Harta izvoarelor de ape minerale din România. Unde începe drumul brandurilor Borsec, AQUA Carpatica, Dorna sau Bucovina

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 23 august 2022 635 afişări

Cele mai multe izvoare de apă minerală naturală se află în judeţele Suceava, Covasna şi Harghita, arată o analiză a ZF care are la bază date din Lista apelor minerale recunoscute din România, 2021, realizată de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM).

Harta izvoarelor de ape minerale din România. Unde începe drumul brandurilor Borsec, AQUA Carpatica, Dorna sau Bucovina

Branduri precum Borsec, AQUA Carpatica, Dorna, Bucovina, Perla Harghitei, mărci cunoscute la nivel naţional şi prezente în topul celor mai mari vânzări, au minimum două surse de unde iau apa minerală.

Cele mai multe izvoare de apă minerală naturală se află în judeţele Suceava, Covasna şi Harghita, arată o analiză a ZF care are la bază date din Lista apelor minerale recunoscute din România, 2021, realizată de Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM).

Datele includ doar ape minerale, nu şi ape de izvor sau ape de masă. Astfel, zona centrală şi cea de nord ale ţării furnizează cea mai mare cantitate de apă minerală naturală. De aici vin practic branduri precum Borsec, Dorna, AQUA Carpatica şi Perla Harghitei. Borsec, cel mai vechi brand de apă minerală de pe plan local, cu o istorie de peste două secole, are două surse din care îmbuteliază apa minerală, ambele în judeţul Harghita, potrivit sursei citate. Pe de altă parte, AQUA Carpatica are opt surse în două judeţe, Suceava şi Harghita. La rândul lui, brandul Bucovina are şase surse de apă minerală, în timp ce Perla Harghitei are patru astfel de surse, conform datelor ANRM. Pe de altă parte, Dorna (inclusiv Izvorul Alb) are trei surse, la fel ca Biborţeni şi Carpatina. Două surse au brandurile Poiana Negri, Tuşnad, Stânceni şi Bilbor.

Brandurile de apă minerală sunt împărţite între antreprenori locali şi multinaţionale. De exemplu, Romaqua Group, companie controlată de Octavian Creţu, are în portofoliu Borsec, Stânceni şi Aquatique. Un alt antreprenor important din domeniu este Jean Valvis, care controlează Carpathian Springs, îmbuteliatorul AQUA Carpatica. Antreprenorul a bătut recent palma cu PepsiCo pentru vânzarea a 20% din Carpathian Springs, ţinta fiind dezvoltarea brandului la nivel internaţional. Pe de altă parte, Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi răcoritoare, are în portofoliu brandurile Dorna Poiana Vinului, Dorna Izvorul Alb şi Poiana Negri. Pe de altă parte, brandul Bucovina este deţinut de Maspex, producătorul sucurilor Tymbark.

Borsec, AQUA Carpatica, Izvorul Alb, Bucovina şi Dorna erau în 2021 cele mai vândute branduri de apă minerală naturală, cu o cotă de piaţă cumulată de 78,7% în valoare, conform datelor companiei de cercetare de piaţă Market Vektor. Jucători importanţi în piaţă sunt şi Perla Harghitei, companie deţinută de salariaţi, Apemin Tuşnad, controlată de Kurko Gyarfas, şi Apemin Zizin, deţinut de familia Lazăr.

Astfel, aceste cinci branduri au avut vânzări de aproape 2,5 miliarde de lei, conform calculelor ZF, având în vedere că piaţa este estimată de compania de cercetare de piaţă la 3,2 miliarde de lei în 2021.

În România, vânzările de apă îmbuteliată în magazine, din care cea mai mare pondere o are apa minerală naturală, s-au situat anul trecut la 2,2 miliarde de litri, ceea ce înseamnă că fiecare român a consumat în 2021 circa 116 litri de apă, arată datele companiei de cercetare Euromonitor. Consumul a fost pe o pantă ascendentă în ultimii ani. Ultimele două decenii au adus o creştere în sectorul apelor minerale, dar şi un nou ambalaj preferat al românilor. Apa îmbuteliată la PET a ajuns să reprezinte astăzi peste 90% din piaţă, conform estimărilor ZF, în condiţiile în care înainte de ’93 singurul ambalaj în care se îmbutelia apa era sticla, conform datelor din Ghidul Apelor Minerale, realizat de APEMIN.

În 2021, ponderea sticlei era de 33%, iar în 2011 sticla ajunsese să reprezinte nu­mai 5% din vânzări. Doar câteva branduri sunt prezente în retail cu ambalaje de sticlă, miza fiind HoReCa.

Apa minerală este a statului, iar companiile plătesc o redevenţă

Pe teritoriul României pot fi comercializate sub denumirea de ape minerale naturale numai apele recunoscute de ANRM sau de autoritatea competentă dintr-un stat membru al Uniunii Europene.

ANRM este cea care acordă licenţele de explorare şi exploatare a resurselor minerale, inclusiv a apelor minerale, iar în funcţie de cantităţile de apă exploatate se plătesc redevenţe. Astfel, redevenţa minieră pentru ape minerale naturale se stabileşte la sursă, în echivalentul a 4 euro/1.000 de litri, la cursul BNR de la data plăţii.

Compania care are cele mai multe licenţe de exploatare este Societatea Naţională a Apelor Minerale (SNAM), aflată în subordinea Ministerului Economiei. Conform datelor de pe site-ul SNAM, compania deţine 41 de licenţe de exploatare şi o licenţă de explorare, fiind cea mai importantă unitate din domeniul extracţiei şi livrării de ape minerale naturale şi terapeutice, furnizând, în prezent, aproximativ 75% din volumele de apă minerală naturală îmbuteliate de societăţile comerciale de profil. Practic, sunt îmbuteliatori care cumpără apa de la SNAM, o îmbuteliază şi o vând mai departe. SNAM este deţinătorul de licenţă, dar se ocupă de documentaţii, analize şi declaraţii de conformitate a apei.

Însă, sunt şi companii care au obţinut direct licenţe de exploatare de la ANRM. Practic, aceste companii au găsit alte perimetre în afara celor concesionate de SNAM pe care să le exploateze.

Companiile au concesionat sursele şi perimetrele şi se ocupă de activitatea de explorare şi exploatare, în funcţie de stadiul în care se află.

Pentru o sursă de apă se poate încheia un singur contract de vânzare-cumpărare, deci nu pot avea doi îmbuteliatori aceeaşi sursă de apă. Aceste licenţe de exploatare se stabilesc pe o perioadă de 20 de ani şi se pot prelungi pe perioade succesive de câte cinci ani.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.