INTERNET: Cit te costa sa navighezi online fara sa dai peste reclame
Cum ar fi Internetul fara publicitate? Exista un singur raspuns: scump. Iar cea mai noua tendinta este de a-i lasa pe utilizatori sa aleaga daca vor sa navigheze printre reclame sau sa plateasca pentru a scapa de ele.
Cum ar fi Internetul fara publicitate? Exista un singur raspuns: scump. Iar cea mai noua tendinta este de a-i lasa pe utilizatori sa aleaga daca vor sa navigheze printre reclame sau sa plateasca pentru a scapa de ele.
Internautii care intra pe pagina web a Gazetei Sporturilor, cel mai popular site din categoria stiri/mass media conform serviciului de monitorizare a traficului web romanesc Trafic.ro, vor afla, printre altele, ca pot vedea inregistrarea celui mai spectaculos gol al etapelor Diviziei A. Microbistii internauti care au accesat site-ul imediat dupa etapa a 23-a au putut vedea, intr-adevar, videoclipul cu golul lui Vali Badoi, dar au aflat cu aceasta ocazie, involuntar, ca un producator de masini de gaurit este cel care a adus spotul pe site. Pe de alta parte, e greu de crezut ca impatimitii fotbalului vor vedea un impediment in faptul ca, pe toata durata fazei de gol, deasupra ecranului apar informatii despre puterea unei masini de gaurit cu viteza variabila.
Pe Internet exista aceeasi regula nescrisa ca si in televiziune. Daca vrei continut gratuit, esti "expus" reclamelor. Alternativa implica plata pentru acces. Dar sunt romanii pregatiti sa plateasca pentru serviciile si continutul online, care in mod traditional au fost considerate gratuite?
"Lumea crede ca, daca plateste cablul care intra in calculator, are tot Internetul gratuit", spune Alin Zainescu de la New Media Agency. Insa nimic nu este 100% gratuit, iar Internetul nu face exceptie. Calin Fusu, general manager al furnizorului de servicii online Neogen, spune ca investitia minima pentru lansarea unui site este de 1.000 de euro, la care se adauga cheltuieli lunare de cel putin 100 de euro. Aceste sume nu contin cheltuielile cu forta de munca sau pe cele de marketing, care au ca scop atragerea vizitatorilor pe site. In fond, multe site-uri sunt concepute ca afaceri, avand drept scop principal generarea de venituri.
Si totusi, un mare atu al Internetului a fost, in mod traditional, tocmai oferirea gratuita a unor cantitati mari de informatie. Insa nu trebuie uitat ca nici aceasta nu este lipsita de costuri. Pana la urma, tot utilizatorii trebuie sa plateasca, chiar daca o fac privind agasati o reclama deschisa pe neasteptate in mijlocul paginii de internet. Conform estimarilor lui Calin Fusu, marile companii vor directiona anul acesta cinci-sase milioane de euro catre publicitatea online.
Un alt model de business presupune ca cel care plateste sa fie chiar cel care beneficiaza de serviciul pus la dispozitie. Acum aproape doi ani, compania New Media Agency a lansat Comunicatedepresa.ro, un serviciu prin care companiile publicau gratuit comunicate de presa pentru cei 5.000 de utilizatori inregistrati ai site-ului, o parte importanta fiind jurnalisti. Alin Zainescu, general manager al New Media Agency, spune ca a "gandit de la inceput Comunicatedepresa.ro ca o afacere".
De aceea, incepand cu toamna anului trecut, a introdus servicii pe baza de abonament platit pentru companiile care vor sa foloseasca mijlocul de comunicare pus la dispozitie de site. Publicul tinta al comunicatelor nu plateste in continuare nimic, insa trebuie sa plateasca companiile care vor sa "atinga" acest public. Noul sistem a determinat o diminuare cu aproape 40% a numarului de comunicate de presa publicate pe site. Acum insa, la sase luni distanta, socul a fost depasit, iar numarul comunicatelor il depaseste chiar pe cel din perioada de gratuitate. Zainescu spune ca veniturile lunare generate de site sunt acum de aproximativ 4.500 de euro. Dupa ce doi ani au fost pompati aproape 25.000 de euro fara a obtine nici un venit, in ritmul actual de crestere afacerea va trece pe profit peste alti doi ani.
Pe de alta parte, trecerea de la un serviciu gratuit la unul contra cost reprezinta un pariu riscant. Zainescu, bunaoara, nu a facut acest pas fara a-si lasa cateva portite deschise, de genul unui numar limitat de postari gratuite sau al unor servicii suplimentare, pentru a-si motiva clientii sa opteze pentru varianta abonamentului.
In cazul Comunicatedepresa.ro, trecerea spre o afacere profitabila a fost favorizata si de faptul ca, deocamdata, este singurul site care ofera acest tip de servicii. Cum procedezi insa atunci cand exista o concurenta puternica in domeniu? O regula de baza: popularitatea face diferenta. Chiar daca nu este singurul loc din Internetul romanesc unde se pot publica anunturi de vanzari masini, Autovit.ro este cel mai vizitat, situandu-se pe primul loc in categoria auto/moto pe Trafic.ro. Acum un an, cei de la Visualsoft, proprietarii site-ului, au hotarat sa incerce sa obtina venituri chiar de la cei care publica anunturile pe site. "Surprinzator, numarul anunturilor a crescut de la 2.500, cate erau inainte, la 6.000 de anunturi lunar. Chiar daca plata este modica, sistemul a eliminat anunturile neserioase de pana atunci", spune Florian Milea, administrator al Visualsoft. Metoda de taxare este prin telefonul mobil, confirmarea facandu-se printr-un SMS care costa 1,8 $.
Marius Pahomi, interactive marketing manager la Hitmail, firma care face, printre altele, marketing online, spune ca "etapa de pionierat cu Internetul gratuit se apropie de sfarsit. Acesta este doar primul val. Ar trebui introduse taxe pentru toate serviciile online, dar si pentru continut propriu". Cel mai bun exemplu de site-uri care atrag utilizatorii prin continut sunt variantele electronice ale publicatiilor scrise. Pana acum, printre putinele care solicita un tarif pentru accesul la articole sunt publicatii ca Ziarul Financiar sau Academia Catavencu. Un exemplu celebru este cel al Wall Street Journal, care dupa ce a introdus taxa de acces pe site si-a pierdut 90% dintre cititori. Totusi, cei 10% ramasi pe baza de abonament lunar sunt suficienti pentru a face din varianta online a publicatiei o afacere de succes. Analistii sunt de parere ca pentru a putea pretinde bani utilizatorilor, un site trebuie fie sa ofere un serviciu de care oamenii au intr-adevar nevoie, fie unul atat de specific incat sa nu poata fi gasit in alta parte.
Aceste conditii au fost respectate de Meciulmileniului.ro, site care a difuzat in direct meciul dintre Steaua si Rapid din Cupa UEFA. Meciul, oferit in parteneriat de furnizorul de servicii online Netbridge si de operatorul de telefonie mobila Vodafone, a putut fi urmarit gratuit de utilizatorii romani, care insa puteau la fel de bine sa il priveasca gratuit la televizor. In schimb, cei din strainatate, care nu aveau alta varianta, au platit cate 10 euro pentru transmisie.
Exista, cu siguranta, si voci care sustin varianta Internetului fara portofel. "Publicitarii suporta nota de plata a majoritatii serviciilor din SUA si Europa, nu vad nici un motiv ca lucrurile sa fie altfel in Romania", spune Fusu de la Neogen.
Totusi, exemplele de mai sus arata ca au inceput sa apara site-uri care incearca sa-si sustina afacerea din banii utilizatorilor. Reteta e simpla: punerea la dispozitia publicului a unui serviciu care acopera o nevoie noua, iar dupa ce obisnuinta creeaza o dependenta de acel serviciu, urmeaza taxarea. De altfel, televiziunea, cea cu care se bate Internetul in atragerea publicitatii, a facut deja acest lucru. Iar ultimul pas va fi facut in clipa in care si in Romania se va institui sistemul pay-per-view, prin care platesti exact filmul pe care vrei sa il urmaresti. Insa, ca si in televiziune, internautii vor plati - uneori destul de scump - pentru lipsa reclamelor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro