Investiţii în noi clinici, dar şi posibile fuziuni şi achiziţii în 2015 în piaţa de servicii private

Autor: Ana Maria Petcana Postat la 04 ianuarie 2015 275 afişări

Principalii operatori de servicii medicale private din România vor continua şi în 2015 investiţiile în extinderea cu noi clinici şi diversificarea serviciilor, într-o piaţă care creşte în medie cu 8-10% anual şi în care s-ar putea încheia mai multe fuziuni şi achiziţii în următoarele 24 de luni.

Astfel, numai primii doi jucători din această piaţă, MedLife şi Regina Maria, au anunţat investiţii de peste 14 milioane euro în acest an.

"2015 va reprezenta unul din cei mai importanţi ani în dezvoltarea MedLife prin prisma investiţiilor pe care vrem să le derulăm. Intenţionăm să ne consolidăm poziţia de lider pe toate segmentele de business şi să investim în reţelele proprii de clinici, spitale, laboratoare şi farmacii. În plus, vrem să derulăm 2-3 achiziţii la nivel regional. Nu excludem nici achiziţia unor pachete majoritare de acţiuni ale unor jucători din top 10 de pe piaţa serviciilor medicale, indiferent de dimensiunea acestora, în măsura în care vor exista astfel de oferte. Valoarea totală a investiţiilor va depăşi 10 milioane de euro", declara Mihai Marcu, preşedintele Consiliului de Administraţie al MedLife.

MedLife vrea să dezvolte şi segmentul de spitale, având în plan o secţie de cardiologie intervenţională şi un spital multidisciplinar care va oferi asistenţă medicală în regim de spitalizare de zi, ambele în Bucureşti. Compania vrea să deschidă în acest an clinici în Craiova, Cluj, Piteşti, Ploieşti şi Bucureşti.

La rândul său, compania de servicii medicale private Regina Maria va derula şi în 2015 investiţii de peste 4 milioane de euro în extinderea reţelei, dar şi în consolidarea poziţiei clinicilor şi spitalelor pe care le deţine în prezent.

"Bugetul de investiţii va fi sensibil mai mare decât cel din 2014. Investiţiile vor fi în noi locaţii, în zona de spitale, pe care le avem. (...) Focusul rămâne în continuare pe calitate, pe trainingul oamenilor, pe loializarea medicilor buni, pe sănătatea femeii şi a copilului. Pe nişe nu vrem să intrăm, pentru că suntem un jucător universal. În principiu, preferăm deschiderile de clinici proprii, nu achiziţii", a arătat Fady Chreih, directorul executiv al Regina Maria.

Chreih spune că vizează oraşele mari, care pot susţine investiţii de 800.000 - 1 milion euro în zona medicală. În prezent, compania este prezentă cu policlinici, în afară de Bucureşti, în Bacău, Braşov, Constanţa, Craiova, Cluj-Napoca şi Piteşti.

Pe partea de spitale, Regina Maria dezvoltă o nouă secţie de gastroenterologie în cadrul Euroclinic din Bucureşti, care presupune investiţii de câteva sute de mii de euro în echipamente şi un nou bloc operator. Pe viitor, compania are în plan continuarea dezvoltării zonei de pediatrie, pe chirurgie generală, ORL şi ortopedie pediatrică.

Investiţii în extinderea activităţii au anunţat şi Sanador, Gral, Medicover şi Polisano.

Totodată, atât şeful MedLife, cât şi consultantul în domeniu, Sergiu Neguţ, fost director executiv al Regina Maria, spun că vor avea loc mai multe fuziuni şi achiziţii în următoarele 12 luni şi cel puţin o tranzacţie mare în următoarele 24 de luni.

"În 2009-2010 au avut loc nişte achiziţii în piaţă, în 2010-2011 s-a văzut un val de investiţii uriaş, disproporţionat de mare comparativ cu orice perioadă anterioră şi orice perioadă de după. Investiţiile astea au rezultat, pentru că ele au fost sincronizate, iar piaţa nu a crescut la fel de repede cu ritmul investiţiilor, în rezultate financiare proaste pentru majoritatea jucătorilor din piaţă. În anii următori 2011-2012 deja au fost ani foarte proşti ca nivel de profitabilitate pentru aproape tot topul de clinici medicale private. Ce se întâmplă acum este că, prin limitarea investiţiilor, majoritatea jucătorilor pun mai puţin bani pentru dezvoltări noi şi vedem la nivel de 2013 şi 2014 o îmbunătăţire a rezultatelor financiare", declara Neguţ în luna noiembrie.

El spune că această îmbunătăţire a indicatorilor financiari anticipează un nou val de achiziţii şi fuziuni în piaţă, influenţate şi de posibilele exit-uri ale unor fonduri de investiţii de pe piaţa de profil.

"Aceste fuziuni şi achiziţii nu ţin neapărat de ciclicitatea economiei, ci de faptul că am avut un val de achiziţii cu investitori financiari în urmă cu patru-cinci ani, asta este durata medie în care un fond ţine bani într-o investiţie, deci pentru ei ar putea fi o oportunitate de a lua în calcul un exit. Orice situaţie de acest gen atrage după sine, înainte sau după, achiziţii suplimentare de entităţi mai mici şi asta creează o oportunitate ca piaţa să înceapă să se mişte. O să vedem în următoarele 12 luni câteva fuziuni şí achiziţii în piaţă şi cu siguranţă în următoarele 24 de luni cel puţin o tranzacţie mare", a arătat Neguţ.

MedLife şi Regina Maria au în acţionariat fonduri de investiţii. În 2006, familia Marcu a cedat 20% din acţiunile MedLife către IFC. Ulterior, în 2009, compania de administrare a investiţiilor Société Générale Assset Management (SGAM), o subsidiară a grupului Société Générale, a achiziţionat 36,25% din acţiunile MedLife, pentru aproximativ 20 milioane euro.

În 2007, 3TS Capital Partners, administratorul fondului 3i, a cumpărat 49% din acţiunile reţelei de clinici Centrul Medical Unirea (în prezent Regina Maria - n.r.), pachet vândut în 2010 fondului de investiţii Advent International. În cadrul aceleeaşi tranzacţii Advent a cumpărat şi 31% din participaţia deţinută la Centrul Medical Unirea de familia Enayati, fondatoarea reţelei. În prezent, Advent deţine 80% din Regina Maria.

Un alt jucător important este Medicover România, parte a grupului suedez Medicover, fondat de omul de afaceri Jonas af Jochnick, care mai deţine şi companiile Oriflame şi Oresa Ventures.

Cea mai mare parte a companiilor de servicii medicale private de pe piaţa locală, precum Sanador, Gral Medical, Polisano, sunt însă afaceri de familie.

Preşedintele operatorului de servicii medicale MedLife apreciază că va avea loc o repoziţionare a jucătorilor locali, aceştia urmând fie să îşi consolideze poziţia la nivel regional prin începerea unor investiţii de mari dimensiuni şi să intre în competiţie directă cu jucătorii de impact la nivel naţional, fie să se concentreze pe domenii medicale de nişă, specializate.

Piaţa serviciilor medicale private însumează aproximativ 600 milioane euro dintr-un total de peste 5,5 miliarde euro cât reprezintă întregul segment de servicii medicale (privat şi de stat).

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
SERVICII MEDICALE,
PIAŢĂ,
/actualitate/investitii-in-noi-clinici-dar-si-posibile-fuziuni-si-achizitii-in-2015-in-piata-de-servicii-private-13747072
13747072
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.