HOTELURI: Proprietarii de brand-uri cu traditie nu-si (re)negociaza numele

Postat la 28 februarie 2006 2 afişări

Hotelurile cu traditie din Romania care au reusit sa tina pasul cu ritmul pietei pot fi numarate pe degete. Si totusi, marile lanturi internationale care si-au declarat interesul pentru Romania, cum ar fi Sheraton, Four Seasons, West Paces sau Domina, ar putea avea o surpriza

Hotelurile cu traditie din Romania care au reusit sa tina pasul cu ritmul pietei pot fi numarate pe degete. Si totusi, marile lanturi internationale care si-au declarat interesul pentru Romania, cum ar fi Sheraton, Four Seasons, West Paces sau Domina, ar putea avea o surpriza.

 

Nu suntem interesati sa punem un nume nou, strain, pe frontispiciul hotelului", o spune pe un ton direct George Turna, presedintele consiliului de administratie al hotelului Ambasador din Bucuresti. "Am facut investitii si acum suntem in plin proces de renovare, am schimbat mobila, am achizitionat minibaruri, zugravim din nou, iar la sfarsitul acestei investitii de aproximativ 7-8 miliarde de lei vechi (peste 200.000 de euro) aerul hotelului va fi altul", mai spune Turna, care este si actionar al venerabilului hotel inaugurat in 1937.

 

Cu o capacitate de 209 camere, hotelul Ambasador a avut anul trecut o cifra de afaceri de 100 de miliarde de lei vechi (2,8 mil. euro), in crestere fata de 2004 - 86 de miliarde de lei (2,15 mil. euro). Tot pe bulevardul bucurestean Magheru, vizavi de Ambasador, se afla Lido, hotel controlat de omul de afaceri Viorel Paunescu si care s-a "desprins" de Compania Hoteliera Intercontinental, in speranta de a reduce din pierderile pe care RCHI le raporta an de an. La sfarsitul primului semestru al lui 2005, RCHI raporta pierderi de 1,1 mil. euro (la o cifra de afaceri de 5 mil. euro), valoare apropiata de cele inregistrate in 2004, de 1,2 mil. euro.

 

La sfarsitul anului trecut, portofoliul RCHI a fost reorganizat, pastrandu-se doar hotelul Intercontinental. Lido va fi condus de o companie distinca, controlata tot de familia Paunescu. "Un delegat al consiliului de administratie se afla deja in discutii cu cateva companii hoteliere internationale, printre care Hyatt si Four Seasons, pentru afilierea hotelului Lido. Hotelul isi va pastra propriul nume, la care se va adauga cel al unitatii care il afiliaza", a declarat Viorel Paunescu intr-un interviu pentru Ziarul Financiar. In prezent, pentru renovarea Intercontinental si Lido sunt programate investitii de 15 milioane de euro.

 

Cele mai vechi hoteluri din Capitala sunt concentrate pe Calea Victoriei, unde, la inceputul secolului trecut, trei cladiri asemanatoare ca arhitectura (stilul arhitectului Alexandru Orascu facea furori in epoca) se priveau fata in fata in piateta in care urma sa se inaugureze, in 1912, Cercul Militar National. Cele trei hoteluri erau nelipsite de pe "harta atractiilor" celor care vizitau pe atunci micul Paris si s-ar putea spune ca lucrurile nu s-au schimbat prea mult intre timp: Casa Capsa, Capitol si Bulevard sunt tot acolo, au acelasi nume si nu au de gand sa-l schimbe prea de curand. 

 

In cazul hotelului Capitol, investitiile, cifra de afaceri sau pretul pachetului de actiuni pe care actualul proprietar Vasile Grigoras le-a achizitionat in 2001 sunt niste secrete bine pastrate. Potrivit lui Costel Grigoras, directorul hotelului, cladirea a trecut printr-o prima renovare in 2001, an in care a fost si consolidata: "Dupa 1989, hotelul a fost preluat in locatie de gestiune de Vasile Grigoras, care a devenit in 2001 proprietar unic si a luat un imprumut bancar pentru reconsolidare, tot in reconsolidare investind si tot profitul hotelului". Se urmareste astfel atragerea unui potential cumparator?

 

"Nu negociem si nu ne gandim la un contract de management, brandul Capitol este deja cunoscut clientilor nostri si nu consideram ca ar fi nevoie", spune directorul hotelului. Ultima transa de investitii a avut loc in 2002-2003, cand capacitatea restaurantului a fost marita la 180 de locuri, iar catifeaua de pe peretii acestuia a fost inlocuita cu un tapet de matase.

 

Despre care se poate spune ca a dobandit deja "patina timpului", astfel incat, pentru necunoscatori, pare a fi lipit acolo inca din perioada in care, vizavi, la Casa Capsa, George Enescu semna in cartea de onoare. Inaugurat in 1868, Casa Capsa este unul dintre cele trei hoteluri vechi din Bucuresti clasificate la cinci stele (alaturi de Athénée Palace Hilton si Continental - din 2007). Cladirea a trecut printr-o renovare capitala in 2001, iar proprietarul acesteia, omul de afaceri constantean Marian Bucur, exclude varianta unei eventuale afilieri la un lant international.

 

In aceeasi zona, de data aceasta pe bulevardul Regina Elisabeta, se afla hotelul Bulevard (fostul Hotel Herdan, inaugurat in 1873), care, momentan, este inchis si dezafectat. In 2002, imobilul a fost cumparat de omul de afaceri Corneliu Iacubov, care declara anul trecut, in timpul unei emisiuni televizate, ca a investit in hotelul Bulevard pentru a  crea o "capacitate de credit".

 

Pe langa faptul ca nu sunt interesati de contracte de afiliere la lanturi internationale, directorii de la Capitol si Ambasador mai au ceva in comun: ambii se declara nemultumiti de gradul de ocupare inregistrat anul trecut. "Despre gradul de ocupare nu putem spune decat ca se putea si mai bine. Incercam acum sa patrundem mai mult pe turismul de business, care este in plina dezvoltare", spune George Turna. In 2005, hotelul Ambasador a avut o rata de ocupare de 60%, cam tot atat cat au avut si cei de la Capitol (60-65%).

Si tot ca o nota comuna: managerii vechilor hotelurilor din centrul Bucurestiului nu sunt interesati de valoarea de piata a cladirilor.

 

In cutumele hotelierilor si ale evaluatorilor, o camera de hotel valoreaza intre 150.000 si 300.000 de euro, in functie de dotari, specificul cladirii, locatie sau nevoia de investitii/investitii realizate. Conform unui studiu al Peacock Hotels & Management, in Romania valorile in cauza sunt ceva mai mici - intre 90.000 si 130.000 de euro/camera de trei sau patru stele si 140.000-180.000 de euro/ camere de cinci stele. O camera la Athénée Palace Hilton, bunaoara, hotel cu o arhitectura deosebita si care functioneaza intr-o cladire monument istoric, este evaluata la aproximativ 160.000 de euro.

 

"Stim ca este o valoare mai mare decat cea facuta de companiile de evaluare, care calculeaza pretul hotelului in functie de numarul de camere si asa mai departe", marturiseste George Turna de la Ambasador. Nici Dan Dulciu, director de marketing la Casa Capsa, nu poate da o cifra exacta, preferand o licenta poetica unei evaluari in cifre a hotelului, pe care il descrie drept un "un diamant de cinci stele". Un diamant aflat intr-o "mina" ale carei "galerii" par sa ramana inchise. Cel putin deocamdata.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/hoteluri-proprietarii-de-brand-uri-cu-traditie-nu-si-re-negociaza-numele-976929
976929
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.