Generaţia Z schimbă regulile jocului: Ce aşteaptă tinerii de la un job şi cum răspund companiile din România

Postat la 14 aprilie 2025 84 afişări

Publi-Interviu

Generaţia Z schimbă regulile jocului: Ce aşteaptă tinerii de la un job şi cum răspund companiile din România

Flexibilitate, dezvoltare profesională, echilibru între viaţa personală şi carieră – sunt doar câteva dintre priorităţile care definesc o nouă eră în piaţa muncii. Cum răspunde mediul de business din România acestor aşteptări? Andreea Oancea, Brand Manager OLX, explică pe baza datelor din Indexul Locurilor de Muncă 2025.

Dacă în urmă cu un deceniu cariera era despre stabilitate şi ascensiune lentă, generaţia Z vine cu o agendă complet diferită. Tinerii care intră acum pe piaţa muncii vor mai mult decât un simplu job: îşi doresc flexibilitate reală, oportunităţi constante de învăţare şi un echilibru solid între viaţa profesională şi cea personală.

Conform Indexului Locurilor de Muncă 2025, realizat de OLX, tinerii devin pragmatici în alegerile lor profesionale. Flexibilitatea programului de lucru, posibilitatea de a avansa rapid şi un mediu de lucru care nu le consumă întreaga energie sunt esenţiale. Peste 21% dintre respondenţi consideră lipsa echilibrului viaţă personală-muncă drept cea mai mare provocare. Surprinzător sau nu, aproape o treime dintre tinerii din această generaţie se orientează spre joburi blue-collar, apreciind salariile competitive şi stabilitatea oferite de aceste roluri – o tendinţă confirmată şi de un studiu Deloitte.

Recrutarea, rescrisă de la zero

Valori precum transparenţa, autenticitatea şi inovaţia digitală au devenit repere-cheie în strategiile de HR ale companiilor care vor să atragă tineri din generaţia Z. Andreea Oancea subliniază: „Candidaţii caută informaţii clare despre salariu, un program flexibil şi oportunităţi reale de avansare. Pentru ei, echilibrul viaţă-muncă nu e un bonus – e o condiţie.”

În plus, orice complicaţie în procesul de recrutare – un formular prea lung, lipsa comunicării sau un interviu rigid – poate descuraja tinerii să aplice. Tehnologia joacă un rol critic: o companie fără un sistem digitalizat şi intuitiv va fi percepută drept învechită. Programul 9-17? Depăşit. Tinerii din generaţia Z caută libertatea de a-şi organiza ziua după propriul ritm. De la munca remote, la săptămâna de lucru comprimată, flexibilitatea este esenţială. În paralel, dorinţa de a învăţa şi a avansa rapid în carieră devine un criteriu-cheie în alegerea angajatorului. „Un angajator care nu oferă trasee clare de dezvoltare profesională riscă să piardă aceste talente în favoarea competitorilor”, punctează Oancea. Programele de mentorat, trainingurile constante şi proiectele provocatoare sunt apreciate mai mult decât simplele titluri sau birourile frumos amenajate. De asemenea, pentru generaţia Z, tehnologia nu e un „nice to have”, ci infrastructura de bază a oricărui job. De la recrutare până la colaborare zilnică, totul trebuie să fie digital, eficient şi simplu de folosit. Platformele cloud, soluţiile de management al proiectelor şi automatizările nu doar eficientizează munca, ci sunt şi un indicator al seriozităţii companiei.

Dar tehnologia nu exclude nevoia de autenticitate. Tinerii vor să lucreze într-un mediu în care diversitatea e reală, nu doar un paragraf din codul etic. „Ei caută locuri unde pot fi ei înşişi, unde diferenţele sunt celebrate şi valorificate”, adaugă Andreea Oancea.

Cum răspunde OLX acestor provocări

OLX şi-a adaptat strategia de recrutare şi retenţie pentru a răspunde direct acestor tendinţe. Interacţiunile sunt complet digitalizate, procesele simplificate, iar transparenţa este esenţială încă de la primul contact. Odată angajaţi, tinerii beneficiază de program flexibil, lucru hibrid şi o cultură organizaţională orientată spre bunăstare.

„Pentru dezvoltarea profesională, am creat trasee clare de carieră şi oportunităţi de învăţare continuă. Mentoratele şi proiectele variate le permit tinerilor să crească în ritmul alert pe care şi-l doresc”, spune Oancea. Deşi generaţia Z este cunoscută pentru idealismul ei, tinerii par din ce în ce mai ancoraţi în realitatea economică. Mulţi aleg domenii precum producţia, logistica sau IT-ul – sectoare care le oferă siguranţă financiară, chiar dacă nu sunt aliniate 100% cu pasiunile personale. Totuşi, dacă apare oportunitatea de a combina cele două dimensiuni – stabilitate şi sens – o vor îmbrăţişa fără ezitare. Abonamentele la săli de sport, zilele libere suplimentare, programele de wellbeing – toate acestea nu mai sunt simple accesorii. Ele sunt văzute ca o declaraţie de intenţie din partea companiei: „ne pasă de oameni”. Tinerii din generaţia Z sunt chiar dispuşi să accepte un salariu mai mic, dacă pachetul de beneficii reflectă preocuparea reală pentru echilibru şi calitate a vieţii.

Viitorul pieţei muncii? Scris de generaţia Z

Andreea Oancea crede că viitorul muncii în România va fi modelat decisiv de tinerii acestei generaţii: „Pe măsură ce devin o forţă majoră pe piaţă, companiile vor trebui să le înţeleagă aşteptările – de la flexibilitate şi digitalizare, până la diversitate şi dezvoltare continuă. Adaptarea nu mai este un avantaj, ci o condiţie de supravieţuire.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
generatia Z,
joburi,
companii,
piata muncii
0 of 1 minute, 7 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:07
01:07
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.

www.zf.ro
Impactul real al tarifelor preşedintelui Trump: La ce preţ ar putea ajunge un iPhone dacă tarifele rămân în picioare? Costurile urcă de până la 10 ori