GHID DE PENSII: Pensia de peste hotare
Desi numarul mare de administratori de fonduri de pensii care exista deja sau sunt in curs de autorizare nu face necesara "migrarea" spre companii din strainatate, legislatia lasa totusi contributorilor si aceasta posibilitate. Cat este insa de avantajoasa o astfel de optiune?
Desi numarul mare de administratori de fonduri de pensii care exista deja sau sunt in curs de autorizare nu face necesara "migrarea" spre companii din strainatate, legislatia lasa totusi contributorilor si aceasta posibilitate. Cat este insa de avantajoasa o astfel de optiune?
Contributia la un fond de pensii administrat de o companie din strainatate, dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, este permisa atat in cazul pensiilor facultative, cat si in cel al pensiilor obligatorii. Mai precis, un contribuabil roman poate cotiza la un fond de pensii facultativ din strainatate daca indeplineste conditiile pentru a deveni participant (respectiv sa fie angajat intr-o companie privata, functionar public, persoana autorizata, sa desfasoare o activitate independenta sau care care realizeaza venituri din activitati profesionale sau agricole), iar angajatorul din Romania poate vira contributiile catre acest fond.
La fondurile de pensii facultative participarea unui angajat este limitata prin lege la maxim 15% din venitul salarial brut lunar, iar in limita a 200 de euro anual contributia este deductibila fiscal. Pe piata romaneasca functioneaza in prezent patru administratori de pensii facultative (Allianz-Tiriac, Aviva, BCR Asigurari de Viata si ING) care gestioneaza sase fonduri (cate doua administrate de ING Viata si respectiv Allianz-Tiriac Pensii Private, unul administrat de Aviva si unul de BCR Asigurari de Viata). In plus, fondul administrat de catre OTP (OTP Strateg) a primit saptamana trecuta autorizatia CSSPP, in timp ce Raiffeisen Asset Management are deja autorizat prospectul unui fond, Raiffeisen Acumulare.
Incet, dar sigur, piata pensiilor facultative incepe sa se miste, in conditiile in care acestea adunau, la inceputul lui august, peste 4.200 de participanti si aveau in administrare active nete de mai bine de 112.000 de euro. Pregatirile administratorilor pentru momentul de lansare a pilonului II, respectiv a pensiilor private obligatorii, au "sugrumat" intr-o oarecare masura startul facultativelor - numarul administratorilor interesati pentru moment de aceasta piata fiind cu mult mai redus decat al celor ce se pregatesc pentru pilonul II. Dar, odata cu terminarea campaniei de aderare pentru fondurile obligatorii (respectiv la inceputul anului viitor), este de asteptat ca numarul administratorilor interesati sa gestioneze fonduri facultative sa creasca.
Pe de alta parte, pentru contribuabilii pentru care oferta locala de pensii facultative (dar si obligatorii) s-ar dovedi insuficienta, legea permite si "migrarea" catre fonduri din strainatate. Mai precis, de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, poate fi administrator de pensii facultative orice entitate autorizata pentru aceasta activitate intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European. Administratorii care au fost autorizati, avizati sau supusi unei proceduri similare in vederea functionarii ca administrator de scheme de pensii facultative intr-un stat membru al Uniunii Europene nu mai trebuie sa se autorizeze si pe piata locala, ci pot furniza astfel de servicii direct din tara de origine, urmand o procedura data. Una dintre conditiile de baza este insa ca administratorul respectiv (si sistemul de pensii din tara respectiva) sa coincida cu cel romanesc, in conditiile in care in multe tari ale Uniunii Europene functioneaza un sistem de pensii ocupationale usor diferit de cel al pensiilor facultative din Romania. Spre exemplu, in Polonia, pilonul III include doua componente, respectiv asa-numitul "program al pensiilor pentru angajati" si conturile individuale de pensionare.
In planurile de pensii pentru angajati prima contributie este platita de angajator, angajatul avand posibilitatea sa plateasca contributii suplimentare, iar accesul la fonduri poate avea loc doar cand angajatul implineste 60 de ani. In sistemul de conturi individuale de pensionare perioada minima de economisire este de cinci ani, iar formele de economisire sunt legate de polite unit-linked, conturi de investitii la case de brokeraj, conturi bancare. In 2006 pe piata ungara activau 70 de fonduri pe pilonul III, sistem in care cotizatiile angatilor si cele ale angajatorilor trebuie sa fie de acelasi nivel. Din 2006, Ungaria a mai introdus si un al patrulea pilon de pensii, care permite cotizatiile la fonduri ce investesc exlusiv in actiuni de pe piata maghiara. In privinta randamentelor obtinute de fondurile straine, pentru a da doar un exemplu, in Polonia acestea au adus castiguri de circa 10% anual.
Practic, in momentul in care administratorul din tara respectiva primeste informatiile despre contributorii romani ce vor sa participe la o schema facultativa administrata de acesta, el trebuie sa informeze autoritatea de reglementare din tara de origine care, la randul sau, intra in contact cu CSSPP. Inainte ca un administrator dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sa inceapa sa administreze o schema de pensii facultative cu participanti din Romania, CSSPP comunica autoritatii competente din statul membru de origine, in termen de doua luni de la primirea informatiilor, cerintele stabilite de legislatia romana privind pensiile facultative. In conformitate cu aceste cerinte trebuie gestionata schema de pensii facultative cu participanti din Romania, care vor fi transmise administratorului interesat. In raport cu contributorii romani, administratorii din alte tari trebuie sa isi desfasoare activitatea potrivit cerintelor din legislatia romaneasca, iar activitatea lor este supravegheata de catre autoritatea romana.
Si in sistemul de pensii obligatorii exista posibilitatea - cel putin teoretica - de a contribui la un fond gestionat de un administrator aflat intr-o alta tara a Uniunii. Procedura este similara celei din sistemul pensiilor facultative, insa procesul este mult mai greoi - in conditiile in care "lantul" prin care sunt virate contributiile in acest sistem este mai lung decat la pensiile facultative (fiind vorba despre virarea unei parti a contributiilor de pensii deja platite in sistemul public catre un fond de pensii administrat privat). In plus, numarul de administratori ce vor lua startul la 17 septembrie pe piata romaneasca - cel mai probabil in jur de 15 - este mai mult decat suficient pentru ca fiecare dintre cei 2,5-3 milioane de contributori asteptati sa intre in sistem anul acesta.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro