Inceput de domnie

Postat la 23 mai 2006 1 afişăre

Carrefour Romania "ticaie" inca dupa ritmul impus de fostul director general François Olivier, aflandu-se, pentru prima data in istoria sa de sapte ani, in fata unei schimbari majore de management. Venirea la Carrefour a spaniolului Jacobo Caller Celestino starneste curiozitate. Cine e el si ce va schimba?

Carrefour Romania "ticaie" inca dupa ritmul impus de fostul director general François Olivier, aflandu-se, pentru prima data in istoria sa de sapte ani, in fata unei schimbari majore de management. Venirea la Carrefour a spaniolului Jacobo Caller Celestino starneste curiozitate. Cine e el si ce va schimba?

Nimic, raspunde Caller - cel putin pentru moment. "Deocamdata sunt aici ca sa ascult, sa urmaresc si sa invat", explica el pentru BUSINESS Magazin. "Abia incep sa cunosc clientul roman, obisnuintele locale de consum si echipa Carrefour Romania. Dupa aceea voi vedea in ce masura voi contribui la dezvoltarea companiei". O atitudine previzibila, avand in vedere ca, pe de o parte, Caller a ajuns aici abia de o luna si, pe de alta, ca noul director general al Carrefour Romania se afla la prima sa experienta de retail in afara Spaniei.

 

Dar istoria sa personala poate da, totusi, cateva indicii despre "stilul Caller".

Unul dintre lucrurile pe care le mentioneaza cand vine vorba de experienta sa de 12 ani la Carrefour Spania nu e legat de hypermarketuri, ci de supermarketuri. Caller a reusit o restructurare de succes a Champion, lantul de supermarketuri al grupului din Spania - "a fost cea mai mare provocare din cariera mea", spune el. Lantul se afla, in momentul zero al restructurarii, "undeva pe locul 8-9" in tara, deci nici nu putea visa sa atace pozitia liderului pietei de supermarketuri, care avea atunci in jur de 1.000 de unitati, fata de cele circa 150 de supermarketuri ale Champion. "In ultimii patru ani, aceste magazine au pierdut bani - cam 30 de milioane de euro pe an. Anul acesta vor face bani sau cel putin vor ajunge pe zero". Care a fost solutia lui Caller? Una radicala: pe langa faptul ca a promovat un model comercial nou pentru divizie - cu un numar mai mic de produse, adaptat clientilor de supermarketuri - Caller a decis sa renunte la numele Champion, botezand lantul Carrefour Expres pentru a putea profita, astfel, de puterea brandului nr. 1 pe piata spaniola de hypermarketuri.

Inseamna oare asta ca grupul Carrefour va folosi experienta lui Caller in supermarketuri pentru a intra pe aceasta piata si in Romania? Probabil ca nu, cel putin deocamdata. "Suntem in continuare deschisi catre toate posibilitatile si totul depinde de directia in care merge piata", raspunde el diplomatic. "Supermarketurile nu sunt o optiune inclusa, dar nici exclusa in strategia noastra".

Insa e de presupus ca aceasta experienta a noului manager al Carrefour pe piata de supermarketuri - magazine mai mici, aflate mai aproape de locuintele clientilor si avand un numar mai mic de produse - va fi folositoare chiar daca grupul inca nu are planuri pentru un astfel de lant in Romania. Piata de retail de aici e una dintre cele mai dinamice din Europa. Carrefour are deocamdata putini concurenti directi: grupul francez Cora (care se pregateste sa iasa din Bucuresti, deschizand cel de-al treilea hypermarket al sau la Cluj), precum si nou-venitii Real (divizia de hypermarketuri a grupului german Metro) si Auchan. Dar, in ansamblu, managementul Carrefour poate considera pe oricine competitor, fie ca e vorba de supermarketuri, cash & carry ori discounteri, mai ales cand e vorba de lanturi internationale. "Competitia este intotdeauna binevenita", spune Caller. "Nu conteaza daca sunt hyper sau supermarketuri. Noi contam pe numele si marimea brandului Carrefour - al doilea retailer din lume si primul in Europa".

Piata romaneasca de retail va continua sa creasca - si Carrefour odata cu ea, in primul rand pentru ca e in urma altor piete (in Cehia, de exemplu, sunt 192 de hypermarketuri) si in al doilea rand pentru ca "romanilor le place sa faca cumparaturi si asta este principala diferenta dintre ei si restul tarilor din Europa de Est". Este, de altfel, si o caracteristica a popoarelor latine, adauga el. "Sangele latin face din cumparaturi o nevoie si o placere in acelasi timp". Din acest punct de vedere, Romania seamana foarte bine cu Spania, desi din punct de vedere economic cele doua tari sunt greu de comparat: "Spania a devenit una din primele economii din lume la 30 de ani de la inlaturarea dictaturii lui Franco. Si Romania va fi diferita peste zece ani", spune noul director general al Carrefour. Caller va miza in continuare pe argumente ca preturile mici, oferta diversa si serviciile pentru clienti. Este, de asemenea, posibil ca retailerul sa lanseze o noua marca proprie - Tex, pentru textile - dupa marca No. 1 sau Marca 1 (alimentare si non-alimentare), Blue Sky (electronice si electrocasnice) si Carrefour (produse alimentare importate pentru moment din Franta).

In privinta furnizorilor, politica retailerului s-ar putea reorienta abia dupa intrarea in UE. Acum, Carrefour colaboreaza cu circa 1.200 de firme romanesti care reprezinta - potrivit unei declaratii facute acum o luna de Pascal Anthonioz, directorul Carrefour Baneasa - 98% din totalul furnizorilor. Asta permite companiei sa mizeze pe argumentul preturilor mici. Dar ridicarea taxelor vamale dupa intrarea in UE ar putea reconfigura situatia. Pana atunci, Caller mai are putin timp sa se obisnuiasca cu statutul de expat, sa cunoasca la nivel de detaliu mostenirea pe care i-a lasat-o predecesorul sau si sa constate care sunt diferentele dintre cumparatorul roman si cel spaniol. Probabil ca abia dupa aceea vor afla si cei 3.800 de angajati ai Carrefour, si competitorii sai ce are de gand Jacobo Caller Celestino.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Inceput de domnie
/actualitate/inceput-de-domnie-1005967
1005967
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.