În plină pandemie, când multe ţări au devenit inaccesibile, Grecia rămâne una dintre puţinele opţiuni de concediu pentru români. Cât costă un sejur în insulele elene
După ce pandemia de COVID-19 a pus turismul „pe butuci”, aşii din portofoliul agenţiei Cocktail Holidays au rămas insulele elene. Cât de deschişi sunt românii acum la călătoria cu avionul spre acestea?
„La noi, Grecia era pe locul I, cu peste 50% din operarea noastră de vară, către opt insule, săptămânal. Înainte de pandemie, charterele pentru luna iunie erau pline, aveam chiar şi liste de aşteptare. Acum însă suntem la jumătate din volumul normal. Multă lume nu e hotărâtă să plece, mulţi aleg să plece cu maşina”, descrie Dan Goicea, proprietar şi CEO al touroperatorului de turism Cocktail Holidays, comportamentul turiştilor la scurt timp după ieşirea din starea de urgenţă, în cadrul unei conferinţe de presă. În 2019, compania a înregistrat un volum de vânzări de 25 de milioane de euro şi o cifră de afaceri de 5,4 milioane de lei, însă pentru anul acesta estimările vizează o scădere de peste 50%, cifra de afaceri bugetată pentru 2020 fiind de 2,54 mil. lei.
În ciuda cererii scăzute, Grecia rămâne în continuare prima opţiune a clienţilor companiei, mai ales prin prisma faptului că Turcia, o altă destinaţie aflată în topul preferinţelor turiştilor români, este momentan inaccesibilă, primul zbor fiind planificat de reprezentanţii companiei după data de 17 iulie. „Acum ne concentrăm pe Grecia – Creta, Rhodos, Santorini şi Zakynthos”. Primul val de turişti, adaugă el, nu este atât de mare, „dar sper că vom reuşi cu valul doi să încărcăm avioanele şi să recuperăm pierderile.”
Iar dacă în alţi ani cererile de returnare a banilor pentru sejururile achitate erau de sub 1%, pe motive precum un eventual divorţ sau o îmbolnăvire, anul acesta, în martie, când agenţia încasase deja avansuri chiar şi de 60-80% pe Egipt sau de 20% pe Grecia, un procent important din turişti – circa 30% – au optat pentru această variantă.
„Prima dată au cerut banii cash. Apoi le-am acordat, pentru perioada când am anulat zborurile, mutare la acelaşi preţ anul viitor, deşi ştim că după un asemenea an tarifele cresc”, spune executivul. Potrivit Mariei Goicea, implicată şi ea în business, cifrele s-au mai schimbat însă de atunci, când şocul noii situaţii era încă puternic. „Pe măsură ce am procesat anumite rezervări am ajuns la 18% (cereri de returnare a banilor – n. red.)”.
În schimb, aproximativ 60% dintre turiştii care au fost nevoiţi să amâne plecarea şi-au reprogramat vacanţa fie anul acesta, mai târziu, fie anul viitor, iar cei care nu au cerut banii înapoi şi nici nu au putut alege o nouă dată au preferat să ceară un voucher contravaloric. „Este prima dată când avem rezervări atât de multe cu un an înainte pentru sezonul estival. În 2020, cea mai mare parte a sezonului estival este pierdută, însă, ca turoperatori, încercăm să recuperăm cu destinaţii care au un sezon mai extins, precum Egipt sau Emiratele Arabe Unite”, notează Dan Goicea.
De altfel, spune el, sejururile exotice nu au fost foarte afectate în cadrul ofertei agenţiei, deoarece acestea sunt organizate cu precădere în perioada de toamnă şi cea a sărbătorilor de iarnă. „În funcţie de destinaţie mai avem şi în primăvară. Ca destinaţii pentru aceste sejururi, ne axăm pe Thailanda cel mai mult, dar mai oferim pachete şi pe Sri Lanka sau Maldive. Dar anul acesta noi nu am fost nevoiţi să anulăm grupuri pe destinaţii exotice.”
Una dintre măsurile luate de agenţie pentru a creşte rata cererilor a fost să includă în oferte transportul turiştilor din alte oraşe, precum Braşov, la aeroportul din Bucureşti.
Dan Goicea este de părere că „avionul rămâne o variantă destul de sigură, sistemul de ventilaţie funcţionează cu filtre hepa, ca la camerele de chirurgie”, chiar dacă în rândul turiştilor principala temere este infectarea cu COVID-19 la bordul aeronavelor. O altă întrebare frecvent întâlnită în această perioadă în rândul clienţilor, remarcă el, este legată de o eventuală asigurare medicală pentru COVID. „Suntem întrebaţi dacă avem asigurare medicală pentru COVID - momentan nicio firmă nu pune acest lucru la dispoziţie.
Toate pachetele noastre au însă inclusă o asigurare de călătorie şi storno.” Astfel, în cazul în care un turist se îmbolnăveşte la destinaţie, acestuia i se plăteşte abonamentul medical şi i se returnează banii pentru serviciile turistice neutilizate, explică el. O altă întrebare este legată de obligativitatea de a intra sau nu în carantină la întoarcerea în România, însă lista cu zona verde care cuprinde statele pentru care nu se aplică această măsură include şi Grecia. Nici condiţiile de siguranţă de la destinaţie nu ocolesc lista de întrebări, iar în legătură cu acest aspect Dan Goicea spune că în hotelurile cu care agenţia colaborează personalul foloseşte măşti şi viziere, iar obiectele frecvent folosite, de pildă telecomenzile din camere, sunt învelite în pungi de plastic.
O discuţie des întâlnită în această perioadă se referă la posibila creştere a preţurilor. Familia Goicea spune însă că în străinătate şi, în cazul de faţă, în Grecia, din contră, preţurile pachetelor au scăzut puţin în unele cazuri, lucru care diferă de la hotel la hotel. „În Santorini, un hotel a hotărât să aplice un discount de 60% pentru turiştii care vin în luna iulie, oferta fiind la 4 stele cu mic dejun, la 500 de euro/persoană pe 7 nopţi, cu taxe de aeroport şi asigurare medicală inclusă. Le recomandăm turiştilor să vâneze oferte”, spune Maria Goicea, manager de marketing la Cocktail Holdays.
Dacă ar fi să găsim un lucru bun la nivelul întregii crize în care se află turismul pe fondul pandemiei, ar fi acela al creşterii turismului intern. Potrivit unui studiu realizat de Hospitality Culture Institute alături de firma de cercetare de piaţă EXACT Business Solutions, 50% dintre români vor să îşi petreacă vacanţa din următoarea perioadă în ţară în contextul COVID-19, printre destinaţiile preferate de români numărându-se Braşov, Constanţa sau Cluj-Napoca. În acest context, şi familia Goicea s-a orientat şi pe vacanţele interne.
„Cocktail Holidays este cunoscut pentru pachete cu avionul în străinătate, dar începând cu sezonul acesta am dezvoltat şi partea de turism intern, văzând că avem mulţi turişti care doresc totuşi o vacanţă în România şi ne cer aceste oferte”, spune executivul. În ceea ce priveşte pachetele alese, cele mai multe cereri au fost pentru litoralul românesc, Olimp, Mamaia, Eforie Nord numărându-se printre opţiuni, dar şi în Deltă, la conacele din Ardeal sau la mânăstiri. Media unei vacanţe pe litoral este de 5 nopţi. „Un exemplu de pachet pentru două persoane ar fi la hotel de 3 stele cu all inclusive în Eforie Nord la 2.800 de lei/doi adulţi.”
Voucherele de vacanţă nu au mai fost de prea mare ajutor însă, deoarece tarifele au crescut şi ele exponenţial. Sezonul începe la 1 iulie, se scurtează perioada de profit, iar distanţarea reduce numărul de turişti care au acces într-un anumit spaţiu, notează Goicea câteva dintre motivele care i-ar fi determinat pe cei care deţin businessuri în acest sector să majoreze preţurile. „Turismul românesc nu poate prelua turişti cu alte pretenţii, de un alt nivel. Pe Grecia competiţia e foarte mare, nu îşi permit să pună tarife atât de mari. Dar, bineînţeles, pentru că nu toată lumea doreşte să folosească avionul, putem să găsim şi în România opţiuni, deşi nu la aceleaşi condiţii.”
În ceea ce priveşte echipa Cocktail Holidays, care în prezent numără 45 de angajaţi, executivul spune că nu s-a renunţat la nimeni şi nici nu a fost trimis nimeni în şomaj tehnic. „Avem nevoie de specialişti, care nu se formează în două şi nici în şase luni. Am renunţat doar la angajaţii de probă – juniori – pentru că vara, de obicei, angajăm studenţi, masteranzi. La finalizarea contractelor determinate i-am disponibilizat.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro