In loc de gadget, click pe o fusta?

Postat la 25 septembrie 2007 1 afişăre

Hainele, pantofii si accesoriile nu ajung acum nici la 1% din totalul vanzarilor online din Romania. Peste doi-trei ani insa, oamenii din piata sustin ca imbracamintea are sanse sa ajunga mai populara printre cumparatorii online decat gadget-urile, computerele sau aplicatiile software, adica produsele care la ora actuala se vand cel mai bine prin Internet.

Hainele, pantofii si accesoriile nu ajung acum nici la 1% din totalul vanzarilor online din Romania. Peste doi-trei ani insa, oamenii din piata sustin ca imbracamintea are sanse sa ajunga mai populara printre cumparatorii online decat gadget-urile, computerele sau aplicatiile software, adica produsele care la ora actuala se vand cel mai bine prin Internet.

Numele meu este Liana si sunt dependenta de shopping-ul online. Acesta este primul gand care imi trece prin minte atunci cand trebuie sa spun ceva despre mine", se prezinta una dintre vizitatoarele blogului de fashion Einvest. Dependenta se explica prin faptul ca, scrie ea, "jumatate din bugetul meu lunar il cheltuiesc online si nu exista luna fara sa fac macar o achizitie din magazinele virtuale". In general, tanara cumpara online haine, pantofi si bijuterii, insa tot de pe Internet si-a luat telefonul mobil (cu 50% mai ieftin decat oferta cu abonament existenta pe piata), playerul iPod si laptopul. "Pana si cutiile de cadouri pentru Craciun le-am gasit mai ieftine online. Si pe deasupra mi-au fost livrate acasa."

Intr-adevar, statisticile comertului online in Romania n-arata rau. Exista la ora actuala aproape 1.500 de site-uri romanesti de unde se poate cumpara teoretic orice, de la mancare, jucarii sau cosmetice pana la electronice si electrocasnice, filme sau cel mai recent roman al lui Paulo Coelho. Dintre acestea, conform estimarilor Gecad ePayment, aproximativ 600-700 permit plata prin card bancar. Conform statisticilor procesatorului de carduri Romcard, totalul platilor online cu card facute anul trecut a insumat aproape 10 milioane de euro, adica 10-15% din totalul tranzactiilor initiate pe Internetul romanesc.

Daca Liana ar cauta insa ultima colectie de lenjerie Jolidon, de exemplu, nu o va gasi pe site-ul jolidon.ro, ci ar trebui sa dea o fuga pana la cel mai apropiat magazin al companiei. Desi multe din brandurile vestimentare romanesti au propriul site, nici unul nu vinde pe Internet, ci ofera cel mult directionare catre magazinele lor "offline". Unele incep sa ia insa in considerare posibilitatea de a vinde haine sau pantofi pe Internet.

Pe agenda retailerului de imbracaminte Tina R se afla deja un proiect de dezvoltare a unui site de vanzari, care va implica in total costuri in jur de 50.000 de euro, conform Ramonei Julean, directorul de marketing al Tina R. Prezenta online, spera Julean, va consolida si brandul, marind vizibilitatea acestuia in randul consumatorilor. O anumita reticenta ramane insa in comentariul ei despre perspectiva comertului online autohton: "Romanii vor folosi tot mai mult cardul pentru plati online, dar intrebarea cea mare este daca magazinele noastre online sunt pregatite sa raspunda prin seriozitate". Reteaua Tina R numara 12 magazine "offline", iar pana in 2008 intentioneaza sa mai deschida inca zece. Compania si-a schimbat recent actionariatul, dupa ce a vandut 49% din actiuni fondului olandez de investitii Middle Europe Opportunity Fund II, administrat de Middle Europe Investment (MEI). O alta companie care studiaza perspectiva unor vanzari prin Internet este Mondostar din Sibiu, care a lansat recent inca un site, separat de cel de prezentare. Deocamdata nu vinde nimic pe boulevardtailormade.com, dar prezinta stofele, serviciul in sine si datele de contact, astfel incat clientul sa-si comande costumul dupa masurile proprii. In doua saptamani de la comanda, costumul este livrat. Compania, care exporta peste 80% din productie in Germania si Elvetia, are doua marci proprii - Boulevard si Status - si sapte magazine. "Am inceput sa exportam brandul Boulevard in Slovenia si Croatia. Este mai mult o tatonare a pietei, rezultata din colaborarea cu un partener", spune Mircea Vasiu, brand manager al firmei.

Producatorul clujean de lenjerie Jolidon se arata pentru moment destul de reticent: "Am tot cochetat cu ideea de a vinde online, dar inca n-am luat nicio decizie. Site-ul companiei este insa facut astfel incat sa fie completat cu o varianta de comert online", spune Olga Stanciu de la Jolidon. Compania are deocamdata alte obiective mai importante - deschiderea in tara a 16 magazine proprii pana la sfarsitul anului, care sa completeze reteaua de 60. In afara de acestea, Jolidon mai vinde in 5 magazine in Ungaria, 35 in Italia si in 25 de boutique-uri din Franta.

Dinasty, firma specializata pe productia de articole pentru barbati, are un plan de colaborare cu un site specializat de comert online pentru cravate, camasi si alte accesorii. "E un prim pas pe care l-am face in domeniul comertului online, ocazie cu care vom putea testa posibilitatea extinderii pe acest sector", spune Gabriel Muraru, directorul general al Dinasty. Pentru costume insa, Muraru considera ca vanzarile online nu sunt cele mai potrivite, mai ales ca e vorba de achizitii de valoare mare: "Este foarte posibil ca deranjul clientului sa fie mai mare in cazul achizitiei prin Internet, daca  produsul nu ii vine corespunzator si ar trebui sa-l restituie", spune el. Ce poate vinde online un producator de imbracaminte? Produsele care se vand cel mai bine sunt cele de lenjerie, dar numarul de tranzactii lunare este scazut in comparatie cu alte tipuri de produse, cand vine vorba de plata online prin card, constata Sorana Kunst, director de marketing in cadrul integratorului de plati online Gecad ePayment. "Deocamdata sunt destul de putine magazine virtuale de haine, iar numarul de tranzactii este mic. Din totalul celor care tranzactioneaza prin ePayment, sub 1% vand confectii online", precizeaza Sorana Kunst. Cei care se ocupa cu vanzarea de haine pe site-uri raporteaza drept incasari anuale sume de ordinul catorva zeci de mii de euro. Or, piata totala de comert online ar putea ajunge anul acesta la aproximativ 200 de milioane de euro, in crestere cu aproximativ 400% fata de anul trecut, conform unor estimari anterioare ale lui Marius Ghenea, presedintele FitDistribution, detinatoarea platformei de comert online PCFun.

Viitorul pare insa promitator. In vreme ce majoritatea estimarilor sustin ca piata de fashion clasica, estimata la 2,2 miliarde de euro, nu va avea cresteri mai mari de 30% fata de anul trecut, cea online ar putea creste cu mult mai mult. "E greu de facut acum o estimare a piatei de comert online de haine in Romania, dar cu siguranta peste doi ani va fi de cel putin trei ori mai mare decat acum si va creste mult mai rapid decat segmentul IT&C", crede Marius Ciocan, directorul general al FunGift, companie ce a deschis luna trecuta un magazin online de haine casual pentru femei, barbati si copii, importate din UE. Magazinul, denumit CasualWear, promite sa livreze marfa in 24 de ore oriunde in tara.

De ce multe dintre brandurile locale evita comertul online? "Pentru ca se multumesc cu productia si distributia. Vanzarea cu amanuntul presupune pentru multi un raport negativ intre efort si profit", afirma Ciocan, increzator insa ca lucrurile vor evolua si in Romania la fel ca in SUA, unde anul trecut, valoarea vanzarilor online de haine si accesorii a depasit-o pentru prima data pe cea a computerelor - 18,3 miliarde de euro, fata de 17,2 miliarde de euro, conform eMarketer. "Acest lucru se va intampla probabil si in Romania urmatorilor ani. Si vreau ca atunci sa am cel mai cunoscut magazin online de haine casual", adauga Ciocan. Cu un magazin online de cadouri si unul de flori, FunGift a vandut anul trecut de 40.000 de euro. Adaugand acum si unul de haine, Ciocan spera sa aiba la sfarsitul acestui an vanzari de peste 100.000 de euro. Pentru 2008, o estimare optimista ar tinde chiar spre jumatate de milion de euro, avand in vedere ca FunGift are in plan sa mai lanseze inca trei magazine virtuale. La aproape o luna de la lansare, CasualWear.ro numara 33 de comenzi. E mult sau e putin? Pentru un magazin nou, fara istoric, este incurajator, considera Madalin Matica, directorul pentru operatiuni europene al integratorului de plati online DotCommerce. Tinta vizata de directorul FunGift este de 1.000 de comenzi in primul an de functionare si o contributie de 30% a comertului cu haine la cifra de afaceri a FunGift. "Nu este o tinta imposibil de atins. Vectorul de crestere la capitolul haine si accesorii online este oricum foarte mare, avand in vedere ca in alte industrii cresterea este de 15-10% pe an", este de parere Madalin Matica.

CasualWear.ro nu este deocamdata un proiect care aduce profit, tine sa precizeze Ciocan, iar cei peste 5.000 de euro cheltuiti aproape in totalitate pe stocul de marfa nu vor fi amortizati prea curand. La aceasta suma se adauga cei 2.000 de euro - costul proiectului. "Avem avantajul ca ne lucram singuri proiectele prin Creative-Design.ro, care este firma noastra de dezvoltare web", spune Ciocan. Legat de administrarea magazinului, in aceasta faza un singur om se ocupa de el, platforma fiind astfel conceputa incat ii permite administratorului de magazin procesarea unei comenzi in doua sau trei minute, incluzand aici facturile fiscale si chitantele, documentul de expediere, etichetele de livrare. Avantajul cumparaturilor pe Internet fata de o expeditie prin magazine consta in posibilitatea de a compara in timp real produsele pentru a alege cea mai buna oferta de pret sau cea mai la indemana modalitate de livrare. In schimb, in cazul achizitiilor pe Internet exista o intarziere intre momentul in care cumperi si livrarea propriu-zisa. Principala problema a acestei industrii ar fi insa ca in Romania nu sunt inca prea multi utilizatori de Internet - in jur de 5 milioane dupa o estimare pesimista, peste 6 intr-o estimare optimista (ministrul comunicatiilor considera ca anul acesta vom ajunge la 7 milioane). Dar din aceasta cifra, considerata ca indicator al unei piete potentiale, oricum trebuie taiat, pentru ca multi nu au incredere in sistemele de comanda sau plata online. Iar cei care cumpara cheltuiesc in general sume mici, care depasesc cu greu nivelul de 100 de euro. Pe zona de fashion, valoarea medie a unui cos de cumparaturi ajunge la 120 de euro pe comanda, estimeaza Madalin Matica de la DotCommerce - dar cifra are relevanta relativa, pentru ca achizitiile nu se fac neaparat pe Internetul romanesc. In plus, comertul electronic, mai ales cu haine, are handicapul ca nu permite clientului sa incerce marfa, sa vada daca i se potriveste.

Si exista, intr-adevar, companii care recunosc deschis ca nu sunt interesate de Internet, pentru ca nu-l considera viabil ca teren pentru afacerile lor. Directorul general al companiei Staff Collection, care detine marca House of Art si opereaza lantul de magazine cu acelasi nume, nu crede ca magazinele virtuale le pot inlocui pe cele clasice. Olivera Mihet adauga ca nici nu are timp sa se gandeasca la vanzarile online, pentru ca urmeaza ca pana la sfarsitul anului sa fie deschise sase magazine "reale", cu suprafete intre 200 si 500 de metri patrati - la Targu-Mures, Alba-Iulia, Bacau (doua), Constanta si la Bucuresti, in Cotroceni Park (acesta din urma va avea 600 mp). In total, reteaua House of Art numara acum 50 de magazine, iar obiectivul fixat pentru anul viitor este sa ajunga la 100. 

Asadar, nu pentru toti producatorii si retailerii locali de fashion exista argumente pentru deschiderea unui magazin virtual. Daca e sa-l credem insa pe Marius Ciocan de la FunGift, pe o piata in crestere, pionierii vor avea un atu, deoarece clientela pe care si-o vor forma acum va fi decisiva pentru confruntarea cu concurenta. Iar cine vrea sa stie incotro merge piata nu trebuie decat sa studieze comportamentul adolescentilor si al tinerilor si febrilele lor discutii online despre cum, cat si de unde isi cumpara haine de pe Internet.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
In loc de gadget,
click pe o fusta?
/actualitate/in-loc-de-gadget-click-pe-o-fusta-1010450
1010450
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.