La ce bun sa mai mergi la CERF?
In forfota necontenita de pe cei 14.000 de metri patrati ai Computers & Electronics Romanian Fair 2006 nu s-a batut palma pe loc si nici macar nu s-au facut negocieri. Atunci, de ce s-ar mai organiza un astfel de targ?
In forfota necontenita de pe cei 14.000 de metri patrati ai Computers & Electronics Romanian Fair 2006 nu s-a batut palma pe loc si nici macar nu s-au facut negocieri. Atunci, de ce s-ar mai organiza un astfel de targ?
"Buna ziua, aveti cumva o carte de vizita?" Cam la atat s-au redus majoritatea schimburilor de replici, purtate aproape masinal, intre participantii la editia de anul acesta a CERF, cel mai mare targ de tehnologia informatiei si comunicatii din Romania. Mici antreprenori sau simple angajate trimise cu misiunea de a colecta teancuri de carti de vizita au amanat cu totii pentru o data ulterioara trierea companiilor cu care intr-adevar pot relationa, in incercarea de a ajunge la cat mai multe din cele aproape 140 de standuri ale expozitiei.
"La targurile la care am fost nu mi-a aratat nimeni ca a semnat vreun contract pe loc. Astea sunt povesti. Dar, intr-adevar, este o buna ocazie de a-ti face contacte", spune Cristian Nicolae, unul dintre proprietarii firmei SoftExpert din Craiova. Sorina Muresan, directorul general al Expotek, compania care organizeaza CERF, duce chiar mai departe ideea antreprenorului din Banie, aratand ca business-ul unei firme mici poate sa sufere schimbari importante dupa participarea la un astfel de targ. "Stiu un caz concret in care o firma a avut de trimis nu mai putin de 10.000 de oferte personalizate dupa una dintre editiile CERF."
Pe de alta parte, transformarile nu au ocolit nici targul in sine, care a evoluat de la un eveniment cu 15.000 de vizitatori si o suprafata expozitionala de 1.500 de metri patrati la unul de amploare, cu un spatiu de expunere de 14.000 de metri patrati si peste 80.000 de vizitatori (estimare 2006). Si tot la editia de anul acesta, marii producatori au inceput sa renunte la participarea prin dealeri sau parteneri, preferand varianta unui stand propriu. Este cazul Alcatel, AMD, LG, Philips, Panasonic, Sony, nume pentru care prezenta directa este o premiera. Intrebat de ce a luat aceasta decizie, directorul de marketing al AMD pentru Europa de Est, Reinhard Fabritz, o explica prin explozia pietei locale de PC-uri si dorinta de a creste vizibilitatea brandului in Romania. "Este un fel de CeBit mai mic. Poate la 10% din dimensiunea CeBit."
Pastrand proportiile, tinta marilor branduri este totusi diferita fata de targul international de la Hanovra: orientarea predilecta spre consumatorul final. Si cum prezenta trebuie sa ramana in memoria vizitatorilor, standurile sunt, de la an la an, tot mai colorate, daca nu chiar ostentative. La cat pot ajunge cheltuielile pentru un stand personalizat? "Intre cateva mii si o suta de mii de euro. Unii cheltuiesc si mai mult", raspunde directorul Expotek. Iar din acesti bani, chiria reprezinta aproape jumatate, restul acoperind cheltuieli dintre cele mai variate, de la cele de creatie si personal la transportul materialelor.
Pe de alta parte, participantii la editia de anul acesta au remarcat prezenta intr-o mare masura a vizitatorilor avizati, care cunosc produsele si ale caror intrebari i-au pus uneori in dificultate pe oficialii de la standuri. "Cam 40% dintre cei care au venit la noi stiau de ce vin la Panasonic, cu intrebari care uneori ii depaseau pe cei care puteau sa ofere explicatii", recunoaste Laurentiu Faur, PR manager la Panasonic. De altfel, Sorina Muresan apreciaza ca cele 2.000 de persoane de la companiile care au stand au avut de discutat cu cel putin 10.000 de vizitatori care sunt implicati direct in domeniul IT&C.
Anul trecut, Expotek a realizat o cifra de afaceri de 1 milion de euro, CERF fiind principalul eveniment organizat, alaturi de HiFi Arena (tot o expozitie IT&C) si de implicarea in organizarea Salonului Auto de la Bucuresti. 2006 va fi, probabil, un an mai bun. Chiria pentru spatiul ocupat de standuri oscileaza in functie de suprafata intre 99 de euro si 189 de euro pe metrul patrat. Daca inmultim cu cei 14.000 de metri patrati contractati, rezulta o marja a veniturilor cuprinsa intre 1,4 si 2,6 milioane de euro. O afacere buna pentru Expotek, companie care trece in dreptul cheltuielilor in proportie de aproape 25% promovarea evenimentului, in timp ce 20% din costuri sunt rezervate pentru inchirierea spatiului de la Romexpo.
Pana la urma, notiunea de targ presupune existenta unor afaceri. Si fiecare dintre cei implicati in CERF incearca sa profite de orice oportunitate, fie ca e vorba de terasele care altfel ar fi goale sau de reclamele difuzate in regim intern la difuzoarele raspandite prin tot centrul expozitional; sau de pustiul care anul trecut a castigat un calculator, iar acum si-a incercat inca odata norocul completand zeci de taloane pentru concursurile organizate la cateva dintre standuri. Nume, prenume, telefon, e-mail. Toate contactele unui potential client de peste cativa ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro