Ikea, tot mai interesata de Romania

Postat la 21 februarie 2006 2 afişări

Care este legatura intre o veioza veche aruncata in ploaie si un business de peste 15 miliarde de euro anual? Aparent, nici una. Insa pentru cei impatimiti de decoratiuni interioare si mari devoratori de publicitate, raspunsul vine firesc: Ikea.

Care este legatura intre o veioza veche aruncata in ploaie si un business de peste 15 miliarde de euro anual? Aparent, nici una. Insa pentru cei impatimiti de decoratiuni interioare si mari devoratori de publicitate, raspunsul vine firesc: Ikea.

 

Acum 15 ani, business-ul lui Ingvar Kampard, fondatorul gigantului Ikea, a ajuns si la Bucuresti, o data cu deschiderea reprezentantei pentru Balcani, Ikea Trading Und Design. Azi, Ikea are aproximativ 40 de furnizori in Romania, care, impreuna cu fabrica proprie Swedwood de la Siret, furnizeaza grupului produse in valoare de aproximativ 100 de milioane de euro anual. De altfel, Romania devine tot mai interesanta pentru Ikea. Si cu siguranta, mult mai interesanta decat Bulgaria si Serbia, tari in care se afla doar 15 dintre cei 55 de furnizori balcanici ai grupului suedez si unde Ikea nu si-a manifestat inca interesul pentru partea de retail.

 

In schimb, divizia industriala a Ikea, grupul Swedwood International, si-a anuntat intentia de a investi 35 de milioane de euro intr-o a doua fabrica proprie, in judetul Suceava. Mai mult, cel mai mare retailer mondial de mobila, cu magazine in 40 de tari ale lumii, a anuntat de curand ca isi pregateste intrarea si pe piata romaneasca de retail, prin deschiderea la Bucuresti a primului magazin in sistem de franciza. 

 

"Deocamdata nu putem oferi mai multe detalii despre locatie sau investitie. Noi  desfasuram activitati de achizitie si comercializare. Exista departamente specializate care articuleaza partea de retail", spune olandezul Hendrik Notmeijer, trading area manager al Ikea pe Balcani. Pe piata au fost vehiculate insa mai multe locatii, una dintre acestea fiind in cadrul centrului comercial de la Baneasa. In asteptarea  acestuia, nimic nu pare sa tulbure viata companiilor romanesti care colaboreaza cu Ikea. O data ce ai semnat contractul cu retailerul de mobila numarul 1 al lumii nu-ti ramane decat sa tii pasul. Iar "acoperirea" nu mai este o problema. "Nu intentionam sa patrundem pe noi piete, deoarece practic suntem peste tot, intrucat Ikea comercializeaza produsele noastre in toata lumea", spune Nicolae Borsos, administrator unic al Nikmob.

 

De ce Romania? In primul rand datorita disponibilitatii materiei prime si a fortei de munca relativ ieftine. "Am ales sa vin in Romania datorita posibilitatilor de dezvoltare a business-ului si pentru ca apreciez atitudinea pozitiva a oamenilor", spune Hendrik Notmeijer. De-a lungul celor peste 30 de ani pe care i-a petrecut la Ikea, Notmeijer a fost trading area manager pentru Germania, Olanda, Suedia si tarile baltice. Acum doi ani a decis sa se ocupe de zona Balcanilor si a venit la Ikea Trading Und Design, sub "umbrela" careia se afla Romania, Bulgaria si Serbia.

 

"Scopul acestui centru deriva din filosofia Ikea: oferta variata de mobilier functional, cu design deosebit, la preturi accesibile", explica Notmeijer. Pe de alta parte, factorul de proximitate a jucat un rol decisiv in decizia suedezilor de a-si confirma prezenta in Balcani. "Dat fiind ca aceasta zona reprezinta o plaja de furnizori foarte importanta pentru noi, existenta unui nod regional care sa centralizeze activitatea furnizorilor din zona, adica sa achizitioneze si sa comercializeze produse pentru Ikea, a venit ca o consecinta fireasca a business-ului", mai spune Notmeijer.

 

S-ar putea spune chiar ca romanii care fac afaceri cu Ikea au ajuns la un fel de contract nescris de fidelitate cu suedezii: mai exact, livreaza aproape exclusiv pentru ei. Compania buzoiana Nikmob, producator de mobilier din lemn masiv, de rasinoase si fag, dormitoare, mic mobilier, mobilier pentru copii (patuturi), colaboreaza cu Ikea de 6 ani. "Colaborarea cu Ikea este excelenta. Intrucat livram intreaga gama de produse catre grup, am reusit in cativa ani sa crestem volumul vanzarilor de aproape cinci ori, marind numarul angajatilor cu doar 20%", spune Nicolae Borsos.

 

"Colaboram cu Ikea de mai bine de 10 ani", spune si Vasile Godja, manager general al Plimob. Maramuresenii produc 130.000 de scaune pe luna, 90% din capacitatea de productie mergand in magazinele Ikea. Nu mai e un secret ca producatorii autohtoni de mobila pentru export se confrunta cu doua mari probleme: deprecierea euro - care a afectat drastic exporturile din ultimul an - si specializarea concurentei straine, care patrunde tot mai agresiv pe piata interna.

 

Din punctul de vedere al producatorilor care au contracte cu Ikea singura solutie pentru mentinerea in business consta in cresterea volumului de productie. Iar Ikea lanseaza anual comenzi care depasesc capacitatea de productie a furnizorilor romani. In acest an, Borsos estimeaza vanzari de mobilier in valoare de 20 de milioane de euro catre grupul suedez, cu 3,5 milioane mai mult decat in 2005. "Comenzile lansate de Ikea depasesc in fiecare an capacitatea noastra de productie si cresc o data cu noi. Sortimentatia solicitata este redusa, de aproximativ 14 articole, dar producem in serii foarte mari, de ordinul a 500.000 de bucati/an", precizeaza Borsos.

 

Chiar daca notorietatea suedezilor s-a construit, in primul rand, prin divizia de mobila, aceasta nu reprezinta unicul profil de activitate al grupului, Ikea comercializand si decoratiuni interioare si ornamente. De altfel, primii doi furnizori de ceramica Ikea din Balcani sunt romanii de la Ipec Alba-Iulia si Cesiro Sighisoara, pe locul al treilea aflandu-se bulgarii de la Kalinel.

 

Compania Ipec din Alba-Iulia, cel mai mare furnizor de ceramica al Ikea din Balcani, conform oficialilor companiei, a inceput in 1991 ca o afacere de familie, pentru a ajunge in 2005 sa livreze catre Ikea articole de menaj in valoare de 6,8 milioane de euro. Capacitatea de productie a Ipec este de 1,7 milioane de piese pe luna (aproximativ 20 de milioane de piese anual), aceasta reprezentand 1% din productia mondiala, conform administratorului companiei Elena Covaciu. "La ora actuala, piata de profil din Romania este intr-o continua scadere. In aceste conditii, principala noastra preocupare o reprezinta exporturile", explica aceasta. Cu o cifra de afaceri de 7,2 milioane de euro in 2004, compania estimeaza ca va incheia anul financiar 2005 cu 7,8 milioane de euro cifra de afaceri, din care 95% vor purta marca Ikea.

 

Suedezii prind radacini in Romania, iar experienta celorlalte tari in care Ikea a "infipt" steagul ne spune ca nu avem motive sa ne ingrijoram ca vor pleca prea curand. Pentru ca povestea de acum clasicului spot publicitar Ikea, cu veioza veche aruncata in ploaie, se poate spune si la noi: "E doar o vechitura, iar cea noua e mult mai buna".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ikea,
tot mai interesata de Romania
/actualitate/ikea-tot-mai-interesata-de-romania-978960
978960
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.