Ikea, tot mai interesata de Romania
Care este legatura intre o veioza veche aruncata in ploaie si un business de peste 15 miliarde de euro anual? Aparent, nici una. Insa pentru cei impatimiti de decoratiuni interioare si mari devoratori de publicitate, raspunsul vine firesc: Ikea.
Care este legatura intre o veioza veche aruncata in ploaie si un business de peste 15 miliarde de euro anual? Aparent, nici una. Insa pentru cei impatimiti de decoratiuni interioare si mari devoratori de publicitate, raspunsul vine firesc: Ikea.
Acum 15 ani, business-ul lui Ingvar Kampard, fondatorul gigantului Ikea, a ajuns si la Bucuresti, o data cu deschiderea reprezentantei pentru Balcani, Ikea Trading Und Design. Azi, Ikea are aproximativ 40 de furnizori in
In schimb, divizia industriala a Ikea, grupul Swedwood International, si-a anuntat intentia de a investi 35 de milioane de euro intr-o a doua fabrica proprie, in judetul Suceava. Mai mult, cel mai mare retailer mondial de mobila, cu magazine in 40 de tari ale lumii, a anuntat de curand ca isi pregateste intrarea si pe piata romaneasca de retail, prin deschiderea la Bucuresti a primului magazin in sistem de franciza.
"Deocamdata nu putem oferi mai multe detalii despre locatie sau investitie. Noi desfasuram activitati de achizitie si comercializare. Exista departamente specializate care articuleaza partea de retail", spune olandezul Hendrik Notmeijer, trading area manager al Ikea pe Balcani. Pe piata au fost vehiculate insa mai multe locatii, una dintre acestea fiind in cadrul centrului comercial de la Baneasa. In asteptarea acestuia, nimic nu pare sa tulbure viata companiilor romanesti care colaboreaza cu Ikea. O data ce ai semnat contractul cu retailerul de mobila numarul 1 al lumii nu-ti ramane decat sa tii pasul. Iar "acoperirea" nu mai este o problema. "Nu intentionam sa patrundem pe noi piete, deoarece practic suntem peste tot, intrucat Ikea comercializeaza produsele noastre in toata lumea", spune Nicolae Borsos, administrator unic al Nikmob.
De ce
"Scopul acestui centru deriva din filosofia Ikea: oferta variata de mobilier functional, cu design deosebit, la preturi accesibile", explica Notmeijer. Pe de alta parte, factorul de proximitate a jucat un rol decisiv in decizia suedezilor de a-si confirma prezenta in Balcani. "Dat fiind ca aceasta zona reprezinta o plaja de furnizori foarte importanta pentru noi, existenta unui nod regional care sa centralizeze activitatea furnizorilor din zona, adica sa achizitioneze si sa comercializeze produse pentru Ikea, a venit ca o consecinta fireasca a business-ului", mai spune Notmeijer.
S-ar putea spune chiar ca romanii care fac afaceri cu Ikea au ajuns la un fel de contract nescris de fidelitate cu suedezii: mai exact, livreaza aproape exclusiv pentru ei. Compania buzoiana Nikmob, producator de mobilier din lemn masiv, de rasinoase si fag, dormitoare, mic mobilier, mobilier pentru copii (patuturi), colaboreaza cu Ikea de 6 ani. "Colaborarea cu Ikea este excelenta. Intrucat livram intreaga gama de produse catre grup, am reusit in cativa ani sa crestem volumul vanzarilor de aproape cinci ori, marind numarul angajatilor cu doar 20%", spune Nicolae Borsos.
"Colaboram cu Ikea de mai bine de 10 ani", spune si Vasile Godja, manager general al Plimob. Maramuresenii produc 130.000 de scaune pe luna, 90% din capacitatea de productie mergand in magazinele Ikea. Nu mai e un secret ca producatorii autohtoni de mobila pentru export se confrunta cu doua mari probleme: deprecierea euro - care a afectat drastic exporturile din ultimul an - si specializarea concurentei straine, care patrunde tot mai agresiv pe piata interna.
Din punctul de vedere al producatorilor care au contracte cu Ikea singura solutie pentru mentinerea in business consta in cresterea volumului de productie. Iar Ikea lanseaza anual comenzi care depasesc capacitatea de productie a furnizorilor romani. In acest an, Borsos estimeaza vanzari de mobilier in valoare de 20 de milioane de euro catre grupul suedez, cu 3,5 milioane mai mult decat in 2005. "Comenzile lansate de Ikea depasesc in fiecare an capacitatea noastra de productie si cresc o data cu noi. Sortimentatia solicitata este redusa, de aproximativ 14 articole, dar producem in serii foarte mari, de ordinul a 500.000 de bucati/an", precizeaza Borsos.
Chiar daca notorietatea suedezilor s-a construit, in primul rand, prin divizia de mobila, aceasta nu reprezinta unicul profil de activitate al grupului, Ikea comercializand si decoratiuni interioare si ornamente. De altfel, primii doi furnizori de ceramica Ikea din Balcani sunt romanii de la Ipec Alba-Iulia si Cesiro Sighisoara, pe locul al treilea aflandu-se bulgarii de la Kalinel.
Compania Ipec din Alba-Iulia, cel mai mare furnizor de ceramica al Ikea din Balcani, conform oficialilor companiei, a inceput in 1991 ca o afacere de familie, pentru a ajunge in 2005 sa livreze catre Ikea articole de menaj in valoare de 6,8 milioane de euro. Capacitatea de productie a Ipec este de 1,7 milioane de piese pe luna (aproximativ 20 de milioane de piese anual), aceasta reprezentand 1% din productia mondiala, conform administratorului companiei Elena Covaciu. "La ora actuala, piata de profil din
Suedezii prind radacini in
Urmărește Business Magazin
![](https://cnt.m.ro/c.gif?id=&pid=341)
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro