volumul de cantitati dis­tri­bui­te prin statii", mai spun oficialii Rompetrol.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/fratii-nostri-de-peste-conducta-de-titei-1008693
1008693
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.